Ik ga in de periode van 1 september t/m 31 januari stage lopen op curacao. Alles is geregeld alleen de verblijfsvegunning is mij niet duidelijk.
Is het nou wel of niet verplicht? Ik heb Model 4"Aanvraag verklaring van rechtswege"inmiddels ingevuld maar wat is nou de bedoeling? Moet ik het opsturen of meenemen in vliegtuig?
Hoe zorg ik ervoor dat ik wel wordt toegelaten in curacao?
Hi dit heb ik laatst van internet gehaald en wat zeker belangrijk is dat je een stagecontract kunt tonen bij binnenkomst. Dan heb je duidelijk iets in handen van wat je komt doen op het eiland:
Documenten
Indien je een stageplaats gevonden hebt, schijn je officieel een stagevergunning aan te moeten vragen. De volgende documenten zijn hiervoor benodigd:
[ul]
[li]3 recente pasfoto’s [/li][li]een kopie van uw geldig paspoort [/li][li]een bewijs van goedgedrag (niet ouder dan twee maanden) [/li][li]een medische verklaring (niet ouder dan twee maanden) [/li][li]een schriftelijk bewijs van uw opleiding, school/universiteit [/li][li]een verklaring van het lopend schooljaar; [/li][li]een (garantie)verklaring van de directie van de stage-instelling en de stageperiode [/li][li]en overeenkomst tussen het opleidingsinstituut in het buitenland, de stagiaire en het bedrijf alhier, ondertekend door de drie partijen, alsmede de stageopdracht [/li][li]een kopie van het voorblad van het arbeidsregister van het bedrijf (opvragen bij de stage-instelling) [/li][li]het bewijs van storting van de Dienst voor Arbeidszorg van Nafl.250,- (te betalen door de stage-instelling) [/li][/ul]De praktijk is echter anders. De officiele instanties gedogen Nederlanders zonder de officiele papieren. Nederlandse met een Nederlands paspoort mogen zonder vergunning maximaal 6 maanden op Curaçao verblijven. Bij aankomst moet je wel de volgende documenten overleggen bij de Vreemdelingendienst Luchthaven:
[ul]
[li]paspoort [/li][li]verklaring van goedgedrag van de laatste woonplaats niet ouder dan 2 maanden; (wordt in praktijk echter ook niet naar gevraagd) [/li][li]bewijs van huisvesting op Curaçao [/li][li]bewijs van voldoende middelen van bestaan bv. kopie stage-overeenkomst en bewijs studiefinanciering [/li][/ul]
Een verklaring van goed gedrag is verkrijgbaar bij de gemeente waar je staat ingeschreven.