Stagevergunning aanvragen Curacao?

Hoi,

Via de volgende link: http://www.antillenhuis.nl/voorlichting/stage.php kan je lezen dat je een aantal zaken moet regelen om een stagevergunning te krijgen op Curacao. Is dit echt allemaal nodig? Of word er niet naar gekeken?

gr. Pieter

Hoi Pieter,

De desbetreffende zaken op antillenhuis zijn zeker nodig. Bij aankomst op Curacao willen ze weten wat je er komt doen. Kom jij voor stage dan moet je een stage vergunning aanvragen (dit kan je ook op je eerste dag daar bij de politie aanvragen)

Alle documenten die op antillenhuis staan zijn hiervoor noodzakelijk! Zonder een aanvraag voor je stage vergunning mag je namelijk niet langer dan 3 maanden werken op Curacao! Heb je je spullen niet bij je bij aankomst dan kunnen ze nog wel eens moeilijk doen met de toelating tot het eiland.

Gr, Pascal

Hai hai,
Heb jij je stagevergunning via dat formuliertje van de site van het antillenhuis of moet het op een andere manier… Ik kwam namelijk wel een PDF-bestand tegen, maar dit zag er beetje vreemd uit…
Ik hoor graag hoe andere hun vergunning hebben geregeld…

Groetjes Marieke

Haaai haai,
Ik zit hier nu op Curacao vanaf 1 september, en loop stage tot 10 april!
Ik heb geen stage vergunningengeregeld, teveel gedoe, en te weinig tijd…
Er werd bij mij nergens naar gevraagd… je moet een immigratiekaartinvullen bij aankomt op het eiland… veel stagiaires zetten daar bij lengthe van verblijf 14 dagen neer, alsof ze op vakantie zijn… dit had hun school aangeraden, omdat je anders wel je stagepapieren moest laten zien.
Ik heb gewoon 222dagen ingevuld… en ik zit hier…! Niks aan het handje…
ik heb bij de rede mijn stagebedrijf er neergezet en neergezet dat ik daar ging stage lopen. Namelijk bij het CTB, curacao tourist board!
En die douane man, zei alleen ooh wat leuk… ga je stage lopen bij CTB, veel succes…
De rest van de mensen uit mijn huis hebben ook geen vergunning, maar die vulden 14 dagen in,e n zeiden dat ze op vakantie gingen.
Succes en groetjes Sarah

Verkregen info van een mail naar www.curacao-gov.an, met de vraag of het als Nederlander mogelijk is om op Curacao nog een stagevergunning te halen:

Indien u de Nederlandse nationaliteit heeft en geboren is in Nederland dan kunt u een Toelating van Rechtswege lokaal aanvragen bij het Plaatselijk Hoofd van Politie (De Ruyterkade 50).

In het geval van stage moet u daarbij de volgende documenten overleggen:
-3 recente pasfoto’s
-een kopie van uw geldig paspoort
-een bewijs van goedgedrag (niet ouder dan twee maanden)
-een medische verklaring **(niet ouder dan twee maanden) **
-een schriftelijk bewijs van uw opleiding, school/universiteit
-een verklaring van het lopend schooljaar;
-een (garantie)verklaring van de directie van de stage-instelling en de stageperiode
-een overeenkomst tussen het opleidingsinstituut in het buitenland, de stagiaire en het bedrijf alhier, ondertekend door de drie partijen, alsmede de stageopdracht
-een kopie van het voorblad van het arbeidsregister van het bedrijf (opvragen bij de stage-instelling)
-het bewijs van storting van de Dienst voor Arbeidszorg van Nafl.250,- (te betalen door de stage-instelling)

Bij aankomst moet u de volgende documenten overleggen bij de Vreemdelingendienst Luchthaven:[ul]
[li]verklaring van goedgedrag van de laatste woonplaats niet ouder dan 2 maanden; [/li][li]bewijs van huisvesting op Curaçao;[/li][*]bewijs van voldoende middelen van bestaan bv. kopie stage-overeenkomst en bewijs studiefinanciering[/ul]

Zoals je hierboven al kan zien… het is echt een heel geregel met al dat papier werk…
Ik woon in een huis met 23 stagiaires, en niemand heeft het, en op mijn werk heeft ook niemand het…
Ik zal het niet afraden er een te regelen maar ook niet aanraden…
Het is zoveel gedoe…

Toch lijkt het me zeer verstandig om die laatste 3 sowieso wel mee te nemen, om het land uberhaupt in te komen. Of je dan nog een stagevergnning aanvraagt als je eenmaal binnen bent is een ander verhaal, maar zo te horen niet echt belangrijk :wink:

Nou weet je wat het is… Dat bewijs van goed gedrag moet je halen bij de gemeente waarbij je staat ingeschreven… Maar daarvoor heb je weer een uitreksel nodig van het geboorteregister, uit je geboorteplaats.
Voor mij was dat een heel geregel, aangezien ik op kamers zit in Breda (sta daar dus ingeschreven), woon in de weekenden in ALmere, en ben ik Lelystad geboren. Dus dat werd een heen en weer gereis waar ik geen zin en tijd voor had.
Voordat je zo’n stagevergunning hebt, kan je soms 6 maanden of een jaar verder zijn… Als je een bewijs van aanvraag hebt is dat ook al goed.
Ik had helemaal niks… maar had wel mijn stagecontract voor de zekerheid in mijn handbagage gestopt.
En het was ook nog is hartsikke duur om dat aan te vragen allemaal.
Sowieso kost bewijs van goed gedrag een aantal euro’s, je uitreksel van het geboorteregister ook, en nog is die 250 antiliaanse guldens.
Maar je moet zelf ff kijken wat je het handigst vind.
Hangt er ook een beetje vanaf hoe lang je blijft…
Ik zou, ook al heb ik dat zelf niet gedaan, wel 14 dagen als verblijf invullen… en als ze vragen wat je komt doen, zeggen dat je op vakantie bent.
Maar bij mij vroegen ze daar niet echt specifiek om…
Ik ken niemand die problemen heeft gehad… maar jah… je weet maar nooit!