Malariapillen wel of niet innemen?

Hallo!
Ik ga eind november voor 3 maanden naar Laos, Cambodja en Vietnam. Bij de GG&GD werd aangeraden om malariapillen te slikken (Lariam of Malarone). Ik ben beniewd naar wat andere reizigers doen. Ik weet nog niet wanneer ik waar zit en weet dus nog niet wanneer ik in een malariagebied zit.

Ik hoor graag wat ervaringen!
Elske

ik heb het in ieder geval niet gedaan toen ik er eind 2006 was.

Bij de ggd adviseren ze het meestal, ik ben zelf in thailand en combodja en maleisië geweest, en ga deze week weer terug naar thailand en laos, maar ik ga ze in ieder geval ook niet slikken, ik adviseer je verder niks, de kans is volgens mij echter zeer klein om daadwerkelijk malaria te krijgen!! maar als je twijfelt zou ik het zeker doen, ik denk niet dat je het j zelf vergeefd als je het wel krijgt!
groetjes bob

geloof dat de GGD alleen voor zuid vietnam en cambodja malaria tabletten adviseert

zou het toch ff goed nakijken…

Wij hebben ze voor Thailand en Cambodja afgelopen september ook niet genomen. Goede voorzorg, als lange mouwen en broeken 's avonds etcetera, is het halve werk. Bij de GGD weten ze het vaak ook niet, want ik kan me hun twijfelende antwoorden mbt bv Panama nog goed herinneren… :thumbsdown:

Volgens mij is in Zuid Oost Azie Lariam niet meer zo werkzaam door het vele gebruik van militairen etcetera. Blijkt al een behoorlijke resistentie te zijn onder de muggen :tssk: Ik heb Lariam ooit gehad voor Madagascar en heb er niet zo’n prettige ervaring mee gehad. Het is gif voor je lichaam, dus als je het met klamboe, lange mouwens, deet en andere voorzorgsmaatregelen kan doen, zou ik je dat aanraden. Maarja, wie ben ik?:zon:

bedankt voor alle reacties! Het blijft lastig maar ik heb toch besloten wel te gaan slikken, heb echt geen zin om ziek te worden daar!

ja better save than sorry zou je dan zeggen. Hoewel ik mezelf ook afvraag of het echt nodig is (we worden af en toe wel gestoken hoor…) slikken wij ook pillen voor alleen laos en cambodja…

Ga ook een vitamine B1 slikken wel de benodigde hoeveelheid en je niet af laten schepen met een vit B complex dus echt B1 de muggen vinden jou niet lekker ruiken en veel mensen hebben baat. Wij riken het zelf niet. Mag een geruststelling zijn. dacht dat het 3x daags 50 mcg was. Succes

wij hebben ook geen malariatabletten geslikt.
maar vitamine b1 (thiamine) 1 keer daags 2 tabletten van 50 mg.

Heeft het geholpen Karin?

2 weken voor mijn reis naar Maleisie heb ik ook Vitamine B1 geslikt… Muggen vinden dat inderdaad niet lekker en zullen je minder snel prikken… In combinatie met deet ben ik in totaal 5 keer geprikt in 2 weken… En dan had ik gewoon mijn korte broek en t- shirtje aan s’avonds…

Helpt (denk ik) dus absoluut! In nederland ben ik altijd de klos :wink:

ja volgens mij helpt het .
wij zijn met slikken gestopt toen we weer in thailand kwamen maar zijn op koh chang toch maar weer begonnen omdat we zoveel geprikt werden. je moet wel een aantal dagen voor die tijd beginnen 5 tot 7 dagen dan werkt het ,in de eerste dagen vonden ze ons op koh chang nog lekker maar na 5 dagen was het afgelopen.

Ik kom vrijwel ieder jaar in Azie en heb nog nooit malaria pillen geslikt,dus blijkbaar word je niet zo gauw met malaria besmet, ben er ook niet zo bang van want malaria is goed te behandelen en te genezen. Ik ben veel banger van de ziekte dengue die ook in heel zuidoostazie voorkomt en ook door muggen word versprijd,hier is nog geen preventief middel voor ,en is er ook geen behandeling als je het eenmaal hebt. Schijnt een hele heftige ziekte te zijn,

Ik wil nog even zeggen dat het niet is uitgesloten dat je toch malaria kan krijgen ook als slik je pillen. Wij hebben zelf een noodset bij ons van Malarone dat betekend 3 tableten per dag en dat 3 dagen achter elkaar. Dan moet je ondertussen natuurlijk wel naar het ziekenhuis gaan.

gr van Moira