Zorgverzekering + welkomstborrel op Curacao!

Voor het aanvragen van een VOG of je nog geen baan te hebben op Curacao. Het is wat Chotje zegt. Je gaat naar de site van Antillenhuis en daar print je het formulier uit, vul je in (alleen A gedeelte) B gedeelte vult Antillenhuis in en C de gemeente! Je moet idd 10 euro betalen aan Antillenhuis. Ook ik had de VOG binnen 1 week thuis.

@ Chotje, ga me aanmelden voor de borrel, gezellig!

@Kusjeanne: je kunt gewoon naar de gemeente gaan en daar een uittreksel van je GBA halen. Als je via je werkgever op Curacao verzekerd bent is het verder goed en heb je in principe geen reisverzekering nodig, want de reisverzekeringen dekken namelijk geen werkzaamheden op de Nederlandse Antillenhuis.

Succes met regelen en tot op Curacao!

Groetjes!

hee traveller 200
gezellig dat je je aanmeld voor de borrel!
en thanx voor de tips.
Nog even een vraagje: hoe zit het dan met mijn reis heen en terug(bagage etc)? of als er daar iets gestolen wordt ofzo? er gebeurd iets met me en ik hou blijvend letsel etc… weet jij dat? want dan ben ik dus niet verzekerd.
want mn werk verzekerd (neem ik aan) alleen de periodes op een dag/in een week dat ik aan het werk ben… maar ben natuurlijk ook wel eens vrij.
ik hoor het wel of je daar ook antwoord op weet.

groetjes anne

Een doorlopende reisverzekering in Nederland kost je een paar euro per maand. Deze moet je even aanpassen aan de duur van je verblijf. Wanneer je gaat werken of een zakelijk verband aangaat moet je deze verzekering aanpassen in reisverzekering die ook zakenreizen dekt. Let tevens goed op dat je ook een dekking afsluit voor onderwatersporten, gezien je daar op Curacao ongetwijfeld gebruik van zal maken. Ik heb zelf gewoon even gebeld mijn mijn verzekeringsmaatschappij in Nederland en zij hebben alles in orde gemaakt.

Wat betreft je zorgverzekering. Ik weet niet hoe goed de dekking is van de zorgverzekering die je op Curacao kan afsluiten maar ik weet wel dat wanneer mij iets over komt ik liever in een Nederlands of Amerikaans ziekenhuis lig. Ik zou daar echt even goed over nadenken. Ik heb zelf een zorgverzekering met buitenland dekking. Ik heb een Engelse verklaring aangevraagd waarin staat dat ik voor alle medische kosten verzekerd ben.
Zolang je in Nederland een zorgverzekering betaalt heb je recht op zorgtoeslag (afhankelijk van je inkomen natuurlijk). Tevens ben je in Nederland verplicht een basisverzekering te hebben. Dus wanneer je bij een Nederlandse gemeente inschreven staat moet je je verzekering volgens mij gewoon aanhouden.

Hoe dan ook, ik zou gewoon even bellen met je verzekeringsmaatschappijen hier in Nederland. Zij kunnen je doorgaans precies uitleggen hoe het werkt en het is toch wel erg fijn dit soort zaken goed te regelen.

MAUD,

Ik zou graag willen weten waarom jij niet op Curacao in een ziekenhuis zou willen liggen, maar zelfs de VS prefereert ? De VS is werkelijk hopeloos op het gebied van medische zorg.

Het Sehos is inderdaad niet nieuw, maar de doktoren zijn wel op standaard. De Taams kliniek ben ik zeer goed over te spreken en zelfs het Advent is prima in orde.
En nee, ik heb geen belangen in de ziekenzorg, maar ben in alle drie wel eens onder behandeling geweest. Het is geen Nederland, dat is waar, maar er wordt niet aangeklungeld of gerotzooid.

Vindt het een beetje aanmatigend om te zeggen dat je liever naar Nederland gaat of zelfs naar de VS.
Hooguit wanneer je ernstige ziektes hebt of een zeer speciale operatie moet ondergaan dan kan ik me vinden in je opmerking, maar je doet het nu voorkomen alsof Curacao een derde wereld land is op het gebied van medische zorg.

Hmm ik wil liever helemaal niet in het ziekenhuis komen! Ik heb sinds vandaag een nieuwe verzekering afgesloten, SOS en aansprakelijkheid en een reisverzekering. Als je geen reisverzekering hebt ben je ook niet verzekerd voor je heenreis, je bagage etc dus die moet je wel afsluiten. Je moet er dan eentje nemen die werelddekking heeft en ook geldig is als je ingeschreven bent op Cura. Mijn verzekeringsagent heeft een en ander uitgezocht voor me en is gekomen op Ooms, die heeft die pakketten. Aansprakelijkheid is wel ook heel belangrijk mocht er wat gebeuren met iemand door jouw schuld, bijvoorbeeld een kras op een auto of als je ergens werkt en je gooit iets op iemand of zoiets. Je bent dan gewoon verzekerd. Je weet nooit helemaal hoe goed je verzekerd bent via een werkgever. En als je toch van plan bent terug te gaan naar NL vind ik het handiger om het hier af te sluiten. Hoewel in Cura de verzekeringen wel een stuk goedkoper zijn …

heeeel toevallig zat ik daar net ook op te kijken
mijn reisbureau vertelde het me.
nu kun je dus je doorlopende reisverzekering opzeggen en je gewone ziekefonds en heb je een alles ineen pakket voor 68 euro per maand (ik tenminste, zo heb ik net uitgerekend) dat scheelt veel met mijn normale ziektekosten en reisverzekering hier…
groetjes

Natuurlijk is er niks mis met de ziekenhuizen op Curaçao. Maar in het geval dat er echt iets aan de hand is (we hebben het immers over bedragen die zo hoog zijn dat de verzekering er aan te pas moet komen) dan prefereer ik de best mogelijke zorg. Ik geloof niet dat ik daar een uitzondering in ben. Daarbij is de VS een zooitje qua organisatie van de zorg maar de zorg die er geleverd wordt is wel degelijk hoogstaand. Ik werk zelf in de zorg, ik studeer ervoor en ik heb er zo mijn eigen ideeën over. Laat iedereen die voor zich hebben.

MAUD,

Je hebt alle recht om voor jezelf te besluiten naar Nederland of de VS te reizen voor medische verzorging en wanneer je een zeer zware aandoening hebt dan zal men je ook doorsturen.
Echter, mocht je ooit in een ongeluk verzeild raken (ook een duikongeval) dan ben je gewoon in goede handen. Men heeft alle apparatuur om je in leven te houden en de artsen weten wat ze doen.

Het Sehos moet helaas werken met een bestuur wat niet ter zake kundig is, rekeningen worden niet betaald en daardoor zit het ziekenhuis immer in financiële nood.
Toch blijft het verpleegkundig personeel immer de best doen en dat mogen we best respecteren, ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. In Nederland is men wat dat betreft behoorlijk verwend.

Maar, ik weet ook dat je in Nederland geen kamer zult vinden met openslaande deuren naar een prachtige tuin, waar het zalig toeven is in een prima temperatuurtje en dat hebben Advent en Taams allebei. Niet interessant wanneer je zwaar ziek bent, maar om bij te komen na een operatie is het toch heel apart.

ik krijg een zorgverzekering via mijn werk daar dus hoe alleen maar een reis en ongevallen verzekering via oom verzekering
@chotje: jij regelt je verklaring van rechtswege daar he? wat vul je dan in in het vliegtuig want je hebt dan nog geen verblijfsvergunning…

liefs anne

Ik regel daar de van rechtswege verklaring ja, dat kan volgens mij ook niet anders. Ik vul in het vliegtuig gewoon mijn adres in, want dat is op een vakantiepark en ik heb een terugticket voor 29 sept 2009, dus ik laat denken dat ik 2 weken op vakantie ga. Anders gaat de douane moeilijk doen, dus ik vul gewoon vakantie in … Als je een woning gaat huren in een gewone wijk kun je gewoon het adres van een hotel invullen. Dan kom je zonder problemen door de douane heen.

maar mijn terug ticket staat op 7 mei 2010…
omdat ze bij t reisbureau dachten dat je problemen zou krijgen als je je terugvlucht niet neemt en ik nu goedkoper uit ben dan met 2x een retour ticket…
groetjes

Hmm … dan blijf je dus op papier heel lang en dan heb je of werk of veel geld op je bankrekening nodig … de douna gaat dan lastig doen. Je mag namelijk maar 30 dagen op het eiland blijven als toerist, daarna moet je voor 3 maanden een vergunning aanvragen en dat kan daarna nog een keer. Als je een van rechtswege verklaring wilt hebben moet je al je papieren mee hebben en kun je naar de politie in Curacao gaan om alles te regelen en je dan ook in te schrijven in de bevolkingsregister van Curacao. Als je een terugticket hebt waaruit blijkt dat je lange tijd blijft zorgt dat denk ik eerlijk gezegd wel voor wat gedoe bij de douane … je moet dan kunnen aantonen wat je komt doen. Maar als je contracten hebt van je werk zal dat geen probleem zijn en volgens mij is dat allemaal al geregeld toch? Wij hebben dus een gewone retourticket genomen, dat was goedkoper dan 2 enkeltjes en goedkoper dan een jaarticket. Wij gaan dus heen op 17 sept en melden ons in Curacao af voor de terugvlucht van 29 sept bij Martinair en gaan dan dus niet terug. Hahah en dan zijn we even illegaal op het eiland als de vergunningen nog niet geregeld zijn … maar we kunnen op het vliegveld zo doorlopen als het goed is !

Ha wereldreizigers,

**Ik had even een vraagje misschien dat hier iemand mij verder kan helpen! Ik ben namelijk bezig met het regelen van mijn verzekeringen alleen nu vraag ik mij of waarvoor ik me allemaal moet verzekeren en waar jullie je hebben verzekerd? Misschien dat iemand mij hier even wat uitleg over kan geven. **

Groetjes loes

ligt aan je verzekeringen hier… en wat je daar krijgt. ik heb hier vgz maar die vergoeden niks als ik zolang wegga… Via mijn werk in curacao wordt ik svb verzekerd… ik zeg dus vgz hier op… en zorgverzekering daar heb ik svb. Via oom verzekeringen regel ik de rest dus in geval van overlijden en dat soort enge verzekeringen (maar die je wel moet hebben)
dus daar zou je even kunnen kijken. Via oom verzekeringen kan je ook zorgverzekering die wel buitenland dekt mocht je dat nodig hebben. Ik vind dat hun alles hebben wat je nodig hebt, maar wellicht zijn er nog andere maatschappijen. Maar als je daar eens kijkt wordt je denk ik wel wat wijzer… daar kun je ook je reisverzekering enzo afsluiten aangezien (mijn) gewone doorlopende reisverzekering het niet dekt aangezien ik langer dan 60 dagen aanééngesloten weggaat.

succes!

groetjes anne

Hee ik heb zitten kijken op europesche lang op reis verzekering… deze vergoeden je bagage, geneeskundige kosten, ongevallen, rechtsbijstand en aansprakelijkheid. Ik heb nu hier nog een verzekering bij de interpolis lopen maar deze moet ik nog even gaan bellen om te vragen of deze verzekering ook in Curacao geldig is… Nog meer punten die ik zou moeten verzekeren?


***groetjes ***

HI chotje,
Ik begrijp niet helemaal waarom je niet kan zeggen dat je in curacao gaat werken maar moet doen alsof je op vakantie gaat .
Ik ben tot nu toe bv. naar australie gegaan en daar had ik gewoon een werk visum.
En als je dit doet dan moet dus een open ticket kopen want anders zien ze toch dat je langer gaat?
Maar goed jij zit er al bijna toch?
Bij mij duurt het nog wel even maar kan niet wachten!
groetjes , linda

@ Linda: Je kan wel zeggen dat je in Cura gaat werken, maar dan moet je al een baan en een contract hebben dat je moet kunnen laten zien. Als je dat nog niet hebt moet je veel eigen geld op je rekening hebben wat je ook moet kunnen bewijzen. Ze zijn bang dat je anders op het eiland komt om een uitkering of iets dergelijks aan te vragen, dus je moet bij binnenkomst laten zien dat je jezelf kunt onderhouden. Als je dat nog niet kunt moet je dus gewoon doen alsof je op vakantie gaat. Je moet dan gewoon een retourticket kopen voor een paar weken later. Ik heb bijvoorbeeld een ticket voor 17 sept heen en 29 sept terug en vul het vakantieadres in. Dan bel ik op het eiland de terugreis af en dan ben ik dus binnen en kan ik daar ter plekke de werkvergunning (verklaring van rechtswege) gaan regelen.

Ik heb trouwens ook verzekeringen via Oomverzekeringen, een reisverzekering, SOS buitenland verzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Was niet heel goedkoop maar dan ben je wel goed verzekerd en dat vind ik wel belangrijk.

HI chotje,
Ga je dan je retourdatum veranderen of je hele terugreis afzeggen en koop je weer een nieuwe ticket ?
Sorry hoor voor al die vragen maar ik wist eigenlijk niet dat dit allemaal zo een probleem zou zijn ,goed on te weten .
roetejes linda

Hihi geeft nix, vragen staat vrij en als ik kan helpen doe ik dat graag :slight_smile: Ik zeg de hele terugreis af en koop volgend jaar een nieuw ticket. Das ook goedkoper dan een enkeltje of een jaarretour gek genoeg. Ik vlieg nu voor 500 euro retour, een enkeltje was 650 euro en een jaarticket 1400 !!! Dus nu heb ik gewoon een retour, ga niet terug en koop volgend jaar een nieuw retour.

Hi chotje ,
Okee dat klinkt allemaal goed dan heb ik als je het nogmaals niet vervelend vind nog 1 vraag
Wat heb ik nou op een rijtje echt nodig van papierwerk om naar curacao te gaan en kan je je werkvergunning alleen in curacao aanvragen of kan dat ook hier?
Alvast bedankt!
groetjes linda