Zonder malaria pillen op vakantie? Stom!

bron: de Telegraaf za 10 dec 2011 http://www.telegraaf.nl/binnenland/11097019/__Reizigers_mijden_malariapil__.html?cid=short

**     Geen malariapil voor helft reizigers   **

AMSTERDAM -  Een groeiende groep Nederlanders slikt geen malariapillen meer als ze naar de  tropen reizen. Bijna de helft laat het afweten om verschillende redenen.  Sommigen vinden de tabletten te duur, anderen weigeren ze uit ideële  overwegingen.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00886/Malariamugstaand_jp_886532d.jpg

Foto: Science Photo Library

Deskundigen vinden het heel onverstandig, want de gevolgen van de ziekte kunnen fataal zijn, schrijft het Nederlands Dagblad. Zo krijgen malariapatiënten hevige hoofdpijn, spierpijn en hoge koorts. Als de ziekte niet wordt behandeld kan de patiënt er zelfs aan overlijden. „De laatste jaren zit het aanbod van goedkope strandvakanties naar Gambia in de lift en dat heeft de situatie er niet beter op gemaakt”, aldus Ingeborg van Schayk, directeur van de Nederlandse Malariastichting. „Maar die vakantievierders weten soms niet eens dat ze naar Afrika gaan.”
Ze is er dan ook voorstander van om de malariapillen verplicht te stellen.

In aansluiting op het artikel: een collega van me ging eind oktober 2 weken naar Gambia. Half november na enkele dagen koorts die niet verdween naar de Spoedeisende Hulp gegaan. Heeft vervolgens enkele dagen op de IC gelegen en in totaal een week in het ziekenhuis. Was hij een dag later gegaan dan was het waarschijnlijk te laat geweest; malaria tropica.

Zit nu nog thuis en ik zie hem voor februari volgend jaar nog niet aan het werk gaan. De trap oplopen is al een hele inspanning!

Ja, die pilletjes zijn duur, maar wat is 100 euro voor je gezondheid? En waarschijnlijk vergoed je verzekering nog wel meer en soms zelfs alles.
Neem geen risico en ga eerst even langs de GGD in je regio. Naast een recept voor malariaprofylaxe, krijg je ook voorlichting over de risico’s van Gambia en eventueel de benodigde inentingen zoals bijvoorbeeld tegen hepatitis A…

Eind 2008 zijn er een aantal Denen overleden, nadat ze in Gambia op vakantie geweest waren. Ze hadden geen malariamedicijn geslikt. Er is hier toen een campagne opgestart waarbij de reisaanbieders worden gevraagd op hun site te informeren over het malariarisico.

Vorig jaar november waren ook twee Nederlanders die naar Gambia gingen, allebei hadden ze geen malaria pillen genomen. 1 is overleden en de andere had niks. Tjaah ik denk zo als je een vakantie van 2000 euro kan betalen, waarom dan niet die 143 euro voor de vaccinaties en de tabletten ???

en een beetje ziektenkostenverzekering vergoedt de hele handel…

Die van mij vergoed 50% waardoor ik voor twee weken Gambia ongeveer €60,- zelf moest betalen begin dit jaar. Zat nog wel 1 injectie bij omdat er 1 verlopen was…
Vind ik niet duur voor m’n gezondheid. Koopje eigenlijk :wink:

Als je geen geld voor vaccinaties en pillen wil betalen, moet je eigenlijk niet op vacantie gaan naar gevaarlike landen.

Ik baal van wat ik tot nu toe heb betaald, (210 euros en er komen nog 2 prikken voor mijn vertrek, dus rond de 50 euros extra) maar zonder zou ik het risico niet durfen nemen,

Je kan daar ook malariapillen kopen. Mijne waren halverwege mijn reis op omdat ik langer bleef hangen dan gepland. Bij de apotheek in Gambia 6 pillen gekregen. 3 dagen lang 2 geslikt en dan was je voor 2 maanden beschermd. En het kostte geen drol.

Ik ben benieuwd wat voor pillen je hebt geslikt die je 2 maanden zouden beschermen!

Dat was een kuur voor de behandeling bij ziekte !!Ik verblijf hier de meeste tijd van het jaar en neem NIKS! Als je ziek bent , laat een test doen en (ik toch) op 1 dag ben je er vanaf als je er op tijd bij bent.Laat het nooit lang aanslepen ,elke dag wordt het erger.De preventieve kuur is goed bij een kort verblijf maar op lange termijn schadelijk voor de hersenen.
En het is juist , de pillen kosten hier maar een habbekrats van de prijs in Europa!Ook is hier ALLES van Europa te verkrijgen ,als je maar geld hebt.

Oh geen idee wat voor pillen dat waren. Is alweer 3 jaar geleden.
Maar blijkbaar preventieve volgens tijl_antwerp hierboven. Ze werkten iniedergeval prima. Nadat ik die pillen genomen had bleef ik nog iets van 6 weken in West-Afrika dus was een korte periode.