Just happy! Cambodja

Charlotte Meire schreef over haar ervaringen in Cambodja:

Ha lieve iedereen!

Het is weer even geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar hier dan toch weer een verhaal!!

Ik heb er inmiddels alweer 5 weken op zitten, het is echt ongelooflijk hoe snel de tijd hier voorbij gaat! Maar dit komt dan ook wel omdat ik het enooorm naar mijn zin heb! Het lesgeven is nog steeds echt helemaal het einde. Het vraagt enerzijds veel energie, maar anderzijds haal je er ook zo veel moois uit! Dit klinkt allemaal nogal poëtisch en cliché, je geeft maar krijgt nog meer terug!!

Zo was het echt heel erg leuk dat er laatst een van de minst aanhankelijke meisjes, naar me toe liep, me een kusje op mijn wang gaf en vervolgens weer vrolijk door liep! Heel aandoenlijk! Je wordt ook echt overspoelt me tekeningen en teksten als ‘I love teacher lotte’.

Afgelopen week hadden we een themaweek op het schooltje met als onderwerp me and my world. Het ging voornamelijk over het bestuderen van kaarten en de kinderen langzamerhand bij te brengen dat er meer is dan alleen hun eigen community. Ook ging het over recyclen, het bewust maken van wat er allemaal mogelijk is met afval. De hele week stonden de workshops en lessen in teken hiervan. En het leukste van alles was nog dat de week met een speciale dag werd afgesloten. Vrijdag gingen we namelijk met de kinderen naar een recyclepunt waar de kinderen werd verteld wat er met het afval gedaan werd. Voor hen was het helemaal het einde om eens buiten hun eigen community te komen, want veel waren nog nooit van het platteland af geweest. Daarna gingen we ook nog een speurtocht doen door hun eigen community, was ook heel erg leuk! Ik heb dus echt een topweek achter de rug!

Gisteravond ben ik samen met Jan ook nog naar de Hiphop bar geweest, dit is een club waar echt alleen maar Cambodjanen komen. We werden dan ook heel vreemd aangekeken, maar het was echt geniaal gedaan te hebben. Cambodjanen zijn op het eerste gezicht namelijk best wel gereserveerd en geven zich niet snel bloot, maar hier gingen ze echt geheel los!! Toch fijn om te zien dat er een plek is waar ze zich wel geheel durven laten gaan!!

Verder is het ook nog steeds heel erg gezellig met alle vrijwilligers. Helaas is de groep wel alweer wat kleiner geworden en zijn we nu tijdelijk maar met zijn 5en, een deel is namelijk terug naar huis of aan een reis begonnen! Het is nu dan ook alweer de laatste dag van Niouk… iets wat wel een beetje gek is eigenlijk! We zijn namelijk 5 weken echt 24 uur samen geweest en straks zit ik opeens zonder roommate voor een tijdje! (Ik ga je missen Poekie!) Maargoed er komen altijd weer andere vrijwilligers, en ik heb natuurlijk nog steeds Jan en Ryan!

In de afgelopen weekenden heb ik natuurlijk ook niet stilgezeten! Na het weekend van Ankor Wat, wat overigens heel indrukwekkend was, zijn we naar de zogenaamde floating villages geweest! De naam zegt het natuurlijk al, dit is namelijk een dorpje maar dan geheel in het water. Alle huizen, winkels, scholen enz. staan in het water. Iedereen vervoert zich dan ook met een bootje, heel bijzonder om te zien!!

Het weekend erna hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar een waterreservaat gefietst en hebben we een beetje door de plattelandsdorpjes gecrossed! En verder een beetje lui aan het zwembad gehangen. Je kunt hier namelijk voor 2 dollar een hele dag van een zwembad van een hotel gebruik maken!

En afgelopen weekend zijn we naar Battambang geweest, een stad op het platteland! Om hier te komen moest je 3 uur in de bus zitten en dan was je er! Vrijdagavond zijn we vertrokken om dan zondag in de namiddag weer terug te komen! We hadden daar een hotelletje geboekt en hebben zaterdag de hele dag op brommertjes, met een gids, rondgetoured en dingen bezocht! Was heel erg tof!! Helaas begon de tocht nogal schokkend. Op de heenweg stopte onze taxi namelijk opeens vanwege een ongeluk op de weg, en zagen we een man dood op de weg liggen naast een brommer. Je hoort dat dit hier wel vaker gebeurt, maar als je het dan zelf ziet is het behoorlijk heftig!

En gister hebben we een fietstocht gemaakt met een gids door het platteland waar de kinderen van mijn schooltje vandaan komen. Dit was tot nu toe wel een van mijn leukste ervaringen! We gingen ook langs huizen waar kindjes van mij woonden. Éen zag me voorbij fietsen en riep heel erg hard, Teacher LOTEEE, en toen kwam ze er hard aangerend!! Dat maakt je toch wel warm! We zijn ook langs een markt geweest, hebben bij een gezin thuis gegeten (snakesoep geprobeerd), en we hebben cupping bij iemand thuis laten doen! Bij cupping verhitten ze een klein glazen potje om alle lucht eruit te halen en doen het dan op je huid. Het potje zuigt zich dan als het ware vast aan je huid en zuigt je huid naar binnen. Dit laat je dan 10 minuten zitten, is ‘goed’ voor je!? En je houdt er wel twee mooie rode bloeduitstortingen aan over!

Volgende week kerst en nieuwjaar!!! Echt heel erg vind ik het dat ik dat moet missen… Dus drink een lekker glas rode wijn voor me mee, dan ben ik er toch nog een beetje bij! En vooral, laat me weten hoe het is geweest! Hou me alsjeblieft op de hoogte van alles, ik zit dan wel aan de andere kant van de wereld, maar dat betekent niet dat ik niet dat ik niets wil weten hihi!!

Hele hele hele dikke knuffels voor iedereen! Begin jullie zo langzamerhand wel te missen hier!!

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html