Rondreis zuid afrika oktober 2013

Hallo mensen,

ik zou graag wat tips willen krijgen over mijn reisplanning die ik heb nu heb gemaakt voor zuid afrika oktober 2013.

ik wil zelf tickets regelen, auto huren, accommodaties etc. is het verstandig om alles van te voren te reserveren of geld dit alleen voor bepaalde plekken. ik heb 4 weken de tijd in zuid afrika en ben van plan de volgende route te rijden

  • johannesburg
  • kalahari
  • kruger park
  • panorama route
  • swaziland
  • wild coast
  • tuinroute
  • kaapstad

dit is in grote lijnen hoe ik wil rijden. is dit te doen in 4 weken.

ben benieuwd naar wat tips & info van jullie kant.

mvg

rensuca

Leuk, maar de ligt wel erg ver uitelkaar wat je wilt gaan zien. Ik zou vanuit Joburg burg eerst richting Kruger, Panaramaroute, Swaziland dan afzakken naar de Wildcoast of eerst nog ST. Lucia, ook de moeite waard. Dan verder afzakken langs de tuinroute naar Kaapstad en dan Kalajari. moet te doen zijn in 4 weken.

suc6

grot uit een zeer heet Z.A.

Annemieke

Hoi,

Ik zou niet te veel van te voren reserveren. Alleen een hotel/backpackers bij aankomst. Je gaat onderweg toch mensen tegenkomen die u vanalle plekken zullen aanraden en dan heb je ruimte voor verandering. Niets beter dan mond-aan-mond reclame.

Succes met uw reisplannen!!!

Hoi,

Ik zou niet te veel van te voren reserveren. Alleen een hotel/backpackers bij aankomst. Je gaat onderweg toch mensen tegenkomen die u vanalle plekken zullen aanraden en dan heb je ruimte voor verandering. Niets beter dan mond-aan-mond reclame.

Succes met uw reisplannen!!!

Hoi Rensuca,

Persoonlijk zou ik al deze bestemmingen niet in 4 weken willen proppen. Zuid-Afrika is zo’n schitterend maar ook groot land dat je voordat je het weet meer aan het reizen bent dan aan het genieten bent van je vakantie. Mijn advies zou dan ook zijn om te kiezen voor bepaalde gebieden zodat je ook echt kunt genieten en bijvoorbeeld op bepaalde plaatsen eens 3 nachten kunt blijven in plaats van elke dag verkassen. Kies bijvoorbeeld voor vliegen op Johannesburg en ga voor het oosten met Kruger, Swaziland, St. Lucia en de Drakensbergen waarbij je weer eindigt in Johannesburg. Of vlieg op Kaapstad en maak een rondje richting de tuinroute, Addo, de Karoo en de westkust. Je kan ook via de kust van Kaapstad naar Johannesburg reizen of via het Kgalagadi Transfontier Park van Kaapstad naar Johannesburg. Kortom, de mogelijkheden in Zuid-Afrika zijn eindeloos.

Maar om al de door jou genoemde bestemmingen in 4 weken aan te doen lijkt me dus echt teveel van het goede, vandaar mijn advies, maak een keuze… :wink:

Daarnaast het advies om als je naar het Kruger of Kgalagadi Transfrontier Park wilt absoluut wel te reserveren, en als het kan snel omdat je anders wel eens naast accomodatie kunt grijpen. Dit is zeker het geval voor de populaire restcamps.

Groetjes en succes!

Michel

Hoi Rensuca,

In grote lijnen zou je reis er dan als volgt uit kunnen zien:

  • Joburg
  • Panoramaroute
  • Kruger Park
  • Swaziland.

Bovenstaande daar zou ik een dag of 10 voor uit trekken.

  • Wild Coast
  • Tuin route
  • Kaapstad

10-12 dagen.

Kalahari kan natuurlijk, maar ligt wel uit de route. In 4 weken kun je ook niet alles zien, en de afstanden zijn niet alleen groot hier, soms rijdt er een auto voor je die 40 km rijdt, volgeladen met kippen en groente. Of vrachtwagens, denk ook aan bergpassen, evt. wegwerkzaamheden.

Hoeveel nachten wil je graag doorbrengen in elk gebied? Kruger park zou ik zeker vooraf boeken (vol is vol), mooie kampen die de moeite waard zijn: Letaba, Olifants (mooiste uitzicht), Satara (erg wildrijk, prachtige routes) en Lower Sabie (kleinschalig en aan de rivier).

