Wij hebben globaal een route uitgestippeld. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie daar van vinden. Ik ben vooral wat onzeker over het stuk tussen Uhmlanga/Durban en Johannesburg. Moet je daar door Drakensbergen? Kan dat ook ivm het weer in augustus?
En wat vinden jullie van de afstanden? Is dat te doen?
Wij reizen met vier personen (2 kinderen van dan 15 en 13 jaar oud) en gaan in juli/augustus volgend jaar.
Dag 1: Aankomst 's morgens vroeg in Johannesburg - huurauto ophalen – vertrek naar bijvoorbeeld Middelburg voor eerste overnachting
Dag 2: Vertrek naar Ohrigstad - Panoramaroute
Dag 3: Ohrigstad - Panoramaroute
Dag 4: Vertrek naar Hoedspruit
Dag 5: Hoedspruit
Dag 6 :Hoedspruit
Dag 7: Vertrek eigen vervoer door Kurgerpark naar lower Sabi voor overnachting
Dag 8: Vertrek door het Krugerpark naar Mlilwane in Swaziland
Dag 9: Mlilwane –
Dag 10: Vertrek naar St. Lucia
Dag 11: St. Lucia
Dag 12: St. Lucia
Dag 13: St. Lucia
Dag 14: Vertrek naar Uhmlanga
Dag 15: Uhmlanga – dagtrip naar Durban
Dag 16: Vertrek naar ?
Dag 17: Golden Gate? Drakensbergen?
Dag 18: Vertrek naar Johannesburg
Dag 19: Johannesburg – bezoek aan Soweto (fietstocht)
Dag 20: Vertrek uit Johannesburg (avondvlucht)
Nog zo maar wat vragen:
Hebben we een 4x4 huurauto nodig?
Heeft iemand ervaring met de boomhutten Pezulu Tree House Lodge in Hoedspruit?
Word een mooie tocht zo te zien. En NEE een 4x4 heb je zeker niet nodig. Need warme kleding mee, voor all de zon weg is. Oversaw is het heerlijk namelijk. Ook bij Durban. iN de Drakensbergen kan net een stuk louder zijn, sneeuw op de toppen.
en helaas ben ik nooit in de boomhutten geslapen
Dag 7 en 8 lijken me lange rijdagen!
In Kruger mag je maar 40 a 50 km per uur rijden,
als je dieren spot ga je zowiezo stoppen en foto’s maken,
ik zou zeker een dag langer nemen in Kruger,
je kan er zo veel doen en zien, zoals naar de birdhides gaan
de dag van vertrek uit Kruger mag je nog tot 6 uur s’avonds het park in blijven
dus zou ik er nog van genieten en die dag daar langer blijven
wij hebben ook in Lower Sabie gebleven, de dag van vertrek nog tot 4 uur rondgereden
en dan overnacht net buiten Kruger, in Malelane
de dag daarna zijn wij dan naar Swaziland verder gereden
aan de grensovergang met Swaziland kan je ook wat tijd kwijt zijn
mijn reisverhalen en routes vind je op mijn site
www.astrixx.be
Ik zou Hluhluwe meepikken, mooi wildpark, wat ruiger dan Kruger…en waarom zo lang in St.Lucia? Wij hebben in Drakensbergen de Sani pass nog gedaan en daarna via Golden Gate, dit ligt op de doorlopende route, terug naar Johannesburg. ( afgelopen mei) mooie route verder, Kruger is zeker ook de moeite waard, maar neem er de tijd voor…1 dag is inderdaad erg weinig. Heb ook een blog bij gehouden, mocht je interesse hebben dan hoor ik het graag.
@hgommers:
We hebben St. Lucia zo lang bedacht omdat ik dacht dat we vandaar uit juist heel goed naar Hluhluwe konden gaan. Is dat niet zo dan?
Ik begreep dat Sani Pass niet altijd te doen is in onze periode vanwege sneeuw enzo. Jullie waren er in mei wij komen er in augustus.
Ik vind het leuk om je blog te lezen. Altijd leuk voor om de voorpret te vergroten.
@Astrix:
Goed te lezen. Ik ga Kruger inderdaad een nacht extra inplannen. Vanuit Hoedspruit naar Lower Sabie en dan naar Malelane.
Vanuit Malelane is het wel goed te doen naar Milwane?
We zullen dan ergens wat moeten laten vallen. Dat zou een nacht minder in Hoedspruit kunnen zijn. Dan gaat de boomhut niet door. En een nacht in St. Lucia. Of maar 1 nacht in Johannesburg, maar we willen op het eind een fietstocht door Soweto doen.
Ik heb je blog even snel bekeken. Ziet er mooi uit. Veel leesvoer. Dat ga ik zeker lezen.
Ja, je kan idd vanuit St. Lucia naar Hluhluwe…wij hebben dichterbij overnacht en daarna noemt.lucia…mijn blog: gomber11@blogspot.nl en inderdaad kan het sneeuwen in augustus. Weet niet waar je wil overnachten maar in de blog zijn wel,wat aanraders…vonden wij! Weet niet wat je zoekt?
Vanuit St. Lucia is Hluhluwe wel te doen op zich ja. Ik zou St. Lucia idd iets inkorten en dan langer in t Kruger blijven.
Wij hebben de route trouwens andersom gereden afgelopen augustus en dat vond ik eigenlijk wel een aanrader. Ik vond de opbouw qua parken op die manier erg prettig.
Ik vond het bij de Panorama route ook erg leuk om een stop te maken in Pelgrims Rest. Een oud goudzoekersdorpje, erg leuk om te zien!
wij zijn met 20 graden de Sani Pass op gereden afgelopen augustus (met een tour), zeker de moeite waard, maar qua weer moet je idd maar net geluk hebben dat het wil. We zijn ook nog in Royal Natal NP geweest. Was leuk om te zien maar niet super bijzonder. Ik zou als ik meer tijd had gehad in de Drakensbergen ook nog graag de San rots tekeningen hebben willen zien.
Wij zijn de route opnieuw aan het doorlopen. We gaan nu inderdaad een nacht extra in Kruger inplannen.
Op het eind twijfelen over de terugreis van Durban naar Johannesburg. Waar zullen we stoppen?
We denken ook na over een bezoek van 2 nachten aan Lesotho. Niet via de Sani Pass maar via een lagere route. En dan bijvoorbeeld overnachten in Maliba (maliba-lodge). Iemand daar ervaring mee?
Aangezien jullie wellicht een Wild Card zullen hebben, zijn Golden Gate Highlands NP of Royal Natal NP een optie op de terugweg naar Jo’burg. Maar ook daar kan, net zoals in Lesotho en de Sani Pass, sneeuw liggen.
Wij zijn ook in Lesotho geweest in augustus,
Lesotho is een prachtig landje!
De wegen zijn daar wel wat minder dan in ZA
er was veel regen dus ook veel modder,
wij hadden 2 dagen overdag wel zonnig
maar 1 dag heel de dag regen en koud
wij hadden toen wel een 4x4 gehuurd
ik denk dat dat daar wel meer nodig is afhankelijk naar waar je ga rijden
Lesotho moet ook een prachtig land zijn. Wij zijn helaas alleen op de sani pass geweest.
We zijn tijdens onze reis wel mensen tegengekomen die wel naar Lesotho zijn geweest, gewoon met een busje dus geen 4x4. We kwamen ze later op de route weer tegen en ze hadden het prachtig gehad.
Voor ZA is een 4x4 echt niet nodig. Wij hebben alles met een camper gereden en dat was zeer goed te doen. Een 4x4 is leuk voor je eigen fun zeg maar.
Updated - - -
Het aanschaffen van een wild card is trouwens heel handig. Daar kun je de meeste parken mee in, maar St. Lucia valt er net buiten. Wij hadden 4 dagen in t Kruger en toen kon het zo ongeveer al uit. hij was voor ons ook geldig in Mlilwane, Hluhluwe en Royal Natal NP.
Ik ben net terug uit Lesotho en ben er eveneens eind augustus geweest. Een paar dagen geleden is er sneeuw gevallen op de Sani pass en het zuidelijke gedeelte van Lesotho. Waar wij waren was het vrij mooi weer. Wat ik wil zeggen is dat je zowel in augustus als november sneeuw kan hebben op de Sani pass.
Voor de Sani pass heb je een 4x4 nodig. Maar eens in Lesotho zijn er redelijk veel wegen geasfalteerd. Vanaf Sani top, via Afriski helemaal naar Maseru en de Wepener grens, alsook van Maseru via Semongkong naar de Quacha’s nek grens is de weg heel goed (asfalt). Enkel als je binnendoor rijdt zijn de wegen enkel met 4x4 te doen.
Als je via Golden Gate en dan via Ficksburg of 1 van de andere grenzen in de buurt kan je vrij goed Lesotho binnenrijden. Malibia lodge ben ik nog niet geweest, ik heb wel ervaring met Malealea en Semongkong Lodge.
Wij zouden inderdaad dan Lesotho via Golden Gate aanrijden.
Malealea lodge hebben wij ook bekeken. Dit is ook een erg leuke inderaad.
Zou het te doen zijn om vanuit Durban te komen en dan 1 overnachting in de omgeving Golden Gate te maken. Daarna twee nachten in Malealea. En vandaar uit rechtstreeks naar Johannesburg. Of zijn die afstanden te lang?
Vind ik heel moeilijk in te schatten namelijk. Ik kijk wel op googlemaps maar weet niet of ik daar helemaal op kan vertrouwen qua tijd die je kwijt bent.
Het is te doen al zijn het wel lange rijdagen. Van Durban kan je vlot in Golden Gate geraken, via de N3, maar dan heb je wel nog weinig tijd over voor de Golden Gate zelf, behalve als je erg vroeg vanuit Durban zou vertrekken.
Vanuit Golden Gate heb je verschillende opties om Lesotho binnen te rijden. Via Fouriesburg of verder via Ficksburg of Maseru. Als je via Fouriesburg binnengaat, rij je voornamelijk via de laaglanden, en rij je redelijk traag omdat je door verschillende dorpen komt en Maseru. Maar op een halve dag kan je in Malealea zijn.
Vanuit Malealea kan je via Wepener terug naar Zuid Afrika rijden, die grensovergang is veel minder druk dan Maseru. Vandaar dan rechtstreeks naar Bloemfontein en via de N1 terug naar Johannesburg. Dat kan ook op 1 dag.
Malealea is echt een prachtige lodge in een mooie omgeving en je kan er veel interessante dingen doen, zoals hiken, ponytreks, het dorpje bezoeken,… Zeker aan te raden.
We zijn bezig met het boeken van Malealea. Echter zitten ze vol op de nachten dat wij graag willen. Een nacht later kan wel. Dat betekent dat wij op de dag voor onze terugvlucht naar huis vanuit Malealea in 1 ruk naar Johannesburg moeten rijden. Daar dan 1 nacht slapen waar we de volgende dag aan het einde van de middag op het vliegveld moeten zijn. We hadden in Johannesburg ook graag een bezoek willen brengen aan Soweto en het apartheidsmuseum. Dat lukt dan dus niet meer denk ik?
Jij bent er geweest. Wat zou jij adviseren?
Ik weet niet als jullie georganiseerd naar Soweto en het Apartheidsmuseum willen gaan (maar ik neem aan van wel). Als jullie vlucht niet te vroeg in de namiddag is kunnen jullie in principe het bezoek nog doen. Ik heb vaker toeristen in Joburg gezien die 's morgens een tour deden, de bagage meehadden en zich dan direct lieten afzetten op de luchthaven en dus niet meer langs het hotel moesten gaan. Maar natuurlijk, Joburg is een grote stad en als er zich iets voordoet, een ongeval of zo, kan het je vertragen op tijdig op de luchthaven te zijn.
Wat je ook kan doen is Soweto en het museum op de eerste dag en alles 1 dag opschuiven (mits je overige boekingen nog niet vastliggen).
Indien dat niet lukt, vraag eens aan Malealea als de budget accommodatie nog vrij is, je hebt dan enkel een kamer met een bed en je deelt de badkamer met andere gasten en kampeerders, als jullie dat willen natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat die ook al vastliggen 1 jaar vooraf. Die zijn minder mooi dan de kamers met eigen badkamer, heel erg basic, en worden vaak gebruikt voor kampeerders die een goedkope upgrade willen. Maar dan kunnen jullie wel blijven op de data dat jullie willen en rustig naar Joburg rijden. (mits beschikbaarheid tenminste)