Hoi!
Ik weet dat dit onderwerp al heel vaak voorbij is gekomen maar voor mij is het nog steeds onduidelijk want op elke site zeggen ze iets anders.
Ik ga in oktober voor een jaar naar Curacao.
Mijn plan was om geen verblijfsvergunning aan te vragen en gewoon na een half jaar 24 uur van het eiland af te gaan en dan weer voor een half jaar verblijven.
Maar nu ga ik bij dolphin academy werken.
Dus dan moet ik zeker verplicht een werkvergunning aanvragen toch?
Hier in NL of op curacao?
En als je dan een werkvergunning hebt ben je dan verplicht om een verblijfsvergunning aan te vragen of kan ik gewoon doen wat ik wilde doen ( 2x een half jaar)
Ik sta namelijk in NL op een woninglijst en als ik me in NL uitschrijf ben ik dus van de lijst af en moet ik weer op nieuw beginnen en dat zou ik zonde vinden.
Ik raadt je gewoon de website van het antillenhuis te bezoeken (www.antillenhuis.nl) of hun te bellen! Hun kunnen jou precies de informatie geven en uitleggen wat je moet doen om te zorgen voor een verblijfs- en werkvergunning (want die heb je altijd nodig als je gaat werken). En ja als je werkvergunning hebt is het raar niet een verblijfsvergunbning aan te vragen en je kunt alles al vanuit Nederland regelen en voor elkaar hebben, dus waarom zou je het niet doen!
Je zult als je voor een jaar weg wilt, echt jezelf hier uitschrijven en rekening houden met verzekeringstechnische dingen, etc. Check anders een de link die je in mijn handtekening vindt, hier vindt je meer informatie als je voor een stage een tijdje weg wilt!
Ja dat is juist het probleem.
Ik wil me niet in nederland uitschrijven omdat ik al 4 jaar ingeschreven sta bij de woningbouwvereniging.
En als ik na een jaar terug kom sta ik dan weer helemaal onderaan de lijst als ik mij uitschrijf.
Dus werkvergunning en verblijfsvergunning gaan altijd samen?
Omdat je als nederlander een half jaar op het eiland mag verblijven dacht ik dat alleen een werkvergunning voldoende was
Ik snap dat je je niet wilt uitschrijven in Nederland, maar het zou wel moeten als je een jaar op Curacao wilt gaan werken. Je hebt dan een verblijfs- en werkvergunning nodig en zonder kun je niet aan het werk.
Ik zou gewoon de woningbouwmaatschappij bellen of er geen mogelijkheid is dat gewoon nog op de lijst blijft! En ja een werkvergunning en verblijfsvergunning gaan altijd samen, je vraagt het meestal zelfs samen aan en volgens mij moet dat ook!
En je mag alleen als Nederland een half jaar op het eiland blijven als je kunt aantonen dat je er voor vakantie bent en er niet werk! Doe je dat wel, dan heb je de verblijfs- en werkvergunning nodig! Maar als je alles zeker wilt weten zou ik gewoon het antillenhuis even bellen!:dag: