Halfweg november vertrek ik voor 3 weken naar Thailand.
Het wordt dus tijd voor de vaccinaties hepatitis A en DTP. Nou zit ik erg te twijfelen … Het is niet verplicht maar wordt wel aangeraden.
Persoonlijk ben ik niet zo van de inentingen en ik vraag mij af of er mensen zijn die mij kunnen adviseren of zelf zonder vaccinatie naar Thailand zijn gereisd. We gaan naar Bangkok, chiang Mai, Phuket en een eilandje.
Het GGD adviseerde uiteraard de vaccinaties wel te nemen. Ik begrijp dat je beter kan voorkomen dan genezen. Maar hoe groot is het risico? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Waarom zou je het niet doen? Vaccinaties worden vaak (deels) vergoed door de (aanvullende) verzekering.
Zeker tetanus (de T van dtp) is een ziekte die je redelijk makkelijk op kan lopen. Je hoeft maar met je open schoenen in een roestige spijker te trappen en je kan al pech hebben… Hepatis A kun je krijgen door in aanraking te komen met besmet water. Geen idee dus hoeveel procent van de mensen dit gebeurt, maar ook hier is voorkomen beter dan genezen.
Heb gewoon geen goed gevoel bij sommige vaccinaties … als het moet dan moet het … maar als het even kan liever niet.
Ik zat er ook aan te denken om alleen de DTP te halen.
Ja dat kan inderdaad.
Voor Turkije wordt het ook aangeraden maar daar vliegt ook de helft heen zonder vaccinatie.
Het is natuurlijk ook persoonlijk … bij hoofdpijn neem ik geen aspirine, bij hele erge hoofdpijn wel. Dus het is niet dat ik het per definitie niet wil. Maar als het niet hoeft, dan liever niet. Daarom vraag ik mij ook af of er andere reizigers zijn zonder inentingen.
Biancak. “Het is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden” schrijf je zelf al. Het feit dat het niet verplicht is, geeft eigenlijk al aan, dat de risico’s niet echt groot zijn. Afgaande op de bestemmingen die je noemt (uitgezonderd het onbenoemde eilandje), zijn bestemmingen waarvoor de door de GGD aangerade inentingen niet nodig zijn.
Zelf heb ik altijd de indruk gehad, dat het aanraden door instellingen als de GGD meer ingegeven wordt door het spekken van de GGD-portemonnee, dan door enige bezorgdheid voor de reiziger.
In het verleden toen ik nog regelmatig naar landen als Thailand reisde, heb ik mezelf nimmer laten inenten. Inmiddels ben ik er al weer een aantal jaren woonachtig en ik ken in mijn kennissenkring niemand die ook maar overweegt om zich te laten inenten.
Wanneer je jezelf toch wat zekerder wilt voelen tijdens een verblijf in een tropisch land zoals Thailand, dan zou je hier ter plekke wat medicijnen tegen malaria kunnen kopen. Muggen kom je overal vroeg of laat in meerdere of mindere mate tegen en ze hebben geen bordje om de nek hangen, waarop staat of ze al dan niet malaria overbrengen.
Maar houdt er dan wel rekening mee, dat bepaalde mussensoorten in de loop der jaren resistent(er) geworden zijn tegen allerlei malariamedicijnen, dus dat een honderd procent garantie niet gegeven kan worden.
Ik raad je aan, om jezelf niet al te veel zorgen te maken. Geniet zo veel mogelijk van je reis en vakantie. Alvast een aangenaam verblijfin Thailand toegewenst in ieder geval.
Nee, het feit dat vaccinaties niet verplicht zijn zegt niks over de risico’s, maar over het feit dat je mensen niet kan dwingen zich te vaccineren.
De incidentie van de ziekte difterie is de laatste decennia afgenomen (ziekte komt minder vaak voor), júist omdat mensen zich vaker laten vaccineren. Veel mensen zijn beschermd, dus de ziekte kan niet overgedragen worden. Mensen die niet zijn ingeënt profiteren daar ook van: er zijn minder ziektekiemen dus ook zij raken minder snel besmet.
De kans op de mazzelen in Nederland is klein, júist omdat de meeste Nederlandse kindjes ingeënt zijn. Wie lopen er een risico? Inderdaad, de kindjes in de bijbelbelt die om religieuze redenen niet zijn ingeënt. Maar ook voor hen is het risico redelijk klein, omdat buiten hun religieuze ‘enclave’ weinig mensen ziek zijn en de ziekte slecht verspreid.
Het blijft een keus die je zelf moet maken. Maar baseer je wel op feiten betreffende wereldvaccinatieprogramma’s (zie o.a. websites als die van WHO) en niet op los kreten en gevoelens op internet.
Er was een jaar geleden wereldwijd (misschien nu nog steeds) een schreeuwend tekort aan buiktyfus vaccins. Die verloopt meestal na drie jaar en ik vertelde indertijd tegen de GGD dat ik een maand naar Zuid-Oost Azie ging (ook off the beaten track). Buiktyfus vaccin was ineens niet meer noodzakelijk, terwijl dezelfde GGD het in 2009 nog wel noodzakelijk achtte voor een maand Zuid-Oost Azie met een ‘mildere’ route. Zal de volgende keer eens vragen of dat gevoelsmatige of wetenschappelijke keuzes waren :unibrow:
Heb momenteel de volgende vaccinaties: Hepatitis A/B, DTP en gele koorts (idd dus geen buiktyfus). Malariatabletten slik ik niet meer in Azie als ik buiten het muggenseizoen reis. Heb ze overigens wel altijd mee.
Trouwens, volgens mij biedt geen enkele vaccinatie 100 procent bescherming, buiktyfus vaccin bijv. zo’n 60-70 procent (zeg ik zo uit m’n hoofd).
Ik zal even wat olie op het vuur gooien… Thaise vrouwen zien er vaak goed uit, en houden zichzelf goed schoon, douchen 2x per dag.
Het wordt echter geadviseerd om geen seks te hebben zonder condoom … Het is niet verplicht.
Feit: Een condoom biedt geen 100 procent bescherming.
Dit lijkt me een zelfde type discussie, maar ik denk wel dat iedereen het met de uitkomst WEL eens zal zijn.
Ik probeer niet een discussie op gang te zetten. Dan kan je het namelijk ook gaan hebben over de negatieve gevolgen die een vaccin kan hebben voor je gezondheid. Maar dat is niet mijn bedoeling. Ik vraag me meer af of er meer mensen zijn die zonder vaccin naar Thailand gaan omdat ik hier op het internet niets over kan vinden.
Vertel me eens wat voor een negatieve effecten een vaccin kan hebben op de gezondheid?
Ja, je krijgt een verdunde vorm van een (deel van een) ziekteverwekkend eiwit ingesloten. Maar meestal voel je daar niks van. Heel soms, met name als je weerstand al verzwakt is, voel je je een dagje minder fit/wat grieperig. Maar om dat nu een negatief effect op de gezondheid te noemen?
In 2001 heb ik vanuit de universiteit meegelopen (als stage) bij een grootschalig vaccinatieprogramma in Indonesië. Vanuit dat programma zijn duizenden mensen gevaccineerd. Ik durf te stellen dat ik best wat ervaring heb op dat gebied… Nog los van alle theoretische vakken die ik heb moeten volgen. (En nee, ik heb geen aandelen. Ik werk in het onderwijs.) Maar ik leer graag bij. Heb je een betrouwbare bron over schadelijke effecten van vaccins? Bedankt!