wij stel van midden 20, maken momenteel plannen om dit najaar** okt/nov** voor de duur van** 1 jaar** naar curacao te komen om er te wonen en werken.
nu zijn wij bezig alle info bij elkaar te krijgen omtrent de papieren enzovoort.
het is ons bekend dat wij wannneer wij voor 1 jaar naar het eiland willen om te werken en wonen wij een **verblijfsvergunning **nodig hebben.
Tevens dat wij ons bij onze gemeente zullen moeten **uitschrijven **en onze ziektekostenverzekering in NL moeten stopzetten en een globetrotter verzekering moeten afsluiten voor **korte tijd **incl. volledige dekking medische kosten.
Echter om deze te kunnen aanvragen moeten wij een werkgeversverklaring hebben van de werkgever op Curacao.
Alleen hebben wij nog geen baan gevonden reeds daar (zijn wel bezig) maar wanneer dit niet vanuit NL lukt is dit dus een probleem omdat wij dan pas als wij op curacao zijn kunnen gaan zoeken naar werk.
Nu mijn vraag:
Is het mogelijk (wanneer wij alle verdere papieren zoals uitschrijving gemeente, uittreksel geboorteregister, bewijs van goed gedrag e.d.mee nemen) deze verblijfsvergunning pas op het eiland aan te vragen.
Of is het makkelijker om in eerste instantie een half jaar naar het eiland te gaan (onder het mom van vakantie vieren) en er ergens zwart te werken.
En dan na een half jaar een dag van het eiland om zo vervolgens weer terug te komen met een toeristen visum voor een half jaar weer onder het mom vakantie en er wederom te zwart werken.
Zodat een verblijfsvergunning hierbij niet nodig is.
Wij vinden het erg lastig allemaal en kunnen er niet erg goed uitkomen.
Hebben jullie ervaringen met het aanvragen van verblijfsvergunningen en of de tweede optie, laat het dan aub even aan mij weten!!
Mijn vriend en ik zitten van vrijdag, 1/2 op Curaçao. Ik ga er 4 maanden stage lopen, mijn vriend gaat er 4 maanden ‘vakantievieren’ = een beetje zwart werken.
Als het op papieren aankomt zijn ze helemaal niet zo streng hier. Dat merkten we al direct bij de immigratiedienst. Het papier dat je tijdens de vlucht krijgt hadden we maar voor de helft ingevuld en we kregen al een stempel.
Je kan hier je papieren ook regelen hoor, dat doen er veel. Ik weet niet hoe het bij Nederlanders zit, maar bij ons als Belg duurt dat een hele tijd. Voor Nederlanders gaat het vlugger dacht ik.
bel of mail eens naar het antillenhuis, die kunnen je wel helpen denk ik.
hoi ilse,
wat ik me afvraag, krijg je vragen van de de douane wanneer je een goedkope ticket boekt, die bvb na een week zal vertrekken en je vliegt hier niet mee terug naar holland, maar blijft op het eiland om vervolgens na 1/2 jaar een dag van het eiland af te gaan om weer een nieuwe stempel te halen en zo weer 1/2 jaar te mogen blijven.na 1 jaar weer terug naar nl met een goedkoop retour ticket.
Hoi Marieke,
Wij hebben geen vragen bij de douane gekregen, maar we vlogen wel met KLM , een duurde vlucht dus. Maar denk niet dat dat een probleem is hoor, niets is hier een probleem
In principe mag je 3 maanden op het eiland blijven en dan moet je er 24 uur vanaf, zo kan je 3 keer herhalen ofzo. Maar hier zitten mensen al 4 jaar zonder papieren te werken, hebben een eigen zaak en zijn nog nooit van het eiland geweest.
Wij zijn gewoon om alle papieren in orde te willen krijgen maar zo werkt het hier niet. Maakt allemaal niet uit.