Op www.sanparks.org kun je je overnachtingen boeken. Eenmalig registreren en voila. Vraagje: waarom wil je alles zelf regelen? Je bent **niet duurder **uit als je bij een organisatie als Ihlosi Travel boekt. Zij kunnen je ook allerlei tips en adviezen geven mbt de accommodaties en plekjes waar ze allemaal zelf geweest zijn.

Ga je alleen, of met zijn 2tjes? Ben je al eens eerder in ZA geweest?

Veel plezier met al je voorbereidingen, vaak al de halve pret :slight_smile:

Groetjes vanuit de bush,

Corné.

Amukela Game Lodge.
Greater Kruger Park

Hey Corné,

Zoals je zelf zegt, de voorbereidingen zijn de halve pret! Voor mij dus ook een reden om lekker alles zelf te regelen, er zijn tegenwoordig zoveel forums om advies in te winnen. En bovendien, ook zonder hulp van een organisatie zijn wij bij jullie terechtgekomen… :wink: Maar voor first timers kan het wellicht handig zijn…

Gr. Michel

1 like

De reis is zeker goed in 4 weken te doen, maar ga zeker niet overhaasten.

Qua accommodaties zal ik je aanraden om in ieder geval de overnachtingen in de wildparken van tevoren te boeken. Ook kan het slim zijn de hele bijzondere accommodaties in de grote steden reeds te boeken.

Succes

Ook super lodges zijn. Www.kirhulalodge.com. Of www.casartgamelodge.com. Beide in een privat reserve, Balue en Grietije, waar het wild van Kruger parking en uit loopt.

Moet zijn www.kurhulalodge.com

bedankt voor de tips allemaal, super relaxed.

ik zat ook in twijfel of het haalbaar was al deze plaatsen. mijn plan was om alleen te overnachten in joburg bij aankomst en de daaropvolgende dag te vertrekken richting kalahari, ik had het idee dit in 2 dagen te doen. daar wou ik dan 2 a 3 nachten blijven om vervolgens richting kruger park te gaan. kruger park wil ik 3 dagen zijn. uiteraard ook met tussen stops, van daaruit wil ik dus verder naar beneden gaan om uiteindelijk bij kaapstad uit te komen. ook hier lijkt mij 1 a 2 dagen voldoende. voor de rest had ik het idee om onderweg een beetje te kijken waar ik langer wil blijven. als daar de mogelijkheden voor zijn.

het olifantenpark addo lijkt me ook mooi om langs te gaan. is het het beste om van te voren in ieder geval de wildparken te reserveren of geld dat allen voor kruger en transfrontier.

er is inderdaad een heleboel en misschien moet ik inderdaad wat schrappen, al heb ik wel het gevoel dat het rondrijden in zuid afrika op zich al een belevenis zal zijn.

in ieder geval alvast bedankt voor de reacties en mochten er nog meer tips zijn hoor ik ze graag.

groetjes

rens & anuca:D

Ik zou eerst richting KRUGER GAAN en dan afzakken naar Kaapstad. De Kalahari en Kruger park liggen heel ver uit elkaar namelijk! als je eerst kalahari doet en dan Kruger, dan maakte veel km,s. Van ons naar Kaapstad is al 1800 km. Rijden is leuk, je ziet veel, maar de afstanden hier zijn hier ook erg groot.
Joburg naar Durban is al 8 uur rijden bijvoorbeeld.

okay,

ik zit ook inderdaad te twijfelen maar ik zou graag een stukje kalahari zien. maar als ik jullie zo hoor kan ik dat beter op een andere manier doen.

lastig hoor, najah. ik had inderdaad op maps gezien dat het zo’n 10 uur rijden is naar transfrontier vanuit joburg. misschien de reis toch maar wat aanpassen

Hooi!
In oktober 2013 ga ik ook een rondreis maken door zuid-Afrika, vergelijkbaar met jou plannen. Hieronder zie je mijn planning staan, heb ook de overnachtingen al geboekt. Misschien heb je er iets aan. Ook de activiteiten die ik wil ondernemen om de plaatsen staan erbij.

