Ik heb met een vriendin een reis geboekt naar Johannesburg op 13 oktober. We komen daar de 14de aan en willen lekker gaan reizen zoals de meeste. Eerst het Krugerpark dan Sabi Sand en vervolgens St.Lucia en vanaf daar naar Durban en daar een vlucht richting Port Elizabeth. Verder staat het Addo Elephant Park, Hermanus, Gansbaai op de planning en vanuit Kaapstad willen we nog de wijnroute doen. We vliegen terug uit Kaapstad op de 3de van november. Zijn er plaatsen, parken die jullie echt aanraden? We houden van low-budget dus leuke hostels en kleine surf plaatsjes zijn ons ding. Kan je overal al, 2 meiden, veilig over straat? En hoe laat wordt het donker in die periode? Heb begrepen dat je voor het donker wel een hostel of camping gevonden moet hebben. En nog één vraagje toe, is het makkelijk rijden daar? Qua infrastructuur?
Allereerst wil ik je heel veel plezier toewensen. Klinkt heel mooi. Daarbij wel direct een aantekening qua veiligheid: je hebt zelf blijkbaar ook al wel ontdekt dat je voor het donker binnen moet zijn in de meeste plaatsen. Dat klopt. En dat is dan zeker voor 19 uur. En met name als je low budget reist, betekent dit dat je je goed moet orienteren op geschikte overnachtingsmogelijkheden. Vraag goed rond bij de hostels / B&B’s wat je daar wel en niet kunt doen. Hangt heel erg af van de omgeving e.d.
In de wildparken zal het wild je het anders moeilijk maken, in sommige steden zijn het andere gevaren. En nee, 2 meiden in het donker over straat is over het algemeen niet slim.
Verder, kwestie van ogen en oren goed open houden en vooral tips vragen van lokale mensen . Wegennet is hier prima en bewegwijzering over het algemeen ook dus rijden hier in ZA is goed te doen (wel links!).
Denk eraan dat je in veel (nationale) wildparken van tevoren overnachtingen zult moeten reserveren als je dat wilt. Kruger Park zit bijvoorbeeld vaak al máánden van tevoren vol. Soms kun je geluk hebben en nog een vaste safaritent of zo boeken. Zie www.sanparks.org Handige optie op deze site is dat je op datum kunt zoeken naar nog beschikbare accommodatie. Maar ook net buiten Kruger kun je vaak nog wel wat vinden hoor. Moet je alleen wel voor sluitingstijd het park uit zijn!
By the way: als je een low budget optie in Sabi Sands weet, hou ik me van harte aanbevolen…
het is nooit slim om in het donker te gaan lopen. Maar soms het kan gewoon wel. Gewoon even vragen waar je overnacht. Zij hebben de juiste info altijd.
En ja hoe wordt het donker, ligt eraan waar je bent hier in Zuid Afrika, het is een groot land.
Bij ons in de provincie Gauteng is het in die periode donker rond 18.45 uur maar in Kaapstad is het pas donker 19.45.
’ s Morgens is het al lekker vroeg licht.