zoals de meesten zou ik graag tips willen over hoe/ wat tijdens onze trip door ZA
We willen eigenlijk niet teveel vastleggen en ook veel overlaten aan het “toeval” en wat er spontaan op onze pad komt… Maar goed, ik lees ook dat we voor 17 uur " binnen" moeten zijn vanwege het donker. Nu ben ik een beetje chaotisch od plan juist weer te strak dus ik ben nu al blij met dit forum
Wat we tot nu toe hebben:
Dag 1 J, Burg, Homebase Melville, Soweto fietstour , auto halen
Dag 2 J,Burg - Sabie, we willen om 8.00 vertrekken.
Hoe lang rijden we hier ongeveer over en heeft iemands een leuk adresje voor een backpackbestemming hostel of iets waar je ook lekker een borreltje kan doen?
Dag 3 Panoramaroute, savonds aankomst Amukela Lodge
Dag 4 Akukale, Balule park
Dag 5 Kruger
Dag 6 Kruger
Dag 7 Kruger
Dag 8 via Swaziland naar Hluhluwe, is dit te doen in 1 dag of zijn we dan te fanatiek?
Dag 9 Hluhluwe
Dag 10 Hluhluwe - Drakensberg
We willen de golden gate doen, Sani pas, en eigenlijk overnachten ergens in Lesotho omdat we horen dat het daar zo mooi is. Nu zitten we met hoe ernaar toe omdat we geen 4 Weel hebben. Wat is de handigste route en hoelang hebben we hiervoor nodig?
Dag 11 Drakensberg/ Lesotho
Dag 12 Drakensberg/ Lesotho
Dag 13 Van Lesotho richting wild cast naar Knysna.
Tot hier zijn we beland. We willen dus vanaf wild coast, Garden route naar Kaapstad en daar ergens nog een week op het strand liggen met af en toe excursies zoals naar de pinguïns, de grote berg, de wijnroute, surflessen etc.
Alle tips zijn welkom.
Oja, de wild card, kan je deze kaart beter in NL aanschaffen ( staat op internet dat we die nu al moeten aanschaffen) en betekend het dat je alle parken met die kaart inkomt? We willen Krugerpark en Hluwluwe park en misschien on route nog iets…
Ergens heeft iemand een site doorgegeven over een site waar je leuke hostels, b&b etc kon vinden. Iets met coast?
Weet iemand nog welke site dit is?
Nou om 17.00 binnen zijn is geen must maar aan te raden, het is géén Nederland,
de mensen zijn armer dan hier dus de kans op criminaliteit ligt hoger dan hier en zeker in het donker!
En niet te vergeten, op sommige plaatsen kan zomaar vee op de weg lopen en niet te
vergeten de potholes!, ofwel de binnenwegen zijn vaak een stuk slechter dan wij gewend zijn!
Zit je een beetje buiten de schoolvakanties daar, dan zal onderdak buiten de NP geen al te groot
probleem zijn, en je bent veel vrijer, je moet niet op uur en tijd ergens zijn dan!
Een en ander is sterk afhankelijk welke tijd van het jaar en het aantal dagen en met
hoeveel personen dat jullie willen gaan!
En warme kleding meenemen als Julie in de Nederlandse zomervakantie gaan. En voor het donker op je volgende adres aankomen is , omdat het gewoon pikke donker is en je niet moet gaan dwalen. Ook zie je wild, mensen, fietsers, etc, echt niet langs de weg lopen.
even naar hluwhluwe rijden is niet te doen, de afstanden zijn hier groot, houd daar rekening mee.
en bij Kaapstad op het strand liggen, jazeker kan, maar ligt eraan wanneer jullie gaan. En pas op het water ( de Atlantische oceaan) is erg koud. Die is wel heerlijk bij St. LUcia, ook de moeite waard ( boven Durban)
in de ZA winter, kan je niet de Sani pass op of moeilijk met de sneeuw. Zo wie zo heb je zeker verplicht daar een 4x4 voor nodig. Maar er is daar altijd wel een dagtour van te maken.
Nog even vergeten bij te zetten, de wildcard aanschaffen kan hier maar ook daar, bij de meeste
grote ingangen van de (80plus) parken, maar let op voor ons geld het duurste tarief!
Het heeft ook alleen maar zin als je meer dan 5 dagen Kruger en/of een aantal goedkopere NP
aandoet voor twee personen, heel gezin is pp voordeliger!
Eigenlijk vind je hier zo’n beetje alles, ook de wildcard!
In welke periode wil je komen?
Buiten de schoolvakanties hoef je niet alles vooraf te reserveren en het scheelt ook met hoe laat het donker is en je dus op de plaats van bestemming wilt zijn.
Van Johannesburg naar Sabie is ongeveer 4 uur rijden.
De wildcard kun je ook bij de ingang van het eerste park (Krugerpark) aanschaffen, ik heb van andere gasten gehoord dat opsturen naar Nederland heeel lang kan duren.
Leuk dat jullie ook naar Amukela willen komen, overigens gaan wij vanaf 1 februari Ku Sungula Safari Lodge heten.
Van het zuiden van Kruger naar Hluwehluwe is een flink eind maar in een dag te doen. Houdt er wel rekening mee dat je toestemming moet hebben van de verhuurmaatschappij om je auto mee Swaziland in te nemen. Dit kun je bij de boeking regelen.
Succes met het plannen.
Groetjes uit de bush
Miriam
Ku Sungula
Hoi Mirjam,
We vertrekken 20 maart. We gaan 22 maart naar sabi of nelspruit. Dag erna de route daar (kan even niet op de naam komen) en dan naar Amukela…
We willen na krugerpark richting Hluwehluwe en waarschijnlijk door Swaziland, we zullen denk ik onderweg wel ergens stoppen voor een overnachting…
Het plan is om globaal een route te stippelen waar we van af kunnen wijken. Dus ook niet teveel vooraf al vastleggen qua overnachtingen enzo…Alleen is het natuurlijk al vroeg donker in Afrika… Dus dat wordt nog wel een uitdaging
Gr. Natasja
Hoi Natasja,
Wow, dat wordt een mooie route!
Hoe lang gaan jullie in totaal op reis???
Van Swaziland naar Hluhluwe is zo’n 250km (ligt eraan vanaf waar precies) en is voornamelijk N2, wat een prima te rijden weg is. Lijkt mij dus prima te doen.
Hluhluwe is zo mooi!!! Wij hebben daar vooral genoten in de Rhino River Lodge.
Kan het zijn dat het verhaal wbt voor 17:00 “binnen”, is omdat de gates van wildparken vaak om 18:00 sluiten? Dat is wel onze ervaring.
In wildparken in het donker rond rijden kan gevaarlijk zijn, omdat dieren graag op het (warme) asfalt liggen, 's nachts.
Wij zijn net terug van onze reis met een huurcamper van Johannesburg naar Kaapstad en terug, een prachtige route. Kruger staat uiteraard nog op ons verlanglijstje, net als de Drakensbergen. Wij wonen voor een aantal jaren in Johannesburg, dus we hopen onze wensen waar te kunnen maken, binnen deze tijd.
Ik hou je lijntje wel in de gaten, wie weet verzin ik nog meer tips of heb je nog vragen.
Groetjes Jessica.
Dit is ‘Coast to Coast’ boekje met hostels, guesthouses en B&B’s langs de route van de Baz Bus.
Zie de website: www.coasttocoast.co.za
Heerlijk maffe mensen die dat boekje en die website hebben geschreven. Maar geeft tevens ook errrrrug veel praktische informatie.
Alvast heel veel voorpret,
Met warme groet,
Natascha Snelder ZaZoe Xperience
Wat betreft dat om 17.00 uur binnen zijn slaat niet op de wildparken die trouwens open zijn
van zonsopkomst tot zonsondergang dus in de zomer of winter zit enig tijdsverschil!
Gemiddeld is dat nog maar zo 12 uur per dag!
Maar meer uit algehele veiligheid, criminaliteit ligt nu eenmaal hoger dan hier, de staat van de
vooral binnenwegen zijn soms erg slecht, en loslopende vee komt ook nog al eens op straat!
Hoi Peter. Dat snap ik, ik woon er zelf ook.
Het is ook wel aan te raden, denk ik. Maar geen “moeten”, toch? Om dat woord vroeg ik me dus af of het toch misschien om de wildparken ging en inderdaad zoals jij zegt de dieren langs en op de weg.
In Balule. Voorheen was het Amukela Game Lodge. Jullie zijn wel eens bij ons geweest
Corne en ik zijn niet meer bij elkaar en sinds kort heb ik nieuwe partners die de lodge flink mee aan het opknappen zijn.
Vanaf 1 februari gaan we Ku Sungula heten. Dit betekend nieuw begin en dat is het ook voor mij.
Hoi Jessica, wat een lluxe om een paar jaar in Afrika te wonen!! Ik denk dat ik ook maar eens wat meer om mij heen moet gaan kijken
Wij gaan in maart weg en zullen een maand in Afrika blijven. We vliegen van Kaapstad terug.
We gaan alles met een huurauto doen en willen niet alles vastleggen maar wel globaal een route weten…
Nu heeft iemand mij laatst een bericht gestuurd over hoe wij het beste Lesotho binnen kunnen rijden en andere tips als wij van ST. Lucia komen maar ik kan dit berichtje niet meer vinden!!
Wat ik zou willen weten:
wat is handige route als wij van St. Lucia naar Lesotho willen rijden? Dit willen we eigenlijk doen door de Drakensbergen te rijden. Kan dit.
In Lesotho ergens een leuk backpackers of B&B (iig een beetje budget maar wel oke) vinden en dan vanuit daar misschien de Sani pas of een trektocht doen…
Hoeveel dagen raden jullie aan?
Wij gaan hierna door naar Kaapstad ( we willen via de wildcoast. Dit wordt dan denk ik de N6?
Hoi Natasja, volgens mij had ik je wat info gegeven, maar ik denk dat je dezelfde vraag 2x hebt gevraagd en dat ik geantwoord heb op je andere thread. Kan dat zijn?
Ik weet niet als er tours zijn die vanuit Lesotho de Sani Pass rijden. Je hebt een hostel vlak aan de Sani pass boven. Naar ik denk gaan de meeste tours vanuit Zuid Afrika (Underberg) en rij je de Sani Pass naar boven, drink je iets in de hoogste pub (of doe je een trektocht) en rij je weer naar beneden. Zoals gezegd, ik denk niet dat het omgekeerd gebeurd. Je kan eens navragen aan Sani Mountain Lodge.
Als je via het westen Lesotho uitrijdt kom je op de N6, maar dan ben je net de Wildcoast voorbij. Je rijdt dan via East Londen richting Kaapstap. East Londen is het einde van de Wild Coast. Dus je kan via Golden Gate Lesotho binnenrijden, je zou naar de top van de Sani Pass kunnen gaan, maar dan moet je weer terug via het westen van Lesotho om eruit te rijden.
Je mag alleszins de Sani Pass niet rijden met een gewone auto. Maar omgekeerd, ik denk niet dan men je tegenhoudt om ze naar beneden te rijden, maar ik zou dat niet doen met een huurauto.