Werken Op Curacao

Je moet in het vliegtuig op de kaart gewoon invullen dat je op vakantie gaat en een adres van eenhotel of resort invullen. Dan doen ze bij de douane helemaal niet moeilijk. Ik kwam hier in sept en had een retourticket voor 2 weken later, heb ingevuld dat ik 2 weken op vakantie kwam, heb de terugreis vanaf hier afgezegd en gewoon hier gebleven. Ik heb mijn verklaring van rechtswege aangevraagd en nu kan ik maandag mijn sedula ophalen. Het duurt allemaal wel heel erg lang en als je 6 maanden blijft is alles geregeld als je weer weggaat en dan moet je weer alles gaan regelen om terug te gaan. Dus ik zou het dan zo laten … de meeste bedrijven vragen idd niet om een sedula, dus je kan gewoon aan het werk in de horeca of bij een callcenter om wat bij te verdienen en leeft dan gewoon op een toeristenvisum. Die is trouwens elke keer 6 maanden vanaf het begin op het eiland. Ga je dus na 6 maanden een weekend naar Bonaire en kom je weer terug op Cura dan gaan de 6 maanden opnieuw in … die truck heb ik pas gehoord en had ik wel eerder willen weten, dan was ik mss niet aan het hele papierencircus begonnen. Maar ja … succes !

Die truck scheint niet meer te werken je moet weg van de Antillen en Aruba. Dus je moet even naar Miami oid vliegen. Is mij laatst verteld bij het reisbureau hier op Korsow.

Ohw dat kan ook :slight_smile: Hahah of even naar NL, maar das wel een dure grap. Maar ja tis wel een ideetje. Ik vind het maar een gedoe om je vergunning aan te vragen. Er is elke keer wat waardoor het weer later wordt.

HI!,
De berichten zijn inderdaad wel allemaal tegenstrijdig .
Ik wil namelijk voor 7 maanden naar curacao en ik wil me absoluut niet uitschrijven in nederland i.v.m mijn huurhuis .
Dus ik heb het Antillenhuis gebeld en die zeiden dat je je pas op curacao in hoeft te schrijven als je langer dan 360 dagen blijft en in nederland gaan ze je pas uitschrijven als je langer dan 8 maanden weg blijft.
Ik heb ook de gemeente amsterdam gebelt en daar kreeg ik dus ook 8 maanden te horen .
Vond ik wel een beetje vreemd want ik ben een jaar naar australie geweest maar goed mischien was dat anders ondat ik een werkvisum voor een jaar had.
In ieder geval dat van na drie maanden al ingeschreven moeten zijn op curacao dat lijkt me niet te kloppen (hoop ik)
groetjes linda

Hmm wat tegenstrijdig allemaal idd … Wat ik weet is dat je als vreemdeling/niet-Nederlander 3 maanden op Curacao mag verblijven. Als Nederland mag je 6 maanden op Curacao verblijven zonder vergunning, maar je mag niet werken. Alleen vragen veel bedrijven niet om je vergunning dus kun je best aan het werk. Na 6 maanden ben je ‘illegaal’ op het eiland, maar mocht je dan weer even naar NL of USA vliegen en terugkomen dan gaan vanaf de datum van terugkomst op Curacao opnieuw de 6 maanden tellen. Je bent dus ook niet verplicht je in te schrijven hier, alleen wel als je je sedula (id) wilt. Ik heb me vandaag laten inschrijven en kan donderdag mijn sedula ophalen. Je moet dan natuurlijk wel uitgeschreven zijn uit NL en dat bewijs inleveren bij de immigratiedienst bij je aanvraag.

Nu ben ik echt helemaal de weg kwijt.
Wat moet IK doen:
Ik ga net iets minder dan 6 maanden naar Curacao om te werken.
Wat voor vergunningen moet ik dan aanvragen?
En moet je zwart gaan werken als je geen werkvergunning ofzo hebt?
Ik hoef me toch niet uit te gaan schrijven uit Nederland?
En nog een vraagje: Ik wou een verklaring omtrent goed gedrag aanvragen maar dat moet je via het werk doen want die moet het ondertekenen. Maar ik heb nog geen werk en hoe moeten ze zowiezo het ondertekenen als ik in NL ben?

Hoop dat ik toch iets wijzer word

Hoi,

ik zal me effe voorstellen:)
Ik heet David 24 Jaar oud woon sind ich acht ben in Duitsland aan de Nederlandse grens bij Enschede

Daarom is men Nederlands ook niet zo goed.

Ik heb een paar vraagjes over werk in Curacao.

Ik zou dus graag willen werken en leven op Curacao hoe lang weet ik niet misschien zes maanden of een paar jaar…

Ik heb een beetje Geld gespaard en zou dus graag uit Duitsland/Nederland weg.

Ik zou dus graag willen weten waar find ik werk en wat word der aangeboden?

Ik ben een Motorfietsmonteur…Verder ben ik in Duitsland naar school gegaan spreek vrij goed engels en duits off course…
Ik zou eigenlijk alles willen doen.

Is het überhaupt mogelijk werk te finden op Curacao ? Afgezien van de vergunning dat is “selbstverständlich” maar als ik alle vergunningen zou hebben in theorie?

Ik lees alleen Stage of in de Horeca?!

MVG David

Voor Nederlanders die langer dan 6 maanden zorgeloos willen werken op Curaçao (dus mét inschrijven):

Check deze pagina heel goed en LET ER VOORAL OP DAT JE CONTRACT PAS INGAAT NADAT JE JE AANVRAAG “VERKLARING VAN RECHTSWEGE” HEBT INGEDIEND. Mijn vriendin heeft alles netjes ingediend, maar kreeg na maanden wachten doodleuk te horen dat haar verzoek tot rechtswege was afgekeurd, omdat ze dat ene stapje verkeerd had gedaan.

Een Nederlander mag op grond van beleid 6 maanden als toerist verblijven. Gedurende zijn toeristisch verblijf mag hij naar werk zoeken en zich oriënteren op het eiland. Hij mag zich echter niet op de werkvloer bevinden of stage lopen. Indien hij gaat werken of langer wil verblijven dient hij een aanvraag van rechtswege in te dienen. De Nederlander mag, in tegenstelling tot de vreemdeling, al bij de indiening van zijn aanvraag op het eiland aanwezig zijn. Na indiening van de aanvraag mag de Nederlander tevens op de werkvloer aanwezig zijn in afwachting van de verlening van zijn van rechtswege verklaring. 2.2