Dag 1: Aankomstdag Kaapstad 12:10 (3 nachten big blue backpackers lodge)

Dag 2: Kaapstad - Tafelberg / Townshiptour

Dag 3: Kaapstad - Kaap de goede hoop / Boulders beach

Dag 4: Kaapstad –> Gansbaai - whalewatching bij boat / whale watching by plane (2 nachten gansbaai backpackers)

Dag 5: Gansbaai - Shark Cage diving

Dag 6: Gansbaai –> de hoop –> Mosselbaai (1 nacht Huijs te Marquette)

Dag 7: Mosselbaai –> Plettenberg baai - Knysna elephant park/monkey island (1 nacht luna lodge)

Dag 8: Plettenbergbaai –> Tsitsikamma NP –> Port Elisabeth - Bungeejumpen bloukrans bridge (3 nachten 99 mile beach lodge)

Dag 9: Port Elisabeth - Addo national park

Dag 10: Port Elisabeth - Jeffreys bay - Surflessen

Dag 11: 07:50 vlucht van port elisabeth naar durban, aankomst 09:05 -> St Lucia - turtle tour in de nacht/boottrip wetlands
(2 nachten flamingo holiday flats)

Dag 12: St Lucia -

Dag 13: St Lucia -> Hluhluwe national park - safari (2 nachten hill top camp)

Dag 14: Hluhluwe national park - safari

Dag 15: Hluhluwe -> Nelspruit (1 nacht old vic travellers in)

Dag 16: Deel watervallen route en panorama route (1 nacht baluleni safari lodge)
Watervallen route

Dag 17: Krugerpark - Safari (1 nacht gomo gomo game lodge

Dag 18: Krugerpark - Safari (1 nacht Lower sabie rest camp)

Dag 19: Krugerpark -> Mozambique (overnachting onbekend)

Dag 20: Aankomst Inhambane (4 nachten ondas de mar lodge)

Dag 21: Inhambane (duiken/snorkelen/zwemmen walvishaaien)

Dag 22: Inhambane

Dag 23: Inhambane

Dag 24: Inhambane terug richting Zuid afrika (nog geen overnachting geboekt)

Dag 25 Richting Johannesburg (21:45 vlucht terug naar Nederland)

Dag 26: Thuis

Hoi Susan,

Ik heb ook het plan om naar Zuid-Afrika te gaan. Als jullie het ook wat lijkt kunnen we ook met z’n drieën op stap gaan. Dingen zoals de autohuur kan je dan met meerdere personen delen. Ook kan ik door mijn werk goedkoper vliegen, dus dat scheelt ook weer.
Als jullie liever samen gaan kan ik dat goed begrijpen, maar laat het maar weten als jullie interesse hebben.

Groetjes, Ruud.

Hallo Rensuca,

4 weken voor de door jou genoemde route zou ik afraden! Ik ben nu circa 14 keer in RSA geweest en één ding weet ik zeker is dat je overal waar je bent de plek wil beleven en de afstanden lang zijn! Om delen van het land echt te beleven zou ik echt meer tijd nemen of een keuze maken in de locaties. Ook is het verstandig om alleen te rijden bij daglicht.

CPT - PE incl tuinroute heb ik zelf 3 weken overgedaan en kan je makkelijk 4 weken van maken als je ook de binnenlanden ingaat zoals Oudshoorn en Stellenbosch.
Oost Transvaal (incl Panorama route), Kruger Wildtuin en Swaziland heb je minimaal 2-3 weken nodig en als je vanuit Swaziland Natal in wil heb je zo 4 weken nodig.

In de wildparken zou ik de accommodatie zeker reserveren. Voor de rest is het de vraag of je speciale wensen hebt m.b.t. accommodaties. Zelf reserveer ik bepaalde plekken die bijzonder zijn wel van te voren zoals een verblijf op een wijngoed, wildparken of net die ene accommodatie met dat fantastische uitzicht. En als je niet reserveert zou ik zeker van te voren het huiswerk goed doen en toch kijken waar die leuke bijzondere accommodaties zitten, zodat je in het land zelf daar geen tijd aan hoeft te besteden en optimaal de het land kan beleven.

Als je de Kalahari in wil zou ik overwegen om een 4WD voertuig te nemen. Veel wegen zijn onverhard en zanderig. Qua wildleven vond ik de Kalahari tegenvallen.

Succes met de voorbereidingen.