Zon en rijst, Cambodja

De reis was lang maar verliep voorspoedig. Overweldigd door de hitte en vermoeidheid was mijn eerste tuk tuk ritje een hele ervaring. Ik was in Cambodja, nauwelijks te beseffen.
Het guesthouse overtrof al mijn verwachtingen. Een eigen douche en toilet, een prima kamer, een balkon met een mooi uitzicht en een toffe roommate. Ik had een obsceen kamertje verwacht met kakkerlakken en 's ochtends een lange rij voor de douche. Maar nee, een mooie meevaller. Het weekend heb ik Siem Reap een beetje kunnen ontdekken, de mensen van mijn organisatie leren kennen -stuk voor stuk toppers- en genoten van een paar vrije dagen.

Dinsdag ben ik begonnen op het schooltje waar ik les geef. Nimmer had  ik verwacht dat ik zo vrolijk zou worden van leraar zijn. De kinderen  zijn geweldig, mijn collega's zijn top en het schooltje is super. Vooral  het voetbalveldje, waar ik elke pauze aan het hollen ben -eenmaal aan  toegegeven om een partijtje te spelen, kom je er niet meer van af. Ik  heb de Kindergarden gekregen, de jongste groep. Ze spreken geen woord  Engels en dat lijkt hen ook vrij weinig uit te maken, wel heel gezellig.  Ik heb twee groepen per dag met een lange lunchpauze -rijst-  tussendoor. Elk blok krijgt een uur Engels, waarbij ik de Khmer-teacher  assisteer, een uurtje Workshop, simpelweg knutselen en tot slot een  lesje Games, spelletjes spelen. Voornamelijk voetballen of tikkertje,  maar net waar ze zin in hebben. Eitje toch?

Morgen avond vertrek ik voor een paar dagen met vier dames naar  Sihanoukville en Monkey Island aan de kust. Er is komende week het  waterfestival, maar wegens de overstromingen is het afgelast. We knijpen  er tot zondag even tussenuit, genieten op het strand. 

Cambodja heeft me weten te verrassen. Het is prachtig, het is fijn. De  mensen zijn lief en vrolijk, het eten is verrukkelijk. Ik ben ontzettend  blij met mijn project en in het geheel met mijn keuze om hier te zijn.  Ik mis iedereen enorm, maar heb liever dat jullie hier zouden zijn bij  mij in Siem Reap, dan ik bij jullie in Amsterdam. Nee, ik wil nog lang  niet weg. Liefs

Geschreven door: Jan van Helden, Cambodja

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html