Werken Op Curacao

Hallo allemaal,

Het wordt mij nou nog ff niet duidelijk of ik wel of niet een werkvergunning nodig heb… of zelfs een verblijfsvergunning… :blink:

Ik ga minimaal een halfjaar daar werken maar ik heb gehoord dat je dan officieel een verblijfsvergunning nodig hebt… maaarrrr… dat dat omzeilt kan worden door bij de douane niet te vertellen dat je er komt werken…?? Stel je nou voor dat ik daar misschien bijna een jaar zit… en ze houden me aan… ben ik dan een illigale en moet ik dan gaan rennen?? :ph34r: Wie kan mij duidelijkheid geven???

Petran Vlok –> p_a_v@hotmail.com

Hey Petran,

Zie onderstaand artikel over vergunningen op Curacao… Indien je stage gaat lopen heb je dus geen vergunning nodig, indien je echt gaat werken cq wonen dan wel. maar je kan altijd even bellen naar curacao om het na te vragen.

Gr, Pascal

Toegangsregeling voor buitenlanders
Nederlanders hebben geen werkvergunning nodig om in dienst te treden bij een werkgever op Curacao. Nederlanders die op Curacao willen komen wonen, moeten wel een verzoek indienen om van rechtswege toegelaten te worden. Dat verzoek wordt gericht aan de gezaghebber en ingediend bij het Bureau Plaatselijk Hoofd van de Politie, De Ruyterkade 50. Tel: (5999) 465 6588; Fax (5999) 465 8220. Bij de indiening moeten de volgende documenten worden bijgevoegd.

Een pasfoto
Kopie paspoort
Geboortebewijs
Bewijs van goed gedrag
Arbeidsovereenkomst (in geval van dienstbetrekking) of Uittreksel Kamer van Koophandel (in geval van eigen bedrijf)
Bewijs van voldoende middelen van bestaan (bankverklaring/salarisslip)

Volgens http://www.antillenhuis.nl/voorlichting/stage.php heb je op Curacao wel een vergunning nodig als je er stage gaat lopen en dus ook (tijdelijk) gaat wonen.

Groeten,
Edwin

http://www.zakelijkcuracao.com/pages/1017/…_op_Curacao.htm

van bovenstaande link had ik mijn informatie af.

Lijkt mij het handigst om dus toch maar even te bellen naar Curacao… vermoedelijk wel de moeite waard. Al zullen zij snel zeggen dat je het wel nodig hebt, want het zijn weer extra inkomsten voor het eiland.

Het boek ‘Praktisch Curacao’ kan je alles vertellen over vergunningen e.d… Hierin staan allemaal praktische tips over het verhuizen en werken in curacao.
Stuur een mailje naar [EMAIL=“dosmundos.ned@planet.nl”]dosmundos.ned@planet.nl. Zij kunnen een boek opsturen. Succes met de aanvraag van je vergunningen.

Groeten Henk

Koop of huur het boek ‘Dos Mundos’ www.dosmundos.an
In dit boek vind je alle informatie over wat je moet aanvragen e.d. Er komt elk jaar een nieuwe versie uit zodat je altijd up to date bent geinformeerd.

Nu is het zo dat als je langer dan drie maanden op Curacao verblijft je moet aanmelden bij het bevolkingsregister en je dus moet uitschrijven in Nederland, dit omdat je ‘tourist visa’ maar 3 maanden geldig is. Verder heb je geen werk vergunning nodig. Mocht je besluiten op het eiland te blijven wonen vraag je een ID bewijs aan.
Verder heb je ook een bewijs nodig van goed gedrag, een uitreksel uit het bevolkings register, bewijs van geboorte, een bewijs van uitschrijving (anders kan je je niet inschrijven) en de overige documenten die Pastcal beschrijft.
Ik raad je dat boek echt aan.

Daisy

Nogal tegenstrijdige berichten overal. Als je stage gaat lopen op Curaçao en je wilt een baantje in de horeca; vragen zij dan om een vergunning of niet. Dat is waar het mij om gaat.

Gewoon even bellen met het antillenhuis!! 3 maanden en dan al uitschrijven?? Dat heb ik nog nooit gehoord!

ik loop een halfjaar stage en heb niets hoeven te regelen

Ik loop ook een half jaar stage en ik moest een verklaring van rechtswege aanvragen :slight_smile:

De meeste restaurant vragen echt nergens om hoor… Ik had binnen 3 daagjes werk zonder problemen!

Bij het antillenhuis geven ze aan dat je naar curacao kan als toerist voor 6 maanden!
Dan mag je officieel NIET werken!
Je moet aan kunnen tonen dat je voldoende geld hebt (500 dollar per week)
Het verblijfsadres in curacao, een RETOUR ticket!!

Verder illegaal werken…

Groeten!!

Si, dat zijn de officiele voorwaarden. De immigration officer hier heeft me echter geen woord gevraagd, kreeg zo de stempel. En ik had geen retour ticket en geen geld op de bank… het enige waar je nu voor op moet passen is dat je niet langer dan 3 maand blijft op een toeristenvisum, dan gaan ze je tegenwoordig wel vragen stellen als je het land uit gaat hoorde ik.

Succes!

Hoi HOI!
ja dat hoorde ik vanmiddag over dat 3 maanden.
Het rare is dat ik van het antillenhuis te horen kreeg (dacht ik) dat je daar 6 maanden mag verblijven als nederlander.
en nu hoorde ik van mijn ‘huisbaas’ 3 maanden.

Wil toch nog naar Ecuador, dus dat is dan mooi;-)
Maar dat moet ik wel even goed uitzoeken dus…

Bedankt !

groetjes!

Ik heb precies hetzelfde gehoord ja…Het is zo verwarrend dat Antillenhuis!
Voor mij hetzelfde, ik vlieg ook na 2,5 maand naar Equador!
Ga jij alleen naar Equador Lilian of trek je ook verder?
Ik reis door naar Argentinie.

Grtz!

Ik ga naar curacao voor 6 maanden! Maar wil tussendoor op ‘vakantie’ naar Equador!
Maar jij gaat echt rondreizen dus?

Groetjes

Ja ik ga eerst een paar maanden naar Curacao en daarna rondreizen van Equador naar Argentinie! :slight_smile:

Ik ga voor 2 maanden naar Curacao als toerist… Zit wel in een studentenwoning en wil kijken of ik daar wat bij kan verdienen in de horeca ofzo…
Hoe groot is de kans dat me dat zonder vergunningen gaat lukken?

Gr. Janneau

Dat is geen enkel probleem Janeau…er zijn er zat die dat doen en genoeg werk in de horeca.

Indd je kan hier heen komen zolang je niet zegt dat je stange loopt en of werkt! maar dat je op vakantie bent.

Voor een nederlander is het verblijf 6 maanden (zonder werk!!)
en een andere bezoeker 3 maanden.

Mocht het zo zijn dat je toch moet uitschrijven in NL om een verklaring van rachtswegen aan te vragen etc… zorg dan dat je papieren getekend zijn (zodat je moeder of een andere kennis die later kan inleveren als gemachtige) zo doe ik het ook en gaat prima…