Yvonne Houx schreef over haar ervaringen in Cambodja:
Na Kerst en de dagen daarna gezellig in de familiekring te hebben vertoefd, vloog ik van oud- op Nieuwjaar boven de aardbol, op weg naar Cambodja. Ik had niet bepaald wat voetzoekers verwacht in het vliegtuig, maar de Maleisische bemanning liet de vlucht in het nieuwe jaar wel heel erg geruisloos verlopen. Er werd geen aandacht aan besteed!
Na de lange reis was het fijn aankomen en Mirte te ontmoeten in het land van de moedige mensen en het voelde erg goed er weer te zijn.
In het Guest House Smiley’s werd ik warm ontvangen, erg leuk dat de familie mij zo snel herkende.
Het gaan naar het Pure Dream Center moest ik even uitstellen, wegens een opgelopen zware verkoudheid. Maar woensdag voelde ik me weer redelijk fit en dus kon ik naar het project waar ik in januari 2011 was uitgezwaaid. Het weerzien was heel warm van iedereen
en de kinderen herkenden mij nog. Dat vind ik erg knap, want ze zien toch heel erg veel mensen.
