Ik wil van September tot Februari stage gaan lopen in Curacao.
Dit wil ik doen voor mijn opleiding onderwijsassistent leerjaar 3.
Nu is mijn vraag hoe jullie ervaringen zijn, hoe het was, en of je nog tips voor me hebt. Ik ben ook op zoek naar huisvesting en een stageplek. Mijn stageplek moet een basisschool zijn, dus wil ik ook graag hier jullie ervaringen van weten. Welke school jullie stage hebben gelopen enzo. En wat zijn nou dingen die ik echt moet weten, en wat moet ik regelen. Ik weet dat een Visum niet verplicht is, maar zijn er wel nog andere documenten die ik moet hebben?
Een aantal huisgenootjes van mij hebben toen op een basisschool stagegelopen daar. Ook als onderwijsassistent maar weet zo niet hoe die school heet. Ik zal even kijken of ik het kan vinden.
Verder is een leuk studentenhuis natuurlijk fijn. Een auto huren is eigenlijk ook wel een must. Heb je je rijbewijs al?
Verder hoef je voor een stage niet heel veel papierwerk te regelen. Werkvergunning bijvoorbeeld is niet nodig.
Hoi,
Oh.! oke…
Een werkvergunning niet nodig?
Wat heb je wel precies nodig?
Ik xzou het fijn vinden als je het na wil gaan welke school en wat hun ervaringen zijn. Ook Qua werk wat ze hebben moeten doen.
Ik heb zelf ook stage gelopen op Curacao en ik heb dit toen geregeld via Wereldstage. Het voordeel is dat zij een stagebedrijf voor je zoeken, je papieren regelen, je ticket, je huisvesting en je kan altijd bij ze naar binnen lopen als iets bijvoorbeeld niet goed gaat op je stage of gewoon voor een praatje. Je komt dan ook terecht in een buurt met heel veel andere stagiaires. Het nadeel is wel dat je veel geld betaald voor de bemiddeling en dat je veel geld betaald voor je kamer of studio.
Een auto is inderdaad wel een aanrader… de eerste 2 maanden heb ik het zonder auto gedaan (met bus en taxi dus) maar de laatste 3 maanden heb ik een auto gehuurd. Ben ook blij dat ik dat heb gedaan, want anders had ik nooit zoveel van het eiland gezien.
Als je nog meer vragen hebt, vraag maar raak!
Ze vragen een verblijfsvergunning voor je aan voor de periode dat je op curacao verblijft. Ik moet zeggen dat ik al mijn documenten (pasfoto’s, VOG e.d.) netjes bij Wereldstage heb ingeleverd, maar dat ik dat verblijfsvergunning nooit gezien heb. Maar dat schijnt te komen doordat het allemaal niet zo snel gaat daar
Kijk anders even op hun website www.werelstage.com, heel duidelijke site.
Bedenk wel dat je heel veel geld betaald bij wereldstage. Ik had bijvoorbeeld een kamer in een studentenhuis voor 625 antiliaanse gulden (heel klein en geen warm water), terwijl je voor hetzelfde geld ook een studiootje met airco kan krijgen als je een beetje goed zoekt.
Nee ik ga dit ook allemaal zelf regelen.
Dan kan ik ook zelf kijken wat voor kamer ik wil.
Maar je moet dus alleen een verblijfsvergunning daar hebben?
Weet jij als dit hetzelfde is al een Visum?
Want ik heb gekeken dat je geen verblijfsvergunning nodig hebt voor Curacao.
Ik weet niet of het hetzelfde is als een visum.
Je hebt in ieder geval een verblijfsvergunning nodig omdat je op curacao gaat stage lopen. Als ik jou was zou ik even kijken op de site van de regering van Curacao www.curacao-gov.an. Hierop moet je wel antwoord vinden op jou vraag. En anders neem je gewoon even contact met ze op.
Succes!
Iedereen zegt wat anders voor wat ik wel of niet nodig heb.
Dus ik heb een paar dagen geleden even een mailtje gestuurd naar hun.
Maar tot nu toe heb ik daar geen antwoord op. Maar zodra ik meer weet laat ik het ook nog wel weten.
Iemand nog tips voor de stage? Of zijn/haar ervaringen op een basisschool?
En loopt er iemand ook op deze periode stage? en voor welke opleiding?
Ik kan je stageplek curacao aanraden. Zij regelen ook alles voor je maar veel goedkoper. Komen hun afspraken heel goed na en denken mee met oplssingen mochten zich problemen voordoen.
Wat je allemaal moet regelen van papierwerk kun je duidelijk vinden op de site van het antillenhuis.
Dit is wat ik nog gevonden heb. Ik ga nu even voor je op zoek naar de scholen etc. Was het vergeten.
***Documenten
*Indien je een stageplaats gevonden hebt, schijn je officieel een stagevergunning aan te moeten vragen. De volgende documenten zijn hiervoor benodigd:
[ul]
[li]*3 recente pasfoto’s *[/li][li]*een kopie van uw geldig paspoort *[/li][li]*een bewijs van goedgedrag (niet ouder dan twee maanden) *[/li][li]*een medische verklaring (niet ouder dan twee maanden) *[/li][li]*een schriftelijk bewijs van uw opleiding, school/universiteit *[/li][li]*een verklaring van het lopend schooljaar; *[/li][li]*een (garantie)verklaring van de directie van de stage-instelling en de stageperiode *[/li][li]*en overeenkomst tussen het opleidingsinstituut in het buitenland, de stagiaire en het bedrijf alhier, ondertekend door de drie partijen, alsmede de stageopdracht *[/li][li]*een kopie van het voorblad van het arbeidsregister van het bedrijf (opvragen bij de stage-instelling) *[/li][li]*het bewijs van storting van de Dienst voor Arbeidszorg van Nafl.250,- (te betalen door de stage-instelling) *[/li][/ul]De praktijk is echter anders. De officiele instanties gedogen Nederlanders zonder de officiele papieren. Nederlandse met een Nederlands paspoort mogen zonder vergunning maximaal 6 maanden op Curaçao verblijven. Bij aankomst moet je wel de volgende documenten overleggen bij de Vreemdelingendienst Luchthaven:
[ul]
[li]*paspoort *[/li][li]*verklaring van goedgedrag van de laatste woonplaats niet ouder dan 2 maanden; (wordt in praktijk echter ook niet naar gevraagd) *[/li][li]*bewijs van huisvesting op Curaçao *[/li][li]*bewijs van voldoende middelen van bestaan bv. kopie stage-overeenkomst en bewijs studiefinanciering *[/li][/ul]Een verklaring van goed gedrag is verkrijgbaar bij de gemeente waar je staat ingeschreven.
Op de website van www.curakamers.nl staat veel informatie over stage lopen op Curacao. Over papieren, autoverhuur en kamerverhuur. Misschien heb je er wat aan.
Haay ik ga waarschijnlijk van januari tot april of juli (hang af van school) stage lopen op curacao!
Hebben er meer mensen stage gelopen bij het Gemeenschappelijk Hof?
Graag hoor ik wat ervaringen!
Ooh en wie gaat er ook in die periode?
Misschien dat we daar kunnen meeten!
Ik wil graag enkele reacties en ervaring van staigiares die stage hebben gelopen op Curacao.
Ik geef Papiaments Lessen aan deze doelgroep, en wil jullie ervaring graag met ze delen.
Je kan ook via mail reageren Judeska_T@Hotmail.com
ik kan je zekers www.curakamers.com aanraden, die hebben egt veel huizen en zijn erg goedkoop. Ik ben zelf eerst met een makelaar bezig geweest maar die wilde dat ik een hele maand huur ging betalen aan hem