Ik wil samen met mijn vriendin 3 weken of 3,5 week door Zuid-Afrika reizen. Nu ben ik net begonnen met orienteren en ik zie bij bijvoorbeeld Djoser een rondreis staan met Botswana, Namibie en Zambia met o.a. de Victoriawatervallen.
Nu heb ik een aantal vragen.
Welke maand kunnen we het beste gaan, Juni?
Is het verstandig om buurlanden er bij te nemen. Zo ja welke?
Kunnen we het beste daar een auto huren of hier alles regelen?
Juni is de wintermaand hier, vorig jaar erg koud! Op sommige plaatsten in ZA en Botswana zal het vriezen 's-nachts.
Ook zijn de afstanden enorm, als 3 landen in 3,5 week wil doen dan zul je zeer lange reisdagen maken. Spreek uit ervaring omdat ik ooit in 28 dagen van Kaapstad naar Harare reisde.
Beter is om 1 land te doen, aangezien er meer dan genoeg te zien is. Kies je voor bijv. Botswana, dan zou ik zeker de Vic. Falls er ook bij doen.
Auto en tickets regel je het beste via internet. Bijv. www.vliegtarieven.nl en voor autohuur de websites van Avis-Europcar-Hertz etc.
Ben het eens met Miriam en Corne dat de afstanden te groot zijn om in drie weken te doen. Als je Zambia erbij doet heb je effectief europa drie keer doorkruist. Ben niet erg enthuisiast over Zimbabwe op het moment en als je de Vic Falls er weg haalt is daar er niet veel te zien wat je in ZA ook ziet. Zou zelf via Krugerpark naar Mozambique reizen en dan via KwaZulu-Natal en Lesotho naar Kaapstad gaan. Van daar kun je zelf bepalen hoe lang je over de reis naar Jhb wil doen. Dat is al een gigantisch eind maar je hebt wel drie Afrikaanse landen gezien plus bergen (semi)woestijn en de tropen.
Heb zelf er goeie ervaring gehad met Avis in Jhb en in Durban,
Als je zelf tickets én autohuur regelt, dan kan dat allemaal via www.vliegtarieven.nl. Begin met vroegtijdig boeken van de tickets. Hoe eerder je boekt, des te goedkoper (je kunt geen last minutes voor Zuid-Afrika afwachten). Daarnaast krijg je 5% korting op je autohuur als je je tickets ook al via vliegtarieven.nl hebt geboekt. De autohuur verloopt dan via verhuurder Alamon / National in Johannesburg. Is altijd goedkoper om dit in Nederland te regelen dan ter plekke in Zuid-Afrika. En Alamo / National heeft onbeperkt aantal km’s, complete verzekeringen etc. Kijk wel naar toeslagen als je ook andere landen (buiten Zuid-Afrika) aandoet.
Ik ben het met de eerdere reacties eens dat het een vrij korte periode is om meerdere landen te bezoeken! Dagelijkse rij-afstanden zullen behoorlijk groot zijn. In Zuid-Afrika is het wegennet prima. Veel verhard en ook de onverharde wegen zijn goed te doen. Maar verdiep je goed in toestand van de wegen in Botswana als je je route een beetje weet … (en ook welk type auto je dan nodig hebt).
Wij wonen in Limpopo (noorden van Zuid-Afrika) en hadden het afgelopen juni overdag nog wel lekker (qua weer!) maar 's avonds en 's nachts koelt het goed af. Daarnaast is het in die maand nog redelijk groen dus het zal iets moeilijker zijn om het wild te spotten dan bijvoorbeeld in de echte wintermaanden juli en augustus. Juni is echter wel een maand zonder regen en met maar weinig insecten dus dat is wel weer lekker!
Heel veel voorpret alvast bij het voorbereiden van je reis.
groen in Juni?? Hier is het tot mei nog groen, daarna wordt alles toch echt droog en dor. Wij zitten in een privé reservaat met de Big-5 en met name in de maanden mei tm oktober zien we veel wild hier! Olifanten, leeuwen en plains game.
Juni was vorig jaar de koudste maand bij ons, met min. temp. van 4
Ik zou je ook adviseren iets eerder te vertrekken. Zit nu zelf in Kaapstad en in juni begint het hier winter te worden. Dat betekent wisselvallig weer. Het kan dagen heel goed zijn, maar ook dagen regenen en koud zijn.
Nu is het hier heel lekker, met temperaturen tussen de 25 en 40 graden, maar het is dan ook hoogzomer.
Je kunt gewoon zelf een auto huren en rond gaan trekken. http://www.drivesouthafrica.co.za/ is bijv. een goed en betrouwbaar autoverhuur bedrijf in Zuid-Afrika. (Wel Engelstalig, maar dat moet geen probleem zijn.)
Ik zou wel even uitzoeken welke taal in de buurlanden gesproken wordt. Ik weet bijvoorbeeld dat er in Mozambique voornamelijk Portugees wordt gesproken. Houd daar rekening mee als je op eigen gelegenheid vertrekt!