Ik ben van plan om op eigen houtje een half jaartje naar Curacao te vertrekken om daar vakantie te vieren. Natuurlijk eerst huisvesting regelen en zo en als het kan een baan. Maar bij transatlantisch solliciteren heb je een beetje geluk nodig. Kans is groot dat het niet lukt en dat ik mijn geluk ter plaatse zal moeten zoeken.
Mijn vraag is of je dan een verblijfs- of een werkvergunning moet regelen. Ik kom tegenstrijdige adviezen tegen.
**Bijv hier op de site: ** Vergunningen die nodig zijn om op Curaçao te kunnen wonen en werken.
Nederlanders hebben geen werkvergunning nodig om in dienst te treden bij een werkgever op Curaçao.
Maar van een medewerker van het Antillenhuis krijg ik het volgende antwoord n.a.v. van mijn vraag:
Het is OF vacantie OF werken. Een combinatie kan helaas niet.
Gaat U op vacantie, dan mag U daar maximaal 6 maanden verblijven en dus vacantie vieren.
Gaat U werken, dan is het een ander verhaal, en MOET U in bezit zijn van een verblijfsvergunning. Anders MAG U daar ABSOLUUT niet werken.
Alles over het aanvragen van een verblijfsvergunning vind U op de website www.antillenhuis.nl Klik op voorlichting en vervolgens op wonen/werken. Op de website wordt U verder verwezen. De aanvraag kan op de desbetreffende eiland, waar U gaat wonen/werken, worden ingediend. Alle gegevens en details vind U op de website.
Ik snap 't niet meer. Kan iemand mij vertellen hoe het nou precies zit als je een half jaar naar Curacao vertrekt en je pas bij aankomst een baantje wilt gaan zoeken? Of moet je al een werkgever hebben voordat je vertrekt?
Ik hoor het graag van jullie!!
P.S. Iemand zal ongetwijfeld wel eens eerder deze vraag op dit forum hebben gesteld. Ik heb gezocht, maar niets gevonden. Maar een link naar een dergelijke vraag op deze site zou ik ook op prijsstellen.
Supah wil je legaal /wit werken dan moet je je uitschrijven in NL , je verzekering e.d opzeggen.
Je kan pas werken op Curacao als je een verblijfsvergunning hebt , en deze krijg je pas wanneer je werk hebt gevonden en je uit hebt geschreven in NL…
Zorg wel dat je een goede verzekering afsluit (bv OOMverzekeringen) omdat je eigen basisverzekering niet stopt wanneer je uit nederland vertrekt.
(ik heb het over werk !! als men stage e.d gaat lopen is het een ander verhaal)
Koop anders t boek Praktisch Curacao (te krijgen bij dosmundos) daar staast veel informatie
Ikbedoel je basisverzekering STOPT wanneer je je uitschrijft uit NL , je hebt dan nl geen recht meer op een basisverzekering in NL. Vandaar dus die OOMverzekering das een tijdelijke verzekering als je naar het buitenland gaat.
hahahah of werken of vakantie das een leuke
je hebt geewoon net zoals hier in ned recht op vakantie dagen als je werkt
maar een nederlander mag 6 maanden op het eiland blijven en krijgt in die tij om een WERKVERGUNING aan te vragen wat meestal via de werkgever sneller gaat dan als je het zelf doet
de
De naam verblijfs verguning en werkverguning zegt het zelf al en die eerst is voor nederlanders afgescaft
Doen ze als nog moeilijk ga dan naar de kamer van koophandel en schrijf je in als eenmans zaak en vraag via die eenmans zaak een werkverguning aan
@Desert en Tobias: Maar wat voor vergunning (als die al nodig) hebben de mensen die pas als ze op Curacao zijn werk gaan zoeken? En zoeken zij dan wit of zwart werk?
Ik zit dus met hetzelfde “probleem”. Ik vetrek 13 januari 2007 voor 5 maanden naar Curacao om daar te wonen en daar werk te zoeken. Ik regel dit dus nog niet vanaf hier. Moet ik dan toch een verblijfsvergunning van tevoren aanvragen? Ik heb gekeken bij antillenhuis, maar bij de aanvraag van een verblijfsvergunning moet je een werkgeversverklaring of zoiets meesturen, die ik dus niet heb!
je mag als nederander 6 maanden op het eiland vertoeven ,heb je in die tussentijd een baas gevonden die je helpt met je papieren en je hebt de aanvraag lopen mag je legaal gaan werken
het kan natuurlijk voorkomen (en dat is aanemelijk) dat die werkgever dan zegt begin maar met werken (zwart) zodat ik kan zien wat ik in de kuip heb
Wees niet bang je wordt niet gedepoteerd zoals de latinos als je gepakt wordt ,beste wat je dan kan zeggen is :ik ben alleen effe langsgekomen voor een bak koffie
Vroeger (zo een tien jaar geleden ) werden de nederlanders net zo hard gedepoteerd als de latinos .Maar die tijd is voorbij
Hallo,
ik ga 14 februari 5 a 6 maanden naar curaçao om te werken,
heb ook nog geen werk, maar kan iemand mij helpen mischien met wat ik allemaal moet aanvragen precies? dit is de eerste keer dat ik wegga, en al die vergunningen en alles , pff zit alles op te zoeken op internet… maar denk mischien heeft iemand wat tips voor mij?
Hee Angelath,
ik wil ook in februari voor 6 maanden naar Curacao vertrekken om daar te gaan werken in de horeca, maar ik heb ook echt geen idee hoe ik dit moet gaan doen. Misschien kunnen we elkaar helpen via mail contact? Ook wil ik niet alleen en ben ik op zoek naar een reismaatje.
Mail me anders even: lotteschipper_22@hotmail.com
Ik heb ook in de planning staan om naar Curacao te gaan. Ik wil het liefst met een organisatie of zelf een groepje vormen, zodat je zeker weet dat je niet alleen reist. Daar wil ik inderdaad ook werken, ik lees net dat dat niet allemaal zo gemakkelijk gaat.
Ik heb afgelopen half jaar stage gelopen op Curacao, ik zou als ik jullie was gewoon zelf een appartement ofzo daar regelen. Ik zat in een crappie studentenhuis waar ik ten eerste veeeel te veel voor betaald heb en het was echt zo super klein. een voordeel was wel dat ik daar met een hoop andere mensen zat en zo makkelijk contacten heb kunnen leggen. Maar ik denk dat je die sowieso wel zult leggen daar… er zijn altijd zoveel studenten en mensen die daar gaan werken!
Je mag 3 maanden in Curacao verblijven zonder verblijfsvergunnen, langer kan ook maar dan heb je de kans dat je erna 3 jaar niet meer binnen komt. Je kunt een verblijfsvergunning gewoon aanvragen bij de immigratiedienst… de documenten die je daarvoor nodig hebt kun je op internet wel opzoeken. dat zijn iig je geboorteakte, bewijs van goed gedrag (VOG) en kopie van paspoort en bewijs van je verzekering in Nederland.
Voor werken in de Horeca zou ik gewoon een mailtje sturen naar Mambo Beach of Bermuda of Cabana Beach dat zijn wel de plekjes waar ook veel nederlandse jongeren werken en daar zoeken ze altijd wel nieuwe collega’s. Verder zijn er genoeg plekken in de Horeca waar je terecht zou kunnen. Het is in Curacao wel handig als je een auto wilt huren. ik heb hier nog een nummer van een jongen die goedkoop de auto’'s verhuurt : (+5999) 5142926
Verder is Curacao echt GEWELDIG heb er een supertijd gehad !