Zonder gezelschap

Binnenkort rond ik mijn studie af, en wil eigenlijk voor ik start met werken in Nederland of waar dan ook even een leuke, lange trip maken. Het probleem alleen is dat niemand in mijn omgeving hetzelfde erover denkt. Nu zit ik te overwegen om dit helemaal alleen te gaan ondernemen. Ik heb nog nooit alleen gereisd, of een dergelijk verre trip gemaakt.

Voor een dergelijke trip is veel geld nodig, en daarom wil ik ook een WHV aanvragen (werken en vakantie). Ik ben nog niet gestart met plannen of wat dan ook, want ik twijfel nog heel erg of dit wel een juiste keuze is (alleen reizen voor meer als een half jaar).

Ikzelf heb meerdere doelen met deze reis;

[ul]
[li]Zowel Sociaal als Engels sterk verbeteren;[/li][li]Nieuwe mensen ontmoeten;[/li][li]Avontuur en ontsnappen aan ritme;[/li][/ul]
Nu heb ik dus wel wat moeite spontaan contacten leggen, en daarom is het dus een ‘vraagstuk’ voor mij of dit wel een geschikte opgave is. (nooit alleen gerezen) Afstanden zijn immers immens. (Wil ook reizen per O.V. i.v.m. gevaar alleen reizen).

Ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen van mensen die dit ook alleen hebben ondernomen. Hoe hebben jullie dit ervaren.

ps. Verder heb ik terzijde tijd een budget van circa 4 a 6000 euro, verder moet ik bijverdienen is dit haalbaar voor 0,5 - 1 jaar reizen?

(Forum search bracht me geen nuttige topic, alleen meer mensen die alleen vertrokken).

Mijn profiel:
Man, 23, zelfstandig.

Waar wacht je op! Mijn jongste dochter is helemaal alleen naar Australia gegaan toen ze 25 was en heeft daar haar man (ook Nederlands)leren kennen. Ja, ze zijn nog steeds getrouwd! Ze ging in 1996 en had een budget van 4000 gulden dus moest ze daar gaan werken. Pappie heeft natuurlijk ook het nodige bijgedragen en er ook voor gezorgd dat haar verzekeringen betaald werden. Ze is 7 maanden gebleven maar heeft uiteindelijk alleen de oostzijde van dit enorme land gezien. Binnen de kortste tijd kende ze een hoop mensen. Je zal echt niet alleen zijn. Kan er verder weinig van zeggen, wij gaan altijd luxe en met de auto maar dat zal voor jou voor later zijn. En stel je niet te veel voor van dat Engels leren…Nederlandse backpackers kruipen gauw bij elkaar en als je al engels leert, het Australisch is geheel anders dan bv Engels in UK etc.
Dus ik zeg: GAAN. Als er een land is dat ingesteld is op rondtrekkende jongelingen is het wel Australia.
Yeehaw

Bedankt voor je reactie, ben benieuwd naar meer van deze verhalen. Erg leuk om te horen!

Hihi, ik moest in de hostels altijd stiekum een beetje lachen over die stille jongens die zo op zichzelf waren… Jullie worden door die vrolijke backpackende meiden net zo makkelijk aangesproken hoor, als jullie zelf niks zeggen, doen wij het wel! :evil:

Maar zonder gekheid, wat ik hier zeg is wel waar. Als jij het gesprek niet opent, zijn het de anderen wel die het doen, tenzij je je werkelijk afzondert (niet in algemene ruimtes komen, oogcontacten vermijden, etc). Ik denk dat veel backpackers op hun reis een andere kant van zichzelf zien, vooral ook op sociaal vlak. Wees er niet bang voor, ga die uitdaging aan. Als het nou helemaal niet lukt, kom je toch gewoon terug?
Ik had al eens een familielid die mij “vrijheid” gaf toen ik vertrok: mocht ik het ooit ergens niet leuk vinden en mijn ticket om moeten boeken (of zelfs een heel nieuw ticket kopen), zou hij dat voor mij betalen. Een super idee natuurlijk, die je ook zelf in kunt bouwen.

Ik reken meestal 1000 euro voor iedere maand reizen, daarbij niet geteld tickets, nieuwe camera, schoenen, rugzak, etc. Maak in excell eens een goede opzet voor jezelf, want wat zijn eigenlijk de kosten die thuis nog voor je doorgaan? En hoeveel ben je kwijt voor je voorbereidingen, wat heb je allemaal nodig?
Uiteindelijk had ik dan een bedrag per dag, zodat ik wist waar ik me op richten moest.

Wat jij dan moet gaan bijverdienen ligt eraan waar je heengaat. Nieuw-Zeeland is goedkoper dan Oz, maar de lonen liggen ook wat lager.
Met 6000 euro reisgeld zou je het in ieder geval een half jaar volhouden: koop je een open vliegticket van een jaar, dan zou je het van het werk dat je vindt af kunnen laten hangen wanneer je terugkomt.
Ben je een beetje handig? Ze zoeken haast altijd wel mensen met “carpenting skills”: timmermannen, schilders, enz.

Mogelijkheden genoeg, gewoon avonden lekker rondsurfen op het internet, forums bezoeken (oefen je Engels alvast, ik had er in het begin ook gewoon een online woordenboek bij) en je plan begint zich vanzelf te vormen.
Het reizen begint eigenlijk al achter je computer! :wereld:

He Fritsblits, dat gaat goed komen met jou man!!
Ik herken mezelf voor 100% in jou. Het enige verschil was dat ik wel met een paar vrienden op stap ging. Die liepen alleen maar in de weg (bij wijze van spreken, we hadden een toptijd!).
Maar toen ze weg gingen ontmoette ik mijn -inmiddels- (ook NL) vrouw. (nee ik ben niet de schoonzoon van Yeehaw…).
Hostels: perfect voor het vinden van werk, reispartners, leuke sociale contacten, reisideeën etc.
WHV: doen. Lekker sparen voor je weg gaat: doen, dan hoef je niet heel veel bij te werken in Oz.
Kortom: een (half) jaar Australië: DOEN!

FOFL Lennart :wink:

Bedankt voor het delen van jullie verhalen, ik heb op dit moment een vriendin. Dus voor vrouwen beter te leren kennen ben ik daar nu ook weer niet :P.

Maar ben blij dat het wel goed mogelijk is en een erg open land is waar mensen zonder een hele club ook vooruit komen :).