Route hulp ZA

Hallo lotgenoten,

zoals de meesten zou ik graag tips willen over hoe/ wat tijdens onze trip door ZA
We willen eigenlijk niet teveel vastleggen en ook veel overlaten aan het “toeval” en wat er spontaan op onze pad komt… Maar goed, ik lees ook dat we voor 17 uur " binnen" moeten zijn vanwege het donker. Nu ben ik een beetje chaotisch od plan juist weer te strak dus ik ben nu al blij met dit forum :slight_smile:

Wat we tot nu toe hebben:
Dag 1 J, Burg, Homebase Melville, Soweto fietstour , auto halen
Dag 2 J,Burg - Sabie, we willen om 8.00 vertrekken.
Hoe lang rijden we hier ongeveer over en heeft iemands een leuk adresje voor een backpackbestemming hostel of iets waar je ook lekker een borreltje kan doen?
Dag 3 Panoramaroute, savonds aankomst Amukela Lodge
Dag 4 Akukale, Balule park
Dag 5 Kruger
Dag 6 Kruger
Dag 7 Kruger
Dag 8 via Swaziland naar Hluhluwe, is dit te doen in 1 dag of zijn we dan te fanatiek?
Dag 9 Hluhluwe
Dag 10 Hluhluwe - Drakensberg
We willen de golden gate doen, Sani pas, en eigenlijk overnachten ergens in Lesotho omdat we horen dat het daar zo mooi is. Nu zitten we met hoe ernaar toe omdat we geen 4 Weel hebben. Wat is de handigste route en hoelang hebben we hiervoor nodig?
Dag 11 Drakensberg/ Lesotho
Dag 12 Drakensberg/ Lesotho
Dag 13 Van Lesotho richting wild cast naar Knysna.
Tot hier zijn we beland. We willen dus vanaf wild coast, Garden route naar Kaapstad en daar ergens nog een week op het strand liggen met af en toe excursies zoals naar de pinguïns, de grote berg, de wijnroute, surflessen etc.

Alle tips zijn welkom.

Oja, de wild card, kan je deze kaart beter in NL aanschaffen ( staat op internet dat we die nu al moeten aanschaffen) en betekend het dat je alle parken met die kaart inkomt? We willen Krugerpark en Hluwluwe park en misschien on route nog iets…

Ergens heeft iemand een site doorgegeven over een site waar je leuke hostels, b&b etc kon vinden. Iets met coast?
Weet iemand nog welke site dit is?

Groetjes Natasja

Hallo Natasja,

De website, bedoel je de coast to coast? Dat is een boekje (website) dat gratis wordt uitgegeven en vind je ter plaatse bij de meeste accommodaties die erin vermeld zijn. Het zijn voornamelijk backpackers en hostels die erin adverteren.

Betreffende Lesotho, als je de Sani Pass wil rijden, dan heb je een 4x4 nodig, anders kom je niet door de grens. Je kan ook ter plaatse (in Underberg of in de buurt) een dagtrip boeken. Je rijdt dan met hun de Sani Pass op en Lesotho in de dezelfde dag weer terug.

Als je met een gewone auto Lesotho in wil kan je best via Golden Gate 1 van de grensovergangen in de buurt daar nemen. Er zijn er een paar en ze zijn allemaal ok om te nemen. Voordeel is dat veel wegen in Lesotho momenteel asvaltwegen zijn (nu zelfs vanaf de Sani Pass in Lesotho, alleen dat je voor de Sani pass zelf wel een 4x4 nodig hebt).

Hoe lang willen jullie in Lesotho overnachten? Malealea lodge is aangenaam, is heel mooi gelegen en je dan er vanalles goed (wandelen, pony treks, dorpje en schooltje bezoeken).

Je schrijft ook dat je van Lesotho naar de Wild Coast wil rijden. Maar als je de west kant van Lesotho bezoekt dan kom je eigenlijk net na de Wild Coast terug in Zuid Afrika aan de kust. (in de buurt van East London). Wil je toch de Wild Coast doen is het best dat je de Drakensbergen aan de Sani Pass bezoekt en dan vandaar de hele Wild Coast afrijdt. Maar dan kom je niet aan de Golden Gate en kan je geen overnachting in Lesotho doen (ofwel met wat omwegen).

Als je wat extra info over Lesotho en de Sani pass wil, ik heb er een paar artikels over geschreven op mijn website. www.thetravellingchilli.com
Je kijkt maar eens en als je meer info nodig hebt, laat je maar iets weten.

Betreffende Swaziland, het is een mooi land dus misschien een beetje zonde om er zonder overnachting door te rijden. Maar het hangt natuurlijk ook af van jullie totale reistijd.

In welke periode gaan jullie reizen?

Groetjes

Van Kruger naar Hluhluwe zou ik zeker niet doen, veel te lang rijden!
En het is inderdaad een mooi landje.
Ja best wel stoppen met rijden als het donker wordt,
er loopt, rijdt vanalles op de straat.

Hier meer info over de wildcard http://www.sanparks.org/wild_new/tourism/pricing.php

Backpackers http://coasttocoast.co.za/

Voor wat ideetjes lees onze reisverslagen
www.astrixx.be

@ Moonrise ; is de weg naar Malealea nu ook asfalt? Toen wij er waren niet (al even geleden)

Astrix,

de laatste 8 of zo kilometers zijn nog steeds niet geasfalteerd. Maar je kan er wel behoorlijk rijden met een gewone auto, mits je traag rijdt en er geen ijzel ligt of heel veel modder. Ik moet wel zeggen dat de Chinezen zeer snel aan het werken zijn om de grotere wegen te asfalteren. Wij waren er dit jaar 2x en je zag een enorme vooruitgang.

Goedemorgen Moonrise,

Bedankt voor je reactie! Ja, ik bedoel het boekje coast to coast! Bedankt :slight_smile:
Wij komen van Hluhluwe en willen dan naar Lesotho. We willen eigenlijk via de Golden Gate (dit is toch het berggebied aan de West zijde van Lesotho?) Lesotho inrijden (reden: we horen en lezen dat dit toch wel heel erg de moeite waard is). Het plan zou dan zijn om 2 a 3 nachten te verblijven in Lesotho zodat we dus de Sani Pas kunnen doen (raad je dit aan) en idd misschien een dorpje bezoeken, of paard rijden of in de natuur wat rondlopen etc.
Of is Underberg ook mooi en zou je eerder dit aan raden (vanuit Sani Lodge ofzo?). Maar dan zouden we Lesotho overslaan… En vanuit daar de Wild coast doen.
Zelf denk ik dat we wat gaan missen als we Lesotho overslaan maar goed, daar heb ik jullie een beetje voor nodig :wink:
Ik ga in iig jouw site even doorlezen.

We gaan 20 maart weg. We hebben een maand om van J.burg-Kaapstad te gaan…

Groetjes Natasja

Kan je Lesotho ook uit vlak onder Underberg? Op het kaartje zie ik naemelijk een weg lopen naar Port Edward.

      • Updated - - -

Bedankt voor de reactie en tips. Ik ga hier eens induiken :wink:

Groetjes

Hallo Tasoes,

Lesotho is zeker en vast de moeite om te doen. Het hele land is prachtig, alles is de moeite om te zien (behalve misschien Maseru, een vrij drukke en chaotische stad). Het oosten is veel bergachtiger dan het westen. Het probleem is daar de wegen.

Enfin, je kan Lesotho gerust binnenrijden via Golden Gate. Dan heb je een asfalt weg lopen helemaal tot aan de Sani top. Perfect te doen met een gewone auto. Je rijdt dan ook langs Afriski, het hoogste skigebied in Afrika. Alhoewel er dan geen sneeuw zal liggen. Het probleem is dat je via de Sani Pass niet terug Zuid Afrika in kan omdat daar echt wel een 4x4 vereist is. Het is ook mooier om de Sani Pass naar boven te rijden dan naar beneden (iets spectaculairder vind ik zelf).

Wat je ook zou kunnen doen is via Golden Gate Lesotho binnenrijden en dan via Maseru naar Semonkong gaan en er via Qachas Nek terug naar Zuid Afrika gaan. Dan hebben julllie een asfaltweg de hele rit. Semonkong is een prachtig gebied en je kan er ook ponytreks en hikes doen. Logeren kan in Semonkong lodge (zowel kamers als camping). Vanaf Qachas nek is er een 50 km zandweg in Zuid Afrika en zo kan je dan naar Port Edward rijden. Dat wordt wel een lange dag want het is een heel trage weg.

Zoals gezegd, ik vind Lesotho wel de moeite om te doen. Dus het kan ingepland worden. Wel even kijken als jullie niet teveel tijd gaan verliezen met ook nog naar de Wild Coast te gaan en daardoor net iets te snel moeten reizen om te genieten.

Maart is een goede periode qua weer. Alles zal dan mooi groen zijn, maar je kan wel nog regen hebben.
Trouwens, hebben jullie al accommodaties vastgelegd? In Zuid Afrika hebben ze schoolvakantie vanaf 18 maart tot 5 april en Zuidafrikanen zijn dan massaal onderweg. Vooral Kruger en de kust is heel populair.

Groetjes :slight_smile: