Zuid Afrika; 4 weken te lang?

Hoi!

Wij zijn aan de schoolvakanties gebonden, doordat onze kinderen nog op school zitten.
Hierdoor zijn de tickets vaak duurder, maar dat weerhoudt ons er niet van verre reizen te maken. Net zo lang zoeken tot je een goedkope ticket vindt en dan lekker genieten met z’n allen. Niets is leuker dan dat.
We zijn eerder in Kenia (+Egypte en Tunesië) geweest met de kinderen, dus zijn Afrika wel enigszins gewend. Nu willen wij al jaren naar Zuid Afrika. Toevallig kwam ik vandaag (want je kan niet vroeg genoeg beginnen met zoeken) relatief goedkope tickets naar ZA tegen (600 euro), dus alle reiskriebels doken weer op en stiekem ben ik al weer wat aan het fantaseren over de dingen die je daar kan doen en zien. Nu is mijn vraag; hoe veel tijd moet je uittrekken voor een (auto)rondreis door Zuid Afrika? Meestal gaan wij vier weken, is dat te lang? En is juli/augustus een goede tijd?
We horen het graag!

Groetjes, lhorst.

4 weken is zelfs te kort. Maar dat is omdat het land zo mooi, groot en afwisselend is.
Of juli / augustus een goede tijd is? Jawel alleen is het dan rond Kaapstad winter (wat ook zijn charmes heeft) maar het noorden heeft zat te bieden.

Gewoon gaan en genieten!

Heerlijk 4 weken. En ja eigenlijk te kort gewoon, er is zoveel te doen ente zien.mjamhet is winter, maar overdag nog heerlijk warm, zo rond de 20/25 graden, in net Noorden geen regen, heerlijk warme zee ook. In de kaap, regenseizoen , maar kan toch ook heerlijk zijn. Toch warme kleding meenemen, want als de zon weg is, wordt het koud. En nee geen verwarming in de accomodaties. Ja houtvuur en of gas kachels.
juli/augustus is een geweldige tijd. En op sommige plekken ook druk, dus zeker van te voren je accomodaties vastleggen.
Goed dat jullie nu er al aan beginnen.

Ik zeg 4 weken het oosten. Wij zijn net terug van 3 weken en eigenlijk is dat te kort. 4 weken geeft je de mogelijkheid om rust in te bouwen.

Ons relaas: Reis verslagen – Reisverslagen van de Almeerse Hermannsjes

En die tickets zijn goedkoop! Boeken zou ik zeggen [emoji3]

Hallo

In mijn (onze ) beleving zeg ik als je twee/drie weken hebt met kerst of
zo, doe dan het Zuiden!

Heb je vier weken in onze zomer doe dan het noord-oosten
en doe het easy, en dan nog kom je tijd te kort!

En ik zeg dat na 15 keer in een periode van 40 jaar naar
Zuid Afrika!

Wij hebben onze laatste keer in 2014 6 weken gedaan en
begonnen in Kaapstad en toen we de auto inleverden in Johannesburg hadden
we 7400+ km op de teller, probeer dat eens in 25/26 dagen
te proppen en kijk hoeveel km en uren je dan per dag in
de auto zit!

Vergis je niet, Zuid Afrika is een immens land ter grote van
Duitsland, Frankrijk en de hele Benelux bij elkaar en onmogelijk
om dat allemaal te bekijken in een week of 3-4!

Veel succes met plannen

1 like

Of 4 weken te kor tis, is afhankelijk van wat je wil gaan doen in die 4 weken en wat je verwachtingen zijn. Wij gaan volgend jaar juli/augustus in 3,5 week van Kaapstad naar Johannesburg. We realiseren ons dat het daar winter is en blijven dus niet te lang in het zuiden. We gaan voor de natuur en activiteiten en daar hoeft het geen hoogzomer voor te zijn. Ook hebben we geen moeite met wat langere ritten. Ons schema ziet er nu zo uit, misschien heb je er wat aan:
Dag 1 : aankomst Kaapstad
2-3 : Kaapstad
4 : Kaapstad - Montagu
5 : Montagu - Oudtshoorn
6 : Oudtshoorn - Storms River
7 : Storms River
8 : Storms River - Addo
9 : Addo - Graaff Reinet
10 : Graaf Reinet - Bloemfontein
11 : Bloenfontein - Thendele
12-13: Thendele
14 : Thendel - St Lucia
15-17: St Lucia
18: St Lucia - Swaziland (Hlane)
19: Swaziland
20: Swaziland - Kruger NP (Olifants)
21: Kruger
22: Kruger - Privat Game in Klaserie
23: Klaserie
24: Klaserie - Blyde
25: Blyde
26: Blyde - Johannesburg, terugvlucht

Wat ik nog wel graag zou willen weten is of je bij aankomst in Kaapstad met een huurauto naar een hotel in het centrum kan rijden of dat je beter een taxi kan nemen en de volgende dag de auto ophalen ?

Groet,
Ria

Wat fijn al die reacties. We hebben er zeker wat aan.
We hebben de knoop nog niet doorgehakt, maar jullie adviezen helpen echt. Dankjewel!
De tickets zijn inmiddels nog goedkoper geworden… Zou echt gaaf zijn om naar ZA te gaan.
Ik begrijp dus dat het niet ‘koud’ is (wat ik wel las op internet) als je voornamelijk naar het noordoosten gaat?
We vinden lekker weer namelijk wel fijn in de zomervakantie :slight_smile:

Nogmaals bedankt!

Wij hebben alles tussen nachtvorst en 32 graden overdag gehad.
Over het algemeen t-shirt en/of een trui.

RiaT. zonde. jullie zitten nu constant in de auto. neem een stukje van het land en geniet.

annemieke

kyalami/ZA

in de ZA winter kan je alles verwachten. van vorst, sneeuw in de bergen en strak blauwe mooie luchten met heel veel zon en geen regen in het Noorden. tot regen,koud, in de Kaap.

groet Annemieke

kyalami ZA

Hallo Annemieke,
Toch even een reactie op jouw opmerking dat we constant in de auto zitten omdat ik denk dat het antwoord ook voor de indiener van de originele vraag van belang is.

Wij hebben eerder een vergelijkbare afstand in dezelfde tijd in Zuid-west Amerika gereden en dat is heel goed bevallen. We hebben nu 10 echte reisdagen, rijden in Kruger valt voor ons niet onder een reisdag. Gemiddeld rijden we op een dag iets meer dan 300 km. Daarbij hebben we na de langste ritten meerdere overnachtingen op 1 plek. Autorijden is ook genieten van de omgeving, het maken van stops op mooie plekjes waar je vanuit 1 locatie niet zo gauw komt. Je komt altijd wel iets verrassends tegen.
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.

Inderdaad dat klopt, Rita. Is maar een tip.

Hallo

Even tussendoor voor RiaT, vergeet niet om voor
jullie trip om tussen Bloemfontein en Thendele het
Golden Gate NP aan te doen, bij goed weer zeker
de moeite waard voor een hele dag!

En ik denk ook dat er een wezenlijk verschil zit in het rijden
in Zuid-west Amerika en in Zuid Afrika!

En als je bij daglicht aankomt in Kaapstad kun je makkelijk nog
naar het centrum rijden, maar in het donker en wellicht voor de
eerste keer links rijden is al een ander verhaal!

Wij hadden trouwens midden juli 2014 in Golden Gate NP
zo’n beetje vorst aan de grond (1500m) en twee dagen later
in Hluhluwe Imfolozi NP in de middag al ergens 37°C, om
maar even aan te geven hoe groot de verschillen kunnen
zijn!

Veel planplezier

ach USA is niet Zuid Afrika, zeker niet met de wegen. kan je echt niet vergelijk.
geeft niet daarom mijn Tip. ik ken beide landen erg goed.

in ZA niet in hef donker rijden. er is totaal geen verlichting dus super donker. mens en dier zie je echt niet. in de ZA winter altijd rond 16.00 in je accomodatie zijn. even later is het al donker. inderdaad binnen 30 minuten. schemering hebben we niet. om 7.00 in de ochtend is het weer licht. in het Noorden dan in de Kaap om 8.00 uur en donker dan weer rond 17.30 uur