In september(van 12/09 tot 29/09) gaan wij op rondreis in thailand. Het gaat om een georganiseerde rondreis met een franse touroperator: Nouvelle Frontières.
Nu ben ikzelf nogal bezorgd omtrent het malaria risico. Ik heb al verschillende sites gelezen, bij verschillende dokters m’n licht opgestoken en eveneens bij het tropisch instituut voor geneeskunde. Ik hoor veel tegenstrijdige meningen. Daarom had ik graag wat vernomen van mensen die er zelf ervaring mee hebben.
Ik neem aan dat het regenseizoen al meer muggen met zich mee brengt. We zullen verblijven in goede hotels neem ik aan en ook in het noorden van Thailand. Wij hebben al gehoord dat de nadelen van Malarone zo groot zijn, en dat dit niet opweegt tegen het nut ervan…is dit echt zo?
Wij dachten dus als wij goed de airco laten draainen en muggenstekkers en muggenmelk gebruiken dat dit voldoende zou zijn. Maar is dit echt zo?
Graag had ik de mening gehoord van mensen die er ervaring mee hebben.
het risico op malaria kan je beter niet nemen want dat is echt een hele vervelende ziekte ik heb zelf meerdere malen malarone gebruikt en heb er nooit last van gehad, ieder lichaam is anders maar er mee pokeren zou ik zeker niet
dus lijkt het mij beter om gewoon malarone te gebruike
wij zijn in aug bij de huisarts geweest voor advies over inentingen en malaria.
en volgens hun is thailand geen gebied waar je tabletten hoeft te slikken tegen malaria.
dit stond ook in de uigeprinte papieren die ik van hun mee kreeg.
Alleen in de grens gebieden van Thailand heerst malaria. OVoor de gemiddelde rondreis hoef je geen anti-malaria medicijnen in te nemen. Ook niet als je slechts enkele dagen naar malaria gebied gaat, dan zijn muggenmelk en lange mouwen voldoende. In plaatsen als Chiang Mai en Phuket is geen malaria.
Mocht je naar malaria gebeid gaan en binnen 2 weken griep verschijnselen vertonen laat je dan even testen op malaria.
Zelf heb ik 4 jaar in malaria gebied in Thailand gewoond en nooit ergens last van gehad.
Komt volgens mij aleen voor aan de grens met cambodja en in het uiterste noorden. Zelf hebben we in Thailand nooit medicijnen ingenomen tegen malaria. Als je het niet vertrouwd kun je nog contact opnemen met de GGD. Krijg je niet echt een duidelijk antwoord, neem ze gewoon in, ga je in ieder geval met een veilig gevoel op vakantie.
Ik heb zelf nog nooit iets tegen malaria gebruikt in Thailand. Als je met een georganiseerde rondreis meegaat, zou ik me al helemaal geen zorgen maken tenzij je voor langere tijd de jungle in gaat. Zo niet, dan goed insmeren met muggenmelk en in de avonduren een luchtige lange broek dragen.
Het volgende staat op de website van het Thais Verkeersbureau vermeld:
Thailand is officieel weliswaar malariavrij, maar profylaxe wordt aanbevolen indien u gebieden met moerassen bezoekt, bijvoorbeeld in het uiterste noorden, westen en langs de grens met Cambodja. Een anti-muggenmiddel (liefst met DEET) hoort ook in de bagage.
Malariapillen worden al een tijdje niet meer voorgeschreven - Tegen muggen kan je in Thailand bij elke 7-11 of drogisterij/apotheek naar het middel Jaico vragen. Je kan Jaico antimuggen-melk ook wel in Europa (Nederland/Belgie) krijgen, maar daarvan is het DEET-percentage lang zo hoog niet als in Thailand. Voorts dien je (vooral 's avonds) kleding met korte mouw/pijp te mijden.