1 oktober aanstaande is het zover: wij gaan op wereldreis voor ong. 1 jaar (Azië, Australië en Zuid-Amerika). Benodigde inentingen hebben we inmiddels gehad, maar zitten nog met het malaria-probleem. Aangezien we verschillende risicogebieden aandoen (India, Laos, Cambodja, Amazone-gebied) zouden we bijna doorlopend die pillen moeten slikken… en dan ook nog verschillende soorten omdat het om verschillende soorten malariamuggen gaat. Al met al een dure en ingewikkelde aangelegenheid, die heel wat planning vergt (wanneer welke pillen slikken?). Bovendien zijn we een beetje bang voor bijwerkingen, omdat je daar zoveel rare verhalen over hoort.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat adviseren jullie?
de ggd kan hier het beste antwoord op geven. maar ik heb wel eens begrepen dat je niet meer dan 31 dagen die pillen mag slikken dit in verband met de nadelige gevolgden van de pillen.
Malariapillen voorkomen geen malaria, het maskeert alleen het ziektebeeld. De horrorverhalen die je hoort van malariapillen komen van Lariam, die kunnen bijwerkingen veroorzaken.
Al met al zou ik er denk ik voor kiezen om geen malariapillen te gebruiken, en gewoon genoeg voorzorgsmaatregelen nemen zoals DEET, lange kleding dragen 's avonds etc.
Malaria is een dodelijke ziekte waar elk jaar miljoenen mensen aan sterven. Ja dat lees je goed, tussen de 1 en 3 miljoen mensen per jaar. Er wordt wel gezegd dat in de regio’s waar veel malaria voorkomt de mensen vaak immuun zijn geworden voor malaria en kunnen dan ook veel beter tegen deze ziekte dan andere mensen. Alleen kinderen in de tropen zijn heel erg kwetsbaar voor malaria. Als je in Europa woont ben je dus in ieder geval niet gewend aan malaria.
Voordeel is als je ziek wordt en je naar NL kan komen, dat de ziekenhuiszorg over het algemeen beter is dan in ontwikkelingslanden.
Onlangs was in de ‘prive’ rubriek van de Telegraaf te lezen hoe Sheryl Cole (= zangeres) na een weekje vakantie in Tanzania in Engeland 2 weken op de Intensive Care heeft gelegen en het bijna niet had overleeft. Geen prettig vooruitzicht lijkt me.
Ik zou daarom zeker aanraden om malariapillen te slikken. Ik kreeg van Lariam haaruitval en ben daarom overgestapt naar Malarone. De kosten zijn misschien wat hoger, maar hoeveel is je leven je waard??? Overigens vergoeden veel aanvullende ziektekostenpolissen deze pillen volledig of tot een bepaald bedrag. Verder heb ik geen nare bijwerkingen ondervonden.
Een beetje smeren met DEET lijkt me niet voldoende. Het schijnt wel zo te zijn dat muggen vaker 's avonds en 's nachts prikken en een muskietennet is dus geen overbodige luxe. Overigens is DEET ook niet ongevaarlijk. Gek genoeg heeft in Afrika elk budgethostel een muggennet om het bed hangen, maar komt dat in Laos helemaal niet voor terwijl de GGD ons aanraadde om in Laos Malarone te slikken en een extra dosis mee te nemen om als we toch malaria kregen dit als medicijn te nemen. In Laos schijnt namelijk een erg agressieve variant rond te vliegen…
Laat je vooral goed voorlichten door de GGD zou ik zeggen. Zij hebben er verstand van en zullen je ook uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van lang pillen slikken tov geen pillen slikken.
worldtravel, je hebt uiteraard een punt dat het een levensgevaarlijke ziekte is. Echter moet je niet vergeten dat TS een jaar op wereldreis gaat. Het lijkt me niet echt aan te raden om 4 maanden lang malarone-tabletten te slikken. Verder moet je al een zeer uitgebreide ziektekostenverzekering hebben, wil je gedekt zijn voor 4 maanden Malarone-pillen + bijbehorende injecties. Het wordt dan al heel snel een duur geintje.
Ik denk dat het dan nog beter is om 1 maand pillen op voorraad te hebben voor het geval je ziek wordt, de pillen voorkomen namelijk malaria niet. Alleen het ziektebeeld wordt bestreden
Wij hebben tijdens onze reis een maand of 5 malariapillen geslikt… mijn partner Lariam en ik eerst Lariam en daarna Malarone. Dit werd door de GGD aanbevolen. We vonden dit eerst ook erg lang, maar na wat onderzoek leek ons dit toch het slimst. Je moet ook niet vergeten dat er in Afrika en Azie veel delen zijn waar niet eens ziekenhuizen zijn. Ik heb bijvoorbeeld in Oeganda mijn lip moeten laten hechten in een klein ziekenhuis en daar werd ik niet vrolijk van… Gelukkig hoefde ik er niet te overnachten maar de ziekenzaal was 1 ruimte met 3 bedden met een matrasje dat er niet al te fris uitzag en 5 cm dik. Daar wil je echt niet een week ernstig ziek liggen.
Bedankt allemaal. We zijn inderdaad al bij de GGD geweest en die adviseren natuurlijk om ze wel te nemen. Ik wilde dus graag ervaringen van anderen horen om hun advies beter te kunnen beoordelen. Ik zie het aan de ene kant niet zitten om bijna continu aan die pillen te zitten (ook vanwege bijwerkingen), maar aan de andere kant realiseer ik me natuurlijk ook hoe gevaarlijk malaria kan zijn…
Wat onze situatie een beetje lastig maakt is dat het bovendien om verschillende soorten malaria met dus verschillende pillen zou gaan, met elk een ander “slik-schema”. Met uitzondering van de 2 maanden in Australië moeten we slikken voor bijna alle landen die we willen bezoeken (maar niet altijd voor het hele land) en aangezien we een heel losse planning hebben weten we nu ook nog niet precies wanneer we precies waarheen gaan… pffff… Half augustus hebben we een vervolgafspraak bij de GGD waarbij ze ons een malaria-plan gaan meegeven dus ben benieuwd. Overigens nemen we natuurlijk sowieso Deet en muskietennetten e.d. mee.
Malaria is dodelijk en niet iets om mee te sollen.
Mijn vrouw en ik hebben een jaar is zuidelijke en oostelijk Afrika rondgetrokken en gedurende 5 maanden Malerone geslikt. GEEN bijwerkingen. In Nl is de termijn van 31 dagen voortgekomen uit de toelatingsprocedure van het medicijn. In Amerika is de maximale voorgeschrijvingstermijn een paar maanden. Naast Malerone natuurlijk DEET producten gebruiken en 's avonds als de zon ondergaat ( en de muggen komen ) goed aankleden ( minimaal armen en benen bedekken ).
In geval van koorts, altijd een bloedmonster laten testen in het ziekenhuis of kliniek.
Ik zou zeker goed luisteren naar het advies van de ggd, zij schatten de risico s per gebied in en beschikken dan ook over kaartjes met welke malaria waar voorkomt en hoe groot het risico is. Het nemen van malaria pillen verkleint de kans op malaria met 70%. Maar als je ziek wordt kun je dus wel malaria hebben en is het doen van een test verstandig. Al heb ik in Afrika ook wel gehoord dat, ze deze diagnose al veel te snel stellen.
In zuidelijk en oostelijk afrika hebben we 4 maanden lariam geslikt. Bijwerkingen: rare dromen, hoofdpijn/dizzy dag na de tabletten en af en toe zelfs wat rare gedachtes overdag. Niet heel ernstig, maar wel belangrijk om er bewust van te zijn dat het van de tabletten komt. En we waren dan ook heel blij om er mee te kunnen stoppen. Een goede manier om te kijken of je zelf bijwerkingen er van krijgt is deze van te voren al eens in ned. te proberen. Waarschijnlijk geven ze je deze zelfs gewoon gratis bij de ggd.
Voor zuid-amerika hadden we malarone bij ons. Uiteindelijk hebben we deze helemaal niet gebruikt, ook al zijn we in de amazone (bolivia) geweest. We zaten niet in het regenseizoen en hebben bijna geen mug gezien. Ook met locale mensen (reisgidsen e.d.) er over gesproken en zij hadden de ervaring dat het ook niet nodig was in de gebieden waar wij zijn geweest. Natuurlijk wel de gewone voorzorgs maatregelen genomen. Lange kleding in de avond en evt. muggenspray. DEET is niet altijd de beste, ook weer navragen wat mensen gebruiken die er wonen.
Vergeet ook niet dat er groot verschil is tussen Malarone en Lariam. Lariam staat bekend om de bijwerkingen, Malarone is duur maar heeft amper (of geen) bijwerkingen.
Het is een hele persoonlijke keuze ik ben al 3 jaar aan het rondreizen waaronder zo’n 2 jaar in Azie ik heb in het begin van mij reis wel Malariapillen geslikt malarone. Ik mocht van het ziekenhuis in leiden deze maar maximaal 10 weken achter elkaar slikken. Ik ben daarna gestopt en heb het risico genomen. We smeerde ons wel altijd zeer goed in met deet en droegen vaak in de avond lange kleding. Ik heb geen malaria gekregen in de 2 jaar in Azie gelukkig.
Heb zelf eerst Lariam uitgeprobeerd in Nederland (overigens niet gratis), ging goed.
Tijdens de reis 5 maanden Lariam geslikt, geen bijwerkingen gehad, behalve lichte haaruitval.
De GGD raadde mij af om 2 verschillende middelen te gebruiken vlak achter elkaar (malarone / lariam), dit kan ernstige gevolgen hebben.
Sowieso kregen mijn reisgenoot en ik verschillende adviezen bij verschillende GGD vestigingen in Nederland, wat erg vreemd is.
Deet hielp niet, we werden gewoon flink gestoken door de muggen.
Ik denk dat elk lichaam weer anders reageert, zelf heb ik lariam dus als prettig ervaren, weinig tot geen bijwerkingen en goedkoop.