Of het betrouwbaar is weet ik niet …
Waarom zou je vaccineren? Veel mensen zijn bang voor de complicaties die je kunt krijgen na een kinderziekte. Maar hoe terecht is die angst? De meeste (kinder)ziekten hebben namelijk een zeer mild verloop. Een kind is een paar dagen ziek met koorts en worden dan weer beter. Gezonde kinderen krijgen dan ook geen complicaties maar bouwen wel levenslange immuuniteit op tegen de doorgemaakte ziekte. Dit in tegenstelling tot een vaccinatie, die beschermen hooguit 7-10 jaar!! En wat veel mensen vergeten is dat niet alle complicaties die kunnen optreden ook heel ernstig of blijvende schade na laten. Complicaties komen zelden voor en als ze voorkomen komt dat vooral voor in situaties als de levensstandaard laag is, de hygiëne te wensen overlaat en voeding erg eenzijdig is en ons immuunsysteem dus niet optimaal kan werken. Hiervan is in onze Westerse wereld toch niet echt sprake. Waarom en waartegen blijven we dan toch zoveel vaccineren?
Vanaf dat ik praktijk heb krijg ik steeds vaker kinderen en volwassenen met allerlei vage chronische KNO klachten, vermoeidheidsklachten, huiduitslag en eczeemklachten, (ernstige) concentratie en of gedragsklachten. Als ik de vaccinaties homeopatisch ga ontstoren zie je ze enorm opknappen. De laatste jaren komen er steeds vaker volwassenen met allerlei vage vermoeidheids en KNO klachten, vaak ontstaan na het krijgen van de ‘griepprik’ of omdat ze vanwege een vakantie het tropenvaccin of malaria pillen hebben gekregen. (Zie ook CEASE Therapie). Ik ben er inmiddels van overtuigd dat de meeste vaccinaties de gezondheid kunnen schaden en dat er maar weinig redenen zijn om jezelf of je kinderen te laten vaccineren.
Wanneer kan een vaccinatie wel zinvol zijn? Natuurlijk kunnen er overwegingen zijn om sommige vaccinaties op bepaalde momenten wel te geven zoals bijv difteritis en thypus als we in een oorlogssituatie zouden zijn, of als er een ernstig voedseltekort is en daardoor onze immuuniteit, hygiëne (schoon drinkwater) en voedselvoorziening op een heel laag pitje staan. Dan zijn we vatbaar voor (ernstige) ziekten en krijgen complicaties een kans. Maar zoals ik hierboven al zei: Volgens mij is dat in onze welvaartsmaatschappij niet aan de orde. Een andere reden kan zijn dat we op een vakantie of ‘survivaltocht’ willen gaan ergens diep in de tropen of binnenlanden van…? in iedergeval ver weg van onze westerse beschaving en comfort en we daar zelf aan ons eten en drinken moeten zien te komen. Onze immuuniteit kan dan verzwakken en dan lopen we inderdaad risico op het krijgen van (tropen) ziekten en kan een vaccinatie zinvol zijn.