Zorgverzekering + welkomstborrel op Curacao!

Heey Curagangers,

Ben de laatste tijd niet zo actief hier geweest op dit forum. Inmiddels heb ik huisvesting kunnen regelen op Curacao (per 01-11), ik hoop dat het deze week rond is! Wil voor ongeveer 10 maanden op Curacao gaan verblijven om te gaan werken (werk moet ik nog vinden, dus mocht iemand nog tips hebben?)
Omdat ik wil gaan werken moet ik ook het een en ander regelen zoals zorgverzekering. Mijn vraag is hoe anderen dat hebben geregeld?

p.s. leuk idee, de welkomstborrel…zal deze week (als ik zeker weet dat de kamer geregeld is mijn naam (Matthieu) en leeftijd (23) toevoegen bij de welkomstborrel…lol.

Groeten Thieu

Heeyy daar issie weer :slight_smile: Toevallig zei ik vanavond dat er een aantal mensen van een tijdje geleden niemeer zo actief zijn op het forum en toen noemde ik jouw naam ook nog. Maar je bent er weer! Ja gezellig als je je aanmeldt op het borreltopic en op de borrelhyves :slight_smile: Dan je vraag over de verzekering … Als je je uitschrijft uit NL kun je je verzekering opzeggen en er eentje afsluiten in Curacao, das een stuk goedkoper namelijk. Je kunt bijvoorbeeld kijken bij joho, daar kun je een verzekering afsluiten in maatwerk, dus wat jij belangrijk vindt. Ik heb onbetaald verlof gekregen en blijf dus officieel in dienst bij mijn werkgever in NL en mag daardoor mijn basisverzekering hier niet afzeggen, erg balen want dan betaal ik dus dubbel. Ik moet nog even kijken hoe ik dat precies ga doen en ga daar binnenkort even achteraan …

hallo theui!
ik wilde nog ff iets aan chotje toevoegen
gezellig dat je ook naar de borrel komt, hoe meer zielen hoe meer vreugd!
als je fulltime werkt word je automatisch bij de svb verzekerd via je werkgever, alleen zit je dan wel in de onderste graad…
bij parttime word je niet verzekerd, en anders kan je idd ook zelf je verzekering regelen, want als je eenmaal in nederland je verzekering stop heb gezegd en er gebeurt wat dan zit je natuurlijk!!
nou tot ziens op de borrel!!
xxx shelley

he Matthieu…

hoe heb je het nu geregeld? ik wil namelijk voor een half jaar gaan en heb eigenlijk bedacht dat ik het hier niet op ga zeggen en me hier ook niet uit laat schrijven.
ik hoor graag hoe jij het allemaal regeld

groetjes anne

Hoi Anne,

Ik zie dat je ook per 1-11 vertrekt! aangezien ik niet veel zorgverzekering betaal in NL laat ik dat zeer waarschijnlijk gewoon doorlopen. Ik moet alleen nog even contact openemen met de belastingdienst hoe het zit met zorgtoeslag in het buitenland.
Van de week ben ik naar het gemeentehuis geweest om wat dingen te informeren rondom tijdelijk verblijven in het buitenland, je kunt tot 8 mnd verblijven in het buitenland zonder je uit te schrijven. Dit zorgt in ieder geval voor minder administratief werk zoals visum. Een goede reisverzekering is natuurlijk wel belangrijk.

Hoe ver ben jij nu met regelen?

Hoor wel, Greetz Thieu

he thieu,

ik ben al een heel eind met werk regelen
en wil half oktober ongeveer gaan zodat ik dan per 1 nov kan beginnen maar dat staat nog allemaal niet op papier dat is in ieder geval mn planning
huisvesting heb ik nog niet geregeld maar weet wel al een beetje in welke wijk ik wil wonen (punda) en denk dat ik maar voor een studentenhuis ga… wat heb jij?
ik heb een doorlopende reisverzekering, zou dat goed zijn?
in eerste instantie heb ik in mn hoofd een half jaar te blijven, mocht het zo goed bevallen en ik langer willen blijven dan regel ik de rest wel in curacao… of ik ga tegen die tijd “even” op en neer naar NL maar dat is dus pas voor latere zorg.
heb jij je ticket al geboekt? ga je echt op de 1e?

Hey Anne,

jij bent dus ok bezig met alles nog goed te regelen. Ik denk dat een doorlopende reisverzekering wel voldoende kan zijn (ik weet niet precies hoe het zit als je inkomsten gaat krijgen op Curacao, zou ik nog ff navragen bij je zorgverzekering en/of verzekering waar jij je reisverzekering hebt afgesloten.
Denk zeker dat een studenten/werkend huis de beste optie is jah, je komt dan wel lekker snel in contact met leeftijdsgenoten. Ik ga ok in een een studentenhuis wonen, heb al een kamer gerserveerd, moet nu nog een bevestiging krijgen van de huisbaas. Ik ga wonen in Punda (studentenhuis: punda aan zee) miss is daar nog een kamer vrij?
Een ticket heb ik nog niet, deze wil ik aan het einde van de week gaan boeken. Als ik op Cura ben ga ik daar werk zoeken, iets voor drie a vier dagen in de week. Zie dat jij al min of meer werkt heb gevonden als danslerares…leuk zeg!!

Heb jij je al aangemeld voor de welkomstborrel.

Gr Thieu

ja zeker heb ik me al aangemeld voor de welkomsborrel, we kunnen alleen pas de 2e ronde meedoen omdat de eerste al in sept of okt is.
ik heb net die kamers bekeken van punda aan zee… het is wat duurder dan de rest maar ziet er wel supernetjes uit! dus die heb ik even bij mn favorieten opgeslagen.
Ik heb een bekende ik curacao die voor mij werk aan het regelen is… ik stuur ook de sites van de kamers door en dan kan zij me vertellen wat ze me aanraad, zij kent de omgeving daar tenminste. ik denk dat ik 4 dagen werken ook wel genoeg vind, ik werk hier al 2 jaar 5 tot 7 dagen in de week dus ga het in curacao iets rustiger aandoen :wink:
helemaal alleen in een huis wonen is ook niks voor mij, veel te saai alleen, vind het wel gezellig om mensen om me heen te hebben.
ik ga me er van de week weer verder in verdiepen… als je nog nieuws/tips/trucs heb dan hoor ik het graag!

groetjes anne

hey Anne,

Is goed, doe ik.
Je hebt wel gelijk, het is relatief prijzig vergeleken andere woonruimtes, daarentegen ziet het huis er supervet uit, zeker de locatie!

gr

Hallo,

Samen met mijn broer vertrek ik 21 oktober een jaar naar Curacao. Wij hadden het plan om daarheen te gaan (hebben woonruimte voor 2 maanden geregeld) en eigenlijk doen alsof we daar op vakantie gaan (ivm moeilijk doen douane ensow). Dan daar “spontaan” bedenken dat we daar willen blijven. Maar ik zat te denken, is dat wel verstandig om het zo aan te pakken? En hoe zit het met bewijs van goed gedrag, dat MOET je toch in NL aanvragen??? En uittreksel geboorteakte?

Ben benieuwd of iemand mij antwoorden kan geven!!

Groetjes Babiche

Hey,

wat jullie gaan doen kan in pricipe wel jah. Je hoeft je pas in nl uit te schrijven als langer dan 8mnd wil verblijven in het buitenland.
als ik jullie was zal ik wel die uitreksels aanvragen bij de gemeente.

gr

ik doe t ook op die manier
doe net ofk 1 maand op vakantie ga
maar neem wel al uitreksel en dat soort dingen mee.
thieu ga je nog steeds 1 nov?
ik half okt al!!

groetjes anne

Hoi Thieu en Anne,

Thanks voor jullie berichten!! ja dat was ik idd al van plan, om die dingen vast mee te nemen. Maar ik dacht dat je van tevoren bewijs van goed gedrag moet hebben ingevuld (door Antillenhuis?) om daar uberhaupt te mogen werken…?

Groetjes

He dat is vreemd, Dellahorta, ben ik, per ongeluk ingelogd onder mijn broers naam:S dus bij deze nogmaals thanks 4 de antwoorden!

Hallo allemaal, ook ik ben sindskort op het eiland en op zoek naar huisvesting, baan en leuke mensen. Ik las iets over een borrel, wanneer is dat?
Wat betreft de reisverzekering : houd wel in de gaten dat het per maatschappij verschilt hoelang je aaneengesloten in het buitenland mag blijven. Kan nl verschillen van 60, 90 tot 180 dagen. Maar op die gewone reisverzekeringen mag je weer niet werken. Daar zijn weer aparte reisverzekeringen voor. Het is idd wel verstandig om alle papieren zoals GBA en VOG al in Ned te regen. VOG moet je idd door het Antillenhuis laten invullen.

Groetjes!!

Hee curacaogangers,


Ik ga 6 november samen met een vriendin naar curacao voor een half jaar! Ik zie dat jullie er dan ook allemaal zitten:d we hebben al een huis gevonden daar dat we voor een half jaar kunnen huren alleen nu nog werk! Nog leuke tips?.. ik ben nu bezig met het regelen van alle verzekering en papieren heb ik allemaal al in huis! heb er super veel zin in en misschien dat we jullie daar wel tegen komen:d


***groetjes loes ***

he traveller 200

dankjewel voor de info! ik ga 14 okt al en merk dat ik inderdaad nog wat dingen na moet vragen
ik ben hier vgz verzekerd en een doorlopende reisverzekering ik dacht dat ik daar genoeg aan zou hebben. (krijg ook via mijn werk in curacao een ziektekosten verzekering)

VOG en GBA (gba is toch een uitreksel geboorteregister) kun je dat gewoon bij het gemeente huis halen? Ik zag dat er iets stond dat je dat door antillenhuis in moet laten vullen???

Zou het fijn vinden als je me kunt helpen met de laatste loodjes… dan kan ik met een gerust hart die kant op komen :wink:

groetjes anne

Hoi traveller 200,

Hoe zit het idd nou precies met dat VOG? Moet je dan nou zelf invullen en opsturen naar Antillenhuis?? Of met je gewoon zo’n leeg formulier meenemen naar Curacao dat je werkgever het invult daar? Want wat ik begreep is dat je niet eens aan het werk kunt, zonder Ik hoor namelijk van iedereen andere dingen. Want je kunt toch niet zomaar dat laten invullen door Antilenhuis? Volgens ij doen ze dat helemaal niet…

Ik merk inderdaad ook dat ik nog het e.e.a moet regelen :s

Ik hoor het wel weer!!

Groetjes,

Babiche

Ik heb zelf een VOG geregeld via het antillenhuis, er staat een link op de website. Je print het formulier uit, vult hem in en stuurt hem samen met 10 euro naar het Antillenhuis op (adres staat op de website). Je krijgt hem dan binnen een paar dagen voorzien van een stempel van het Antillenhuis terug. En dan ga je er mee naar de gemeente die hem dan weer verder invullen en opsturen. Uiteindelijk krijg je hem van jusitie terug. Dit duurt 4 tot 6 weken maar wij hadden hem binnen een week al thuis.

@ Traveler: De borrel is op 11 sept en 2 okt, je kan je aanmelden op het topic ‘welkomstborrel Curacao’. Gezellig :slight_smile:

En als je dit VOG aanvraagt moet je dan al werk hebben daar in curacao of maaklt dat verder niet uit?


groetjes