Zou jij door een land willen reizen waar het volk ernstig wordt onderdrukt?

Een land dat de mensenrechten schendt, oorlog voert en kinderen laten werken in ongezonde omstandigheden(leemputten waar ze tot hun bovenknieen in de modder staan)zoals Myanmar,mijd ik als de pest.
Om nog niet te spreken van de vele honderduizenden vluchtelingen die er momenteel in kampen aan de Thaise grens verblijven.

Zou jij door een land willen reizen waar het volk ernstig wordt onderdrukt? Is dat tegen je principes of vind je het geen probleem? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

http://www.nrc.nl/carriere/files/2014/05/ANP-1427497.jpg

Ik ben eind 2005 naar Myanmar geweest, dit is een bewuste keus.

De lokale bevolking heeft er weinig aan wanneer je hun land mijdt. Juist door wél naar een land toe te gaan, en geld uit te geven bij de lokale middenstand, kun je mensen een beetje helpen. In Myanmar probeerde ik echter uitgaven aan de junta te vermijden, en ging ik liever een tempel in via de achterdeur (waarvoor ik een lokale gids moest betalen) dan dat ik een officieel ticket kocht waarvan de opbrengst naar de overheid ging.

Er zijn veel mensen waar de bevolking minder vrijheid heeft dan in Nederland en Belgie. En ook in die landen wordt geklaagd over de overheid of (soms op aggressieve wijze) gestaakt. ik vind het moeilijk in te schatten waar de grens ligt, als toerist krijg je dit ook niet altijd mee. Voor de Arabische lente bezocht ik verschillende keren Syrië, de bevolking leek tevreden met Assad. Later bleek dat ik me daar in vergiste.

Verdorie Georges, eindelijk nog ns een deftige vraag. Eentje waar je nog ns op kan nadenken en een gefundeerd antwoord op kan geven.
Ik dacht dat je het niet meer kon.

Wacht maar tot ik nog ns een echt klavier voor me heb. Zo’n touchscreen is niet zo handig.

F.

Is leuke vraag inderdaad… Neig naar ja aangezien niet gaan ook geen oplossing is. Juist door te gaan kan ik de situatie (economisch) een beetje beter maken wat weer goed is voor de inwoners. Of is het juist niet goed voor de bevolking omdat ik geld in het land stop waardoor het regime sterker staat… lastig.

Ja, maar niet uit onverschilligheid, noch met gelatenheid …

Wel integendeel ! Met respect voor de lokale bevolking en zonder oogkleppen.
En je kan ervoor ijveren dat het geld dat je spendeert naar die lokale bevolking gaat.

Zwart-wit bestaat niet (hiermee wil ik geen enkele wantoestand vergoelijken) !
Waar ligt overigens de grens ?

Zou jij door een land willen reizen waar …

• het volk economisch en sociaal wordt uitgebuit ?
  • kindersekstoerisme welig tiert ?
  • corruptie diep ingeworteld zit ?
  • racisme en discriminatie schering en inslag is ?
  • etc …

Nochtans …

Tja… kindersekstoerisme,spijtig genoeg ook te vinden in mijn dierbaar Thailand.
Dan heb je nog geweld onder diverse vormen: gedwongen huwelijken op jonge leeftijd, besnijdenissen, etc…
Een andere vorm van kinderuitbuiting is hen terwerk te stellen in ongezonde omstandigheden in het fabriceren van goedkope textiel voor een appel en een ei
Denk dan in eerste instantie aan Pakistan,Bangladesh,China.
Zo’n toestanden zal je in mindere mate niet tegenkomen in de Westerse landen,daar heb je weeral te maken zoals LineC al heeft vermeld,met racisme en discriminatie.
Ook heel erg maar dit kan je helemaal niet vergelijken met de wantoestanden van het uitbuiten van kinderen.
Nu er is beterschap op komst,het afgelopen decennium kreeg een tiende meer kinderen toegang tot onderwijs.
Om af te sluiten:denk dat de gewone toerist /backpacker zich geen reet van aantrekt wat er zich afspeeld in sommige landen en gewoon leuk op vakantie gaan om nadien hun mooie foto’s te plaatsen op FB

Eerste wedervraag, waarom reis je?

Als je -zoals 85% van de toeristen- enkel de deur uitgaat op een kleurtje op te doen, dan raakt het waarschijnlijk je koude kleren niet dat er 5km verderop moeders met de peuter op de rug een vuilnisbelt raaien om nog iets bruikbaars/eetbaars te vinden.

Ik reis niet zoals de doorsnee tourist. Ik blijf me er wel van bewust dat ik een tourist ben, dat wel.

Misschien is het net onze morele plicht om zulke landen op te zoeken, misschien zit er onder al die kritische touristen dan toch eentje die werkelijk iets doet. Ik sponsor twee Plan International kinderen, in Bolivia en in Laos. Een collega van me ging jaarlijks een in een dorpje in Roemenie de schooltjes van degelijke sanitairs voorzien (wc’s, douches, loden leidingen vervangen etc), een kennis van me, Pater Scheutist, zorgt al jaren voor enkele dorpen in het Braziliaanse achterland… als iedereen doet wat hij kan dan gebeurt er iets.

Wat een doorsnee, of zelfs een kritische tourist doen aan een corrupt regime? Niets. Daar zijn de Rudi Vrankxen van deze wereld voor.
Maar is dat een rede om die landen te vermijden? Neen.
Als bezoeker doe je wat je kan, met respect voor de mensen, laat een tip achter in een eetstalletje, geef een fooi als je een “couleur locale” foto maakt, doneer een kleinigheid aan een tempel of bij een monnik.
Kleine dingen.

De georganiseerde misdaad, kinderarbeid, kindersekstourisme, millieumisdaden, sociale onrechten, etc die moeten aangepakt worden op internationaal niveau, maar je hoofd wegdraaien zodat je de ellende niet ziet is ook geen oplossing.

Trouwens, hoe perfect zijn onze Westerse landen? Bij ons is er ook nog discriminatie, corruptie, huislijk geweld…

Contra vraagje, ga je graag op reis naar landen die elders in de wereld regimes omverwerpen, burgers ombrengen, chemische wapens gebruiken en onwrichte maatschappijen achterlaten?

F.

Het is een lastige vraag. Het land vermijden, betekent dat ik ook niets kan bijdragen aan de bevolking… Naar een land als Thailand, zou ik misschien minder snel gaan vanwege het kindsekstoerisme. Echter, er is zoveel meer dan alleen dat. Daarheen gaan kan juist bijdragen aan het verminderen van deze vorm van toerisme.

Ik vind het moeilijk om een grens te trekken, aangezien ik wel naar Rusland ga. Rusland is een omstreden land, kijkend naar de berichtgeving. Ik weet hoe het daar zit met de corruptie, en toch zal ik het land niet mijden. Ik kan hier simpelweg geen eenduidig antwoord op geven.

Inderdaad een dilemma.
Ik zou het land er echter toch niet om mijden, om de simpele reden die hierboven al vaker gegeven is: Niet gaan lost niets op.
Als niemand er meer naar toe gaat, dan zal de bevolking het nog slechter hebben, omdat de machtigen uiteraard niet hun eigen riante inkomen willen opgeven.

Net als hierboven ook vaker aangegeven, probeer ik ter plekke wel lokale inwoners te regelen die als gids willen dienen, dus dat het geld bij de mensen op straat terecht komt in plaats van door de overheid georganiseerde entree’s.

Doorgaans is mijn ervaring dat je van de man op de straat ook een eerlijker en mooier verhaal hoort. Vaak is hij/zij trotser op het nationale erfgoed dan de overheid zelf.

En zoals LineC ook al zegt: Waar ligt de grens?
Je kunt dan voor elk land wel wat verzinnen waarom je er niet naar toe zou moeten gaan.

Als beheerder van het Noord-Korea forum kan ik hier uiteraard geen “nee” op antwoorden, veel fouter dan dat land wordt het niet, en de mogelijkheden om met je reis dan toch vooral de bevolking en zo min mogelijk het regime te steunen zijn praktisch non-existent.

Maar zoals al gezegd: met niet gaan los je niks op. Ik denk dat het juist belangrijk is om de situatie ter plekke, ook al is het slechts een glimp daarvan, met eigen ogen te zien en anderen daarover te kunnen vertellen. “Onderdrukking” of “armoe” zijn praktische woorden voor de media om alles mee samen te vatten, maar het zegt niks over wat dat in de dagelijkse praktijk voor de bevolking inhoudt.

Tegelijk denk ik dat ook juist voor de lokale bevolking belangrijk is dat hun land bezocht wordt. Niet alleen voor alle kleine beetjes directe steun, maar vooral ook om ze te laten merken dat ze door de rest van de wereld niet vergeten worden. Daarom wil je dan ook juist zoveel mogelijk contact zoeken met de lokale bevolking, en moet je ze uiteraard ook respectvol benaderen, en je niet gedragen alsof je door een dierentuin loopt. De aanwezigheid van overduidelijk welvarende maar toch vriendelijke, respectvolle toeristen gaat recht tegen alle propaganda in.

Het belangrijkste is echter dat je je als toerist in zo’n land terdege bewust bent van de situatie ter plekke, en daar dan ook zoveel mogelijk naar probeert te handelen.

Ik ben het hier volledig mee eens en sluit me er helemaal bij aan!

Een land waar het volk wordt onderdrukt, zal ook niet heel erg blij zijn met toerisme denk ik of niet?

Ik wil niet naar op een land op vakantie waar ik op mijn tellen moet passen en waar ik geen totale vrijheid heb om mij vrij te bewegen en plekken te bezoeken, daar is mijn vakantie te dierbaar voor. Dus ik zou zowieso dan een land daar waar er zichtbare onderdrukking heerst van het volk mijden.

Ik moest er even bij stilstaan (zitten) maar zou toch uiteindelijk ja willen zeggen. Daar moet dan wel bij gezegd worden dat ik niet zou gaan om de toerist uit te hangen maar juist bewust zou gaan met het volk dat wordt onderdrukt in gedachte.
Zo vond ik het programma “Parts Unknown” van Anthony Bourdain erg interessant. Het is een culinair reisprogramma maar met de achter liggende gedachte om plaatsen te bezoeken waar maar weinig mensen weet van hebben en dus vrijwel geen toerisme kent maar toch veel te bieden kunnen hebben. De eerste aflevering gaat dus bijvoorbeeld ook over Myanmar waar mr. Bourdain met de plaatselijke (onderdrukte) bevolking optrekt en naast de plaatselijke gerechten ook de cultuur ontdekt. Zeker de moeite waard om te checken mocht je interesse hier ook maar enigszins naar uit gaan…