Aankomende zomer zijn we voor 10 dagen op bezoek bij een project in Zimbabwe.
Voorafgaand willen we graag 8 dagen een 4x4 huren en een mooie route van Kaapstad naar Johannesburg rijden.
We beseffen dat dat behoorlijk kort is en geen dagen in een natuurpark kunnen verblijven wat eigenlijk nodig is om het echt goed te kunnen zien. Wat we in gedachte hebben is bijvoorbeeld een dag walvis spotten en dat soort dagtrips om de route mee te vullen.
Nu komt mijn vraag : Denken jullie dat een dag of 8 de moeite en het geld (want losse tickets van Dusseldorf-Kaapstad en Johannesburg-Victoriafalls en een 4x4 huren kost natuurlijk aanzienlijk meer dan een rechtstreeks ticket naar Zimbabwe) waard zijn om een hoop mooie dingen in Zuid-Afrika te zien of zijn jullie van mening dat het gekkenwerk is?
Gekkenwerk!! Wij hebben in 4weken van Johannesburg naar Kaapstad gereden en zelfs dan moet je keuzes maken en soms lang in de auto zitten. Zuid Afrika is ontzettend mooi en het is dan jammer om in 8dagen er doorheen te crossen.
Dat we zo zeker niet het maximale uit Zuid Afrika beseffen we zeker Amanda. Maar het is natuurlijk niet zo dat we alleen voor deze 8 dagen speciaal naar Zuid Afrika rijden maar dit combineren met Zimbabwe.
Maar volgens mij zijn de mooie dingen van Zuid Afrika niet alleen in de grote nationale parken te zien maar overal onderweg zodat je de hele route mooie landschappen ziet? Ik las bijvoorbeeld dat de route van Kaapstad naar Hermanus waar je walvissen kunt gaan spotten een van de mooiste routes van Z-Afrika is.
Of is mijn indruk fout en moet je van Nationaal Park naar Nationaal Park rijden om iets moois te kunnen zien?
Aankomende Europeesche zomer, en hier winter, zijn er jammer genoeg nog geen walvissen voor de kust, rond Augustus, September en later zijn ze.
Natuurlijk kan je het in 8 dagen doen, maar veel kan je dan niet zien, maar te krijgt dan een indruk.
voor die trip hoef je echt geen 4x4 te huren een normale auto is goed genoeg, de wegen zijn van assault dus geen probleem hoor. En is goedkoper ook.
neem warme Kleding mee, in de Kaap en langs de kust is het tijd in de winter, in Joburg, alleen zon.
Nu al is het als de zon weg is al behoorlijk koud. Rond 5 graden. Men voorspelt een koude winter hier. Overdag weer lekker.
Ik lees dat de piek van walvissen tussen September en December is, wij zijn er begin Augustus dus we moeten geluk hebben. Des te blijer dat we mogen zijn als we ze zien.
De gedachte achter een 4x4 met kampeeruitrusting is dat we met 3 personen zijn en daarmee op campings kunnen overnachten.
We gaan het allemaal nog even op ons in laten werken voordat we een beslissing nemen. Misschien is naar Durban vliegen en vanuit daar gaan rijden en rondkijken wat realistischer, een kleiner gebied wat je beter uit kunt kammen in een week in vergelijking Kaapstad-Johannesburg.
Ja is ook een goed idee, neem warme slaapzakken mee als me gaat kamperen, het is koud ,s nachts.
in augustus zijn die walvissen er misschien nog niet, zeker als,het lang koud is, duurt het even dat ze afzakken richting Hermanus… Afwachten hoe deze winter gaat worden.
Erg leuk en hoopgevend ( over dde mogelijkheid van het zien van walvissen) verslag Jenny! Vooral het stuk over het duiken spreekt me aan, ben zelf nl ook een fanatieke duiker. Helaas gaat dat voor mij niks worden daar aangezien we er maar zo’n korte tijd zijn, ik had me er al bij neer gelegd maar je wakkert de drang wel weer een beetje aan! haha
Maar walvissen, pinguĂŻns en zeeleeuwen die ik in jouw verslag voorbij zie komen staan wel op ons verlanglijstje! Gaaf hoor!
Hele kleine kans voor mooie dieren aan de kust in augustus hoor. En natuurlijk is de route Kaapstad - Joburg in 8 dagen af te leggen. Alles hangt echter samen met prioriteiten. Wij rijden het zelf wel eens in 2 dagen maar om nou te zeggen dat ik daar van geniet… Niet dus! Dan zijn het gewoon 2 dagen van 's ochtends licht tot 's avonds donker (= van 06.00 tot 18.00 uur) knap doorrijden en weinig zien. Hoe meer tijd je hebt, des te beter het natuurlijk is. Maar ik begrijp je afweging. Ben erg benieuwd naar je uiteindelijk keuze. En hou zeker rekening met superkou in Westkaap in augustus!! Sneeuw en ijs dus hou daar rekening mee als je k(r)ampeert.
Met zonnige groet vanuit een nu nog heerlijk warm busveld in het noorden van Zuid-Afrika,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com
@Jenny. Ik ga er zeker nog over nadenken en het overleggen (nadeel is dat een medereiziger helemaal niet duikt en mijn vriendin niet in water onder de 23 graden duikt. )
@ Zazou. Duidelijk verhaal ; rekening mee houden dat het nog erg vroeg in het walvissenseizoen is, kou en een behoorlijke afstand.
Het is inderdaad een behoorlijk moeilijke afweging; het moet allemaal wel de moeite en het geld waard zijn. Anders moeten we naar alternatieven kijken, bijvoorbeeld wat ik al eerder aangaf naar Durban vliegen.
We zijn van plan aankomende week knopen door te hakken en tickets te bestellen , dan zal ik er zeker nog op terug komen hier.
Ik las inderdaad dat je in de kooi geen persluchtset gebruikt. Water was 14 graden zag ik in je verslag, ik heb daar geen moeite mee want duik in de winter hier ook wekelijks door maar mijn vriendin zal het echt te koud vinden.
Ik heb wel eens verdiept in het duiken in de regio boven Durban maar daar is het water geloof ik wel wat warme tijdens die periode, wist eigenlijk niet dat de verschillen zo groot waren.
Maar we zullen eerst eens gaan besluiten wat het meest wijs is en daarna de precies invulling.
We hebben alles nog eens goed bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat het wel een beetje gekkenwerk is om Kaapstad-Johannesburg in een week te doen, dat is natuurlijk ook wat ik uit jullie reacties proefde.
Nu hebben we besloten naar Kaapstad te vliegen , een auto huren en daar een goeie week de regio te gaan bekijken om vervolgens weer van daaruit naar Victoriafalls te vliegen.
Goed idee! Geniet ervan. Met zonnige doch frisse groet vanuit de bush,Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com(Winnaars Zoover Award 2014 categorie lodges in Zuid-Afrika)
Updated - - -
Goed idee! Geniet ervan. Met zonnige doch frisse groet vanuit de bush,Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com(Winnaars Zoover Award 2014 categorie lodges in Zuid-Afrika)