Malaria in Thailand, Cambodja en Laos

Hallo,

In januari ben ik van plan om samen met mijn vriendin te gaan rondtrekken in Thailand, Cambodja en Laos en dit voor een 2-tal maanden! Ik heb nu al heel wat gelezen over die verschillende landen en ik heb ook al enkele mogelijke routes in mijn hoofd maar er is 1 ding dat in mijn hoofd blijft spoken en dat is het gevaar voor malaria!

Veel mensen raden ons aan om gewoon voorzichtig te zijn. In de risicogebieden lange mouwen en lange broek te dragen 's avonds, insmeren met DEET, gebruik maken van een muggennet,… Dus maw echt voorzichtig zijn! Ik zou hier geen probleem mee hebben en ik vind dat dit wel redelijk klinkt maar zou dit verstandig zijn?!? Wat raden jullie mij aan: gewoon voorzichtig zijn of toch maar gebruik maken van die pillen?!?

Het is zeker niet onze bedoeling om constant rond te trekken in de jungle en ik veronderstel dat we het merendeel van onze tijd zullen spenderen in steden en aan zee!

Wie kan mij helpen met ons dilemma want ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor de neveneffecten van de pillen en ik vind het ook ontzettend duur MAAR als het echt nodig is ben ik natuurlijk wel bereid om het te doen…

Alvast bedankt,
Vincent

Hoi,
Ik kom al 30 jaar in Thailand en 15 jaar in Laos en Cambodja en ben nog nooit een toerist tegen gekomen die malaria had.
In Afrika kom je wel blanke en zwarte tegen die malaria hebben.
Smeer je maar goed in want muggenbulten jeuken.
En als de fan aanstaat boven je bed dan kunnen de muggen niet bij je komen.

En inderdaad de meeste malaria profylaxe hebben veel bijwerking .
De bijwerkingen op de bijsluiter beslaan meestal een groot deel van een A4tje.
Om die rede ben ik er ook in Afrika mee opgehouden om het te sliken.

Als je de GGD om (betaalde) raad vraagt dan zullen ze je zeker aanraden met een doos dure pillen te vertrekken.

En ook nog januari is geen muggentijd (geen regen).
Gr. Gert

Ja, in Afrika kun je er op wachten als je geen malaria profylaxe gebruikt.
Ook niet overal natuurlijk.
Uganda, Sudan ,Kenia aan de kust, Tanzanania en grote gedeeltes van Zambia.
Daar is ook veel resistentie tegen de ieder keer weer nieuwe medicijnen.

Ik heb in Afrika in twee jaar 3 keer malaria gehad en de eerste keer was een hel.
De tweede en derde keer was al een stuk minder.
Ik heb door die drie keer wat meer interesse gekregen voor die infectie.
En de meningen of je het terug krijgt of niet lopen uit een.
Ik in ieder geval niet, maar als er recidive is, dan ervaart men dan als een “ klein griepje” heb ik gehoord .

Maar ik ben blij dat ik voor Afrika nu de keuze van wel of niet slikken niet hoef te maken. Want ik ga niet.

Ik ben ieder jaar 5 a 6 maanden in Thailand Laos en Cambodja.
Ik zou er niet aan moeten denken om voor die lange tijd Lariam te slikken met al de bijwerkingen.

Maar je kunt 5 Lariam meenemen als therapie (zie bijsluiter) als je malaria hebt!

En dat malarone is niet alleen heel duur maar het wordt ook niet geadviseerd voor Z.O. Azië volgens mij.

Mijn vrouw en ik gingen een keer een gele koorts vaccinatie halen voor zuidelijk Afrika.
En de GGD medewerker zei: “we hebben nu ook meningitis in de aanbieding”.
De GGD zitten er ook niet meer om spruitjes schoon te maken en zijn ook commercieel geworden.
Ze raden je ook aan als je langer gaat dan en paar maanden om een vaccinatie te nemen tegen hepatitis b.

Maar de Lonely Planet gids”weet alles” wat de reiziger in Z.O. Azië nodig heeft.
Ik vind het nog steeds het beste reisboek.
Groeten Gert.

Mij is Malarone aanbevolen ipv Lariam, vooral voor zuid Laos.
Zelf ga ik het niet slikken, dat is een persoonlijke keuze, maar ik ga het wel aan de kinderen geven omdat ik het risico toch zo klein mogelijk wil houden.

Ja,het blijft moeilijk en het is inderdaad een persoonlijke keus.
Na mate mensen meer van malaria weten of over lezen neemt de angst er voor ook toe.
Maar kinderen kunnen die keus niet maken, wel of niet slikken, dus ik zou het mijn kinderen in zuid Laos denk ik ook geven.
Maar niet met plezier.
Groeten Gert

Ik zelf gebruik geen malaria tabletten als ik in Thailand of Cambodja ben thaise artsen hebben liever niet dat je het gebruikt ivm als je toch ziek mocht worden de het moeilijk te herkennen is of het wel of geen malaria ziekte is .ivm met eventuele behandeling.
dit heb ik met laten vertellen
als je buiten de hotels gaat slapen gebruik dan wel een muskieten net en draag als het kan in de avond een lange broek en smeer je in met anti muggen olie.
succes er mee en hoop een fijne reis aldaar

Het is en blijft een lastige afweging. Ik heb zelf in de regio niets geslikt en ik denk dat het verstandig is te kijken waar je gaat reizen. Malaria komt bijvoorbeeld eigenlijk niet voor in steden en hoger gelegen gebieden. Verder wil ik je niet onthouden dat praktisch niemand van de mensen die ik in de regio heb ontmoet malaria tabletten slikte omdat de ziekte daar nauwelijks meer voor komt.

Ik wil je graag nog één tip meegeven: als je de pillen koopt, koop ze ter plaatse want dat scheelt je bakken met geld!

Ik kocht m’n pillen via het aanbod op deze site. Kijk maar eens bij “reismarkt”.

Ik ga volgend jaar 3 maanden reizen door Azie en heb van de meditel ( net zoiets als GGD alleen is dat niet commercieel) geen recept gehad voor malaria in die landen. Aangezien je moeilijk voor 3 maanden pillen kan slikken. Voorkomen van steken is beter dan de pillen slikken. Neem anders voor de zekerheid een aantal pillen mee mocht je de jungle ingaan dan heb je in ieder geval wat. Het eerste jaar heb ik niks geslikt toen ik in thailand was. Veel gestoken door de muggen maar geen malaria opgelopen.

Veel plezier in ieder geval

Ik denk dat het meer een persoonlijke afweging is om wel of niet te slikken… Voelt het voor jezelf beter als je wel slikt of durf je het risico te nemen om niet te slikken… Er zijn risico gebieden maar de tabletten kunnen ook bijwerkingen hebben… De een zegt dit en de ander dat… Dat blijf je hebben! Ik ga eind dec. 2006 naar Thailand, Cambodja,Laos en Vietnam. Ik heb er ook lang over getwijfelt en heb als advies gekregen om de tabletten thuis eens te proberen! Dat heb ik gedaan, nu 2 weken. Lariam. Ik heb de bijsluiter expres niet goed gelezen want dat maakt je alleen maar bang. Ik denk dat door de anst voor de mogelijke bijwerkingen het risico op bijwerkingen vergroot. Deze 2 weken (2 tabletten) heb ik niets gemerkt. Het is en blijft natuurlijk niet goed voor je lichaam maar een infectie oplopen lijkt me ook niet erg prettig! Het voordeel van Lariam is dat je het maar 1 keer per week hoeft te slikken.

Iedereen suc6 met het maken van deze lastige beslissing!

Hoi Vincent,

Ik las je oproep op deze site. Ik zou contact opnemen met de GGD, zij geven een duidelijk en helder advies. (als je belt kost het je niets)
Ik ga 3 weken rondtrekken door Thailand (heb wel de injecties DTP en hepatitus A gehaald) en de mevrouw van de GGD gaf aan dat malariatabletten slikken voor HEEL Thailand niet nodig was. Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit met Cambodja en Laos. Dusss dat commerciële valt erg mee, bellen maar zou ik zo zeggen, gewoon je gezonde verstand erbij houden en doen wat goed voelt.

Succes ermee.

Groetjes, Femke

Oh en…vergeten…wel anti mugmaatregelen nemen natuurlijk,
zoals al eerder beschreven…

• lange kleding aan (bij voorkeur lichte kleding, muggen komen af op donkere kleding)
  • smeren met muggencreme waar 30 tot 50% Deet inzit
  • geïmpregneerde klamboe kopen en als je airco op je kamer hebt is een klamboe niet nodig.

:vak02: