Ik vertrek 6 september voor een 21-daagse rondreis door zuid afrika met een huurauto. We gaan van Johannesburg naar Kaapstad en hebben ook dagen ingepland waarin we van plan zijn om 400 a 500 km te rijden. Is dit te doen? Is het erg optimistisch om bijvoorbeeld voor 400 km 5 uur te rekenen? Hoe laat wordt het eigenlijk donker in September? Is dat ongeveer 18 a 19 uur?
Gelijk nog even een vraagje erachteraan: Ik vind het erg onduidelijk of ik nu wel of niet van te voren moet reserveren voor een overnachting in het krugerpark. We zullen daar met een tentje overnachten op een camping site en daarover heb ik begrepen dat dit meestal wel zal lukken zonder van tevoren te reserveren maar hier en daar lees je dan toch weer dat dit echt noodzakelijk is. Bovendien vind ik de website van de zuid afrikaanse parken zeer onduidelijk wat betreft reserveren. Als ik dan toch moet reserveren, kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Ik ben in het bezit van een credit card.
Zoals je in je Post beschrijft ga je van Jo, burg naar Kaapstad ik neem aan dat je via de zogenaamde gardenroute gaat (zeermooi) het is zeker mogenlijk om het aantal kilometers te rijden maar ik denk dat je dan mooien dingen mist en dat je dan redelijk “pedal to the metal” rijdt
tip: niet doen je gaat voor je plezier en niet om je dood te rijden want ze rijden als idiooten en aan de linkerkant. plus het is altijd wennen aan je huurauto en je schakelt met links.
hoe laat het donker word kan ik je niet precies vertellen ( ik ben net terug uit Zuid-afrika en dat was vanuit Durban daar begon het rond een uur of 17.00 te schemeren en was het om 17.30 pitchblack.
maar dit verschilt met Kaapstad.
je kan voor meer info ook gaan naar het forum/ prikbord op www.pagina.nl klik daar de discussie aan van Zuid-afrika
hier word van alles verteld
de afstanden zijn op zich best te doen, maar ik zou inderdaad oppassen met het verkeer. het is er erg druk (in Johannesburg), er wordt ingehaald van alle kanten, en verkeersregels kennen ze niet of nauwelijks.best even schrikken als je nog nooit in zo’ n land hebt gereden. maar ben je eenmaal gewend: dan zou ik het gerust doen. wat betreft het donker worden: dit is erg verraderlijk in zuid-Afrika. je zult merken dat het plotsklaps donker wordt. dat gaat niet erg geleidelijk zoals bij ons, maar van het ene op het andere moment is het donker. dan moet je wel uitgaan van een uur of 6 ’ s avonds.en in het donker rijden is te gevaarlijk: nooit doen!dus als je besluit de afstanden toch te rijden: neem daar dan ruim de tijd voor. veel succes!!
Ik ben afgelopen juni in ruim drie weken van Pretoria naar Kaapstad gereden, goed te doen! Zelfs met een twintig jaar oud autootje. Echt een hele gave reis. Wij hebben ongeveer 3500 kilometer gereden, af en toe een dagje flink doorrijden, dan red je wel zo’n 800 kilometer, en dan heb je ook nog tijd genoeg om hier en daar te blijven hangen. Zou zeker reserveren voor het Kruger park.
Ik ben afgelopen juni in ruim drie weken van Pretoria naar Kaapstad gereden, goed te doen! Zelfs met een twintig jaar oud autootje. Echt een hele gave reis. Wij hebben ongeveer 3500 kilometer gereden, af en toe een dagje flink doorrijden, dan red je wel zo’n 800 kilometer, en dan heb je ook nog tijd genoeg om hier en daar te blijven hangen.
Wij reden af en toe wel in het donker, vond dat wel OK tot een uur of negen. Deuren op slot en een beetje op blijven letten bij stoplichten natuurlijk. Zeker reserveren voor het Kruger park!
Wij zijn in oktober 2003 van Johannesburg naar Kaapstad gereden in 3 weken (eigenlijk minder).
Wat wij vantevoren hadden geregeld waren de vliegtickets, de autohuur en 1 overnachting voor de eerste nacht (tussen J’burg en het Krugerpark) en verblijf naast het Krugerpark met 3 bezoeken aan het park (avond, dag (met zijn 2tjes maar) en ochtend). Wij hebben ten westen van het park ook nog wat dagen rondgebracht. Toen zijn wij ten Noorden van Drakensberg richting het westen gegaan door de Karoo. Dit stuk hebben we flink doorgejast, zeg maar in 2 dagen geloof ik 800 a 900 km. Maar in Europa rijden we op vakantie ook in 1 dag naar Zuid Frankrijk, dus het is niet echt veel.
Wij hadden een routeboek gekocht waarin in 21 dagen routes worden beschreven van J’burg naar Kaapstad. Adhv dat boek hebben wij een grove planning gemaakt. Je kunt niet alles zien, we wilden ook niet alles zien. Uiteindelijk hebben we een groot deel van geplande route gedaan maar niet alles. Ook niet de hele Gardenroute. We zijn 5 dagen in Kaapstad gebleven, en daarvan nog flink wat gereden. In totaal 5005 km gereden. Maar dus J’burg en Pretoria niet gezien. Deze steden zijn natuurlijk best mooi, maar trokken ons minder aan dan de rest en keuzes moeten er gemaakt worden. Kunnen we later nog een keertje.
Als je nog meer wilt weten moet je maar roepen,
groetjes