Welke malaria-pillen slikken?

Hoi allemaal,

Ik ga in november naar Laos voor 3/4 weken.
Maar welke malaria-pillen moet ik slikken?
Ik heb slechte verhalen gehoord over Lariam, dus daar wil ik niet aan beginnen. Kan paludrine? Of moet ik malarone nemen?

Ah, wat een heerlijk vooruitzicht!! Naar welke gebieden ga je? Niet overal is malaria. Wij hebben zelf in Laos geen malariapillen gebruikt, maar ontmoetten een paar mensen die Malerone gebruikten.

Hoi Michella,

Malarone heb ik gebruikt op mijn vorige reis, nergens last van gehad. Uiteraard blijft het je eigen beslissing of je tabletten gebruikt. Ik ga zelf in Oktober naar Laos en haal net zoals de vorige keer Malarone.

Gebruik vooral veel DEET, dat werkt zeer goed!

Bedankt voor jullie antwoord!

Ik ga eerst met de boot vanuit Noord Thailand over de Mekong richting Luang Prabang. Daarna waarschijnlijk naar Muang Singh, Vang Vieng, Don Det, Pakse en Bolaven Plateau.
Heb ik hier pillen voor nodig?
Ik zal drie weken in Laos blijven.

Buiten Vientane, komt in heel Laos malaria voor, dus wordt er preventie voorgeschreven. Ik vind het altijd lastig mensen te adviseren of je malariatabletten moet gebruiken of niet. Want zelfs met die pillen, ben je niet geheel resistent. Doe vooral waar je je zelf goed bij voelt, malaria is geen kinderziekte en er wordt wel eens wat makkelijk over gedacht. Als jij er prettig bij voelt zou ik ze gewoon meenemen. Ik heb meerdere mensen gesproken die malarone hebben gebruikt en niemand had klachten. Uiteraard is dat geen 100% garantie dat dit bij jou ook zo is.

Een advies aanvragen bij de ggd/huisarts kun je ook nog doen

Ik ben in november in Indonesië geweest en heb daar Malarone geslikt
alleen voor het verblijf op Sumatra. Ik heb geen klachten gehad.
De ggd had mij dit geadviseerd. De lokale reisleider vond dit vreemd omdat
wij op de plekken zaten waar geen malaria heerst (te hoog).
Ggd weet blijkbaar ook niet alles.

Pillen slikken is nodig omdat je van malaria erg ziek (of erger) kan worden.
Dit moet je niet onderschatten.
De soort pillen die je nodig hebt is afhankelijk van het malaria gebied waar je zit.
Bepaald soort pillen kan je geestelijk klachten geven. Mij is verteld dat Malarone
wel duurder is, maar de minste klachten (lichamelijk/geestelijk) geven.
Of Malarone geschikt is voor een verblijf in Laos weet ik niet.

Ook zal je vaccinaties nodig hebben.

Kijk eens op Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering: Landen -.

Het is slim om je te adviseren door een ggd of een andere reis vaccinatie buro.

Jan.

Ik ben het helemaal eens met Jan. Vraag professioneel advies. Je gaat je gezondheid toch niet in de handen leggen van wildvreemde leken op een forum?

Vraag eerst professioneel advies. En beslis uiteindelijk zelf. Wij reizen twee jaar door azie. Nu in thailand/laos/cambodja en indonesie. Hebben erg lang getwijfeld “wel of niet slikken”. UIteindelijk niet gedaan. Goed met deet insmeren in de avond en/of vroege ochtend. En trouwens ook vaak overdag. Er komt in die gebieden bv veel meer dengue voor dan malaria wat minimaal net zo vervelend is om te krijgen. Die muggen zijn altijd actief (behalve s’nachts). Heb ik al een keer gehad en wil ik liever niet weer krijgen :slight_smile: Dus ook als je wel ant malaria medicijnen gaat slikken (wat niet wil zeggen dat je dan ook geen malaria kan krijgen !) is mijn advies om evengoed regelmatig deet te gebruiken.

Veel plezier bzzzzzzzzzZZzzz

Ik zou idd zeker advies van bv. het tropisch instituut voor geneeskunde inwinnen (weet niet hoe dat in Nederland heet), je zal toch bepaalde vaccinaties daar moeten laten zetten.

Wij hebben zelf altijd Malarone meegenomen, dit is iets minder zwaar dan Lariam, kwestie van bijwerkingen. In Laos hebben we niets geslikt, enkel in Cambodja een bepaalde periode, aan het water. Je kan er ook voor kiezen niet preventief te slikken, maar curatief, zie dan wel dat je de bijsluiter en een digitale thermometer bij je hebt.
Ik denk dat je met muskietennet, deet en 's avonds lange mouwen, sokken en lange broeken aandoen al veel kunt voorkomen.

Ik zit met hetzelfde dilemma; wel of niet malariatabletten slikken. Zaterdag heeft mijn vriend zijn vaccinaties laten zetten, en daar werden ons ook malariatabletten aangeraden. Maar er werd totaal niet gevraagd naar welke gebieden we gaan/wat voor soort vakantie. Mijn ervaring met de GGD/Traveldoctor is dat ze het nogal snel voorschrijven, dus het inwinnen van professioneel advies leidt er eigenlijk altijd toe dat het wel voorgeschreven wordt.
Ik heb 4 jaar geleden met 3 vriendinnen een wereldreis gemaakt. We zijn in zo ongeveer dezelfde week apart naar de GGD gegaan, en kregen andere pillen voorgeschreven. Dus nu twijfel ik heel erg, lees uiteenlopende verhalen. Aan de ene kant; waarom niet… Aan de andere kant: het is en erg duur, en bestwel troep voor je lichaam, dus als het niet echt nodig is…

Nog weer even een update :slight_smile: Nu alweer een week of 5 in zuid oost azie en momenteel onderweg van noord laos naar de grens met cambodja. Heel veel toeristen gesproken en ik kon het niet laten ook te vragen naar gebruik van anti-malaria middelen. Ik ben exact 1 australier en 1 engelsman tegengekomen die dat slikken (beide overigens doxi !). 2 van de “pakweg” 150 a 200. Zelf smeren we gewoon vanaf de namiddag. Geen lange broek en dergelijke meer aan. Dat is gewoonweg te warm. Worden wel geprikt maar relatief erg weinig. 1 a 2 keer per avond. Wel af en toe een muskietennet nodig gebruikt. Ik had het al genoemd maar dat is nu ook bevestigd dat hier veel meer dengue voorkomt dan malaria. En daar is behalve preventief smeren niets tegen te doen. Als ik straks in cambodja en indonesie ben geweest zal ik ook nog wel mijn ervaringen van daar tav dit onderwerp beschrijven.

Wij zijn net teug uit noord Laos. Hebben geen pillen geslikt. Wel had ik van de ggd een noodpakketje mee. Als je je ziek gaat voelen, kun je het remmen met malarone alvorens je een arts opzoekt. Heb het niet hoeven gebruiken. Ik moest er overigens wel voor tekenen bij de ggd en hun eeste reactie was: ga dan naar een ander land. Tja, de ggd zal nooit adviseren om het niet te slikken, want stel nou dat jij ziek wordt daar, dan kun je de ggd iets verwijten. Je moet wel doen waar je je prettig bij voelt.
Ze hebben in Laos deet met 95%. En een dunne lange broek heb ik veel gedragen.