Ik wil graag voor een maand of 8 op Curacao gaan werken. Ik heb een baan in Nederland en ik wil onbetaald verlof opnemen. Weet iemand of je dan wel gewoon kan werken in Curacao? ik heb namelijk een koophuis en ik lees overal dat je je uit moet schrijven in NL om in Curacao aan de slag te kunnen, maar ik kan me voor mijn hypotheek niet uitschrijven uit mijn gemeente. Ik wil dus mijn koophuis aanhouden en tijdelijk verhuren en op curacao een paar maandjes werken…
weet iemand of dit makkelijk kan?
Ja dat kan, alleen kun je dan niet ingeschreven worden op het eiland en kun je volgens mij max 6 maanden blijven. Want je krijgt geen vergunning als je niet ingeschreven staat op het eiland. Ik heb ook een koopwoning maar die staat te koop en verkoop ik hopelijk voor september. Ik heb onbetaald verlof gekregen op mijn werk en dus kan ik gewoon werken op Cura. Je staat wel onder contract maar krijgt geen geld en je hebt dus geen verplichting naar je werk in NL. Je zou het even na moeten vragen aan een officiele instantie of je 8 maanden op het eiland mag verblijven zonder inschrijving, naar mijn idee niet …
Officieel mag je zonder werk- of verblijfsvergunning niet werken op Curacao, maar…ik ken mensen die reeds 10 tot 15 jaar op het eiland zijn, niet zijn ingeschreven en vrolijk werken.
Grote voordeel is dat blanke Nederlanders niet zo worden gecontroleerd als Venezolanen, Colombianen, Haitianen etc Die illegalen worden regelmatig opgepakt bij een razzia, maar wanneer je daar dan toevallig als blanke tussen loopt mag je 9 van de 10 keer gewoon weg zonder controle.
Zou me dus niet al teveel zorgen maken over het al dan niet ingeschreven zijn.
Grote nadeel is echter dat je dus ook geen baan met vast inkomen zult kunnen krijgen en je dus zwart moet gaan werken. Op zich ook geen probleem, maar die salarissen liggen toch echt een heel stuk lager dan een vaste baan.
Combineer dat met het feit dat je inkomen in Nederland stil valt, dat daardoor je hypotheek aftrek min of meer verdwijnt (en zeker wanneer je je huis gaat verhuren) en dan is 1000 NAF of 1300 NAF in de maand toch wat weinig om van in leven te blijven en je hypotheek in Nederland mee door te betalen.
Hey, bedankt voor jullie reacties… ik hoor het al, lastig zat dus allemaal! je zou toch zeggen even een jaartje ertussenuit moet niet zo lastig zijn… maarja huis verkopen is in deze tijd geen optie voor me, dus wellicht iets waarbij ik er maar 6 maanden heen kan en beetje zwart werken… nadeel is alleen dat je dan je huis voor een half jaar moet zien te verhuren… gaat niet meevallen!
Nee je huis verhuren is niet altijd even makkelijk! Ligt er natuurlijk wel aan waar je woont en wat voor huis je hebt. Ik heb zelf mijn huis te koop staan en hoop van harte dat het verkocht wordt voor september, anders gaan we het ook proberen te verhuren. Maar ja … wie krijg je dan in je woning en vooral wat gaan ze ermee doen … maar als het niet verkocht is hebben we helaas geen andere keus.