Heb je altijd een verblijfsvergunning nodig als je naar Curacao gaat ongeacht de duur

hallo allemaal,

vroeg me af ik ga iets minder dan 3 maanden op stage naar CUracao in augustus maar weet niet of ik voor die korte periode ook een verblijfsvergunning moet aanvragen?ik dacht eerst van niet maar ga nu wel twijfelen!!!
weet iemand het wel en weet iemand anders bij wie ik moet zijn om te informeren??

gr eline

Als je gaat stage lopen = werken ja, als je vakantie gaat vieren nee ( tot max 6 maanden), aanvraag verblijfsvergunning duurt 2 maanden. Met de juiste contacten op het eiland kun je het binnen een week regelen.

Werken en stagelopen wordt toch niet gelijk behandeld. Vele stagiaires krijgen geen stagevergoeding hoor. Kom je echt hier voor een bedrijf werken tegen betaling, dan krijg je zeker te maken met de papperassenwinkel.

Hallo allemaal,

Ook ik zit met het probleem ‘stagevergunning’… voorheen hoorde ik van veel studenten dat het niet nodig is. Ik ben er dus een beetje vanuit gegaan dat het niet hoefde. Nu zei laatst een leraar dat het wel moet. Ik twijfel nu dus heel erg, vooral om het feit dat ik voor een stagevergunning een; verklaring van goed gedrag moet aanvragen, een kopie moet hebben van uittreksel vh geboorteregister, etc. etc… voordat deze documenten binnen zijn zijn we 4 weken verder… dan nog opsturen naar curacao… dan nog toestemming krijgen…dan zit ik inmiddels al lang daar en ben ik te laat!
Ik ga stage lopen op een basisschool en krijg geen vergoeding (5 maanden). Denken jullie dat ik de vergunning alsnog moet aanvragen, dan maar te laat, of is het echt niet nodig? Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Groetjes Maartje

Hoi Maartje

Je hebt het wel nodig en ik zou het ook aanvragen.
[HIER ](file://www.antillenhuis.nl/web/images/Publicaties/Formulier%20C%20-%20Studenten%20of%20Stagiaires%20van%20Nederlandse%20nationaliteit.pdf)kan je precies zien wat de eisen zijn.

Groetjes

Bericht verwijderd.

Bericht verwijderd.

Hoi Chantal,

Ik heb ook op de site van het antillenhuis gekeken. Ik zag daar inderdaad hetzelfde formulier als waar jij over spreekt. Ik heb besloten dat ik dit meeneem, plus de documenten die je daarvoor nog meer nodig hebt (verklaring van goed gedrag, etc.) Ik lever dit niet in, maar ik heb het dan gewoon bij in het geval dat ik het nodig heb.
Wij gaan stage lopen op de Albert Schweitzer basisschool. Je wilt dit jaar in september stage lopen? Of het volgende jaar? De scholen in Curacao zijn nu gesloten ivm vakantie. Wij hebben onze stage geregeld via een oom een tante van mijn reisgenootje, die wonen in Curacao. Ik ken verder dus ook geen andere scholen daar. Wij studeren pedagogiek, dus we hebben een andere soort stage als pabo-studenten.

Groetjes Maartje

Bericht verwijderd.

Hé,

Ik zal aan mijn contactpersoon even vragen of zij het goed vindt als ik haar emailadres doorgeef. Het is haar persoonlijk emailadres vandaar. Ik spreek haar wel eens op msn, ik zal mijn best doen.
Wij vertrekken 26 augustus. Wij hebben onze tickets via KLM studententickets, maar klm regelt dat niet meer, dat gaat tegenwoordig via Kilroy. Dat is een site voor studenten, jongeren die reizen etc… Daar kun je een ticket kopen waarbij je je ov-kaart of studenten/jongerenkaart moet kunnen aantonen (zo’n kaart kost maar €10). wij zijn tegen de 600 kwijt voor onze tickets, maar we hebben wel al vroeg geboekt. we blijven tot 1 februari. We logeren ook bij die oom en tante waar ik over sprak. Succes met alles! hoop voor je dat het nog lukt, ik laat nog iets weten. Kijk ook nog eens verder rond op dit forum, volgens mij zijn er ook personen die zelf stages regelen vanuit Curacao.

Groetjes…

Bericht verwijderd.

Het verhaal verklaring van rechtswege kent vele diverse storys. Je stagecontract is heel voornaam en als je je bewijs van goed gedrag, gezondheidsverkalring, uitreksel geb. register etc…etc…etc… bij je hebt voor de zekerheid, zul je voor mijn gevoel geen problemen ondervinden. Onlangs moest een stagiaire toch van het stagebedrijf alles officieel geregeld hebben, ik had haar wel verteld welke documenten ze beter mee kon nemen, maar toen ze daadwerkelijk, na 1 uur wachttijd aan de beurt was, vertelde de dame achter het loket dat zij dat niet hoefde, ze bleef korter dan 6 maanden, kwam niet werken, maar stage lopen. of het voor die periodes nog een toegevoegde waarde heeft…ik zie die niet meer momenteel eerlijk gezegd. Kom je aan op Curacao en op de vraag wat je komt doen, kun jij stagecontract tonen…kuier je gewoon verder Heb nog niet anders gezien. Heb je geen bewijs, dus stagecontract kun je niet tonen, dan heb je wel wat uit te leggen.

En als je nou niks hebt geregeld, en je bent langer dan die zes maanden op het eiland. Laten we zeggen 10 maanden…wat zijn de gevolgen dan…als je het eiland weer verlaat? weet iemand dat.

Hé Chantirobi,

Ik heb nog steeds geen reactie van mijn contactpersoon in Curacao. Ik denk dat zij haar mail niet leest in de vakantie. Ik hoop voor je dat je inmiddels een stage plaats hebt kunnen vinden. Ik hoor het wel…

groetjes maartje

Hé,

Ik heb een vraag over het auto rijden in Curacao. Voor hoe lange tijd mag ik met mijn nederlands rijbewijs auto rijden? Ik heb ook pas gehoord dat je dan 22 of 23 moet zijn om officieel een auto te mogen huren ofzo? Ik heb ook gezien dat ik bij de anwb voor €10 een bewijsje kan krijgen om in het buitenland te mogen rijden, klopt dat en is dat in Curacao geldig?

Groetjes maartje

Bericht verwijderd.

hey,
ik heb ook dat ANWB internationaal rijbewijs gehaald, is gewoon geldig in Curacao. Er werd niets gezegt van een minimale leeftijd oid.

groetjes Larissa

Over het wel of niet regelen van een verblijfsvergunning hoor je diverse meningen, maar dit is wat ik recent op internet heb aangetroffen en zo gaat het momenteel wel. Als je werkt, inkomen geniet, is het verhaal wel anders, dan moet je wel alles goed en officieel gaan regelen. Maar voor stage, geen vergoeding, lees dit dan even:
Persoonlijk zou ik de medische verklaring ook wel meenemen, die heb je ook zo geregeld.

Documenten
Indien je een stageplaats gevonden hebt, schijn je officieel een stagevergunning aan te moeten vragen. De volgende documenten zijn hiervoor benodigd:

[ul]
[li]*3 recente pasfoto’s *[/li][li]*een kopie van uw geldig paspoort *[/li][li]*een bewijs van goedgedrag (niet ouder dan twee maanden) *[/li][li]*een medische verklaring (niet ouder dan twee maanden) *[/li][li]*een schriftelijk bewijs van uw opleiding, school/universiteit *[/li][li]*een verklaring van het lopend schooljaar; *[/li][li]*een (garantie)verklaring van de directie van de stage-instelling en de stageperiode *[/li][li]*en overeenkomst tussen het opleidingsinstituut in het buitenland, de stagiaire en het bedrijf alhier, ondertekend door de drie partijen, alsmede de stageopdracht *[/li][li]*een kopie van het voorblad van het arbeidsregister van het bedrijf (opvragen bij de stage-instelling) *[/li][li]*het bewijs van storting van de Dienst voor Arbeidszorg van Nafl.250,- (te betalen door de stage-instelling) *[/ul]De praktijk is echter anders. De officiele instanties gedogen Nederlanders zonder de officiele papieren. Nederlandse met een Nederlands paspoort mogen zonder vergunning maximaal 6 maanden op Curaçao verblijven. Bij aankomst moet je wel de volgende documenten overleggen bij de Vreemdelingendienst Luchthaven:[/li]
[ul]
[li]*paspoort *[/li][li]*verklaring van goedgedrag van de laatste woonplaats niet ouder dan 2 maanden; (wordt in praktijk echter ook niet naar gevraagd) *[/li][li]*bewijs van huisvesting op Curaçao [/li][]*bewijs van voldoende middelen van bestaan bv. kopie stage-overeenkomst en bewijs studiefinanciering *[/ul]Een verklaring van goed gedrag is verkrijgbaar bij de gemeente waar je staat ingeschreven.

Bericht verwijderd.

hee daisy of iemand die mij kan helpen!

ikvertrek over acht weken (17 oktober) naar curacao voor 6 maanden, maar ik wordt gek van alle dingen die ik hoor!

kan iemand mij nu precies vertellen welke papieren ik precies nodig heb!
alvast bedankt

groetjes layla