Zorgverzekering + welkomstborrel op Curacao!

Hi,

Je kan de verklaring van rechtswege (is geen werkvergunning, die heb je niet nodig) alleen in Curacao aanvragen als je kunt aantonen dat je jezelf kunt onderhouden. Dat kan als je veel geld op je rekening hebt staan (het bedrag staat op Antillenhuis.nl) of als je werk hebt met een contract. Je hebt vanuit Nederland nodig:

• een geldig paspoort;
  • een bewijs van uitschrijving uit je gemeente;
  • een geboorte akte;
  • eventueel een trouwakte;
  • een verklaring omtrent gedrag. Deze kun je downloaden op de website van het Antillenhuis, jouw deel invullen en dan opsturen naar het Antillenhuis, zij ondertekenen en stempelen hun deel dan en dan ga je ermee naar je gemeente die de officiele verklaring naar je huis sturen. Dit moet je pas de laatste weken regelen, want het is niet heel lang geldig.
    En dat is het! Het belangrijkste is dus dat je werk vindt hier, want dan pas kun je de verklaring van rechtswege aanvragen en hier echt verblijven. Wordt voor ons dus nog even spannend!

Ik wil toch even reageren op de aanvraag VOG.
Toe ik 3 jaar geleden naar CU vertrok heb ik het via de gemeente gedaan. Geen antillenhuis of wat dan ook. Gewoon bij gemeente aanvragen met de verwijzing vertrek naar CU. Je krijgt na 3 weken deze thuis in de bus. Op CU is deze 3 maanden geldig vanaf de afgifte datum.
Bij bureau immigration wel rekening houden met lange rijen. Ga heel vroeg niet pas om 9 uur. Liever wees daar om 7 uur, dan is het al druk. Zijn de nummers op dan heb je misschien 3 uur voor niets in de rij gestaan. Voor alles op curacao geldt vroeg gaan om rijen en wachten te vermijden.:zon02:

Ja je VOG kun je ook alleen via de gemeente aanvragen maar dit wordt ook wel eens afgekeurd, omdat er geen officiele aanvraag is van iemand. En als je het dan op het laatst doet en blijkt dat het wordt afgekeurd, dan heb je geen tijd meer om een nieuwe aan te vragen. Het Antillenhuis doet het voor 10 euro dus ik vond het wel de moeite. hahah ja en rijen rijen rijen dik mensen hier he …ongelofelijk dat al die mensen precies als jj het idee hebben om 's morgens daar te gaan staan. Het leven bestaat hier echt veel uit wachten en het lijkt dat de Curacaoenaars daar helemaal geen moeite mee hebben!

Dat wel Chotje, maar ik had geen enkel probleem. Tja als WAO-er is het minder moeilijk. Nu volgens de norm van CU gepensioeneerd voor NL nog 4 jaar wachten.
De rijen en wachten, ach weet je we hebben gewoon de tijd, daarom heb ik mijn horloge maar af gedaan. Maar voor de nieuwkomers en aspirant nieuwkomers geld wel even dat ze dit gelaten over zich heen moeten laten gaan. Het went vanzelf. Ik was dit jaar even terug in NL en stond op m’n dooie gemak aan de kassa van AH tot iemand me zei dat ik moest opschieten. Stom stom stom. Waarom zo haasten en jagen.

Hahaha ja precies, relax en geniet van het leven! De tijd vliegt hier trouwens wel … het lijkt wel nog sneller dan in NL te gaan! Ik moet er wel om lachen dat alles zo lang duurt hier hoor, Curacaoenaars zijn gewoon gewend te wachten en klagen daar helemaal niet over. Daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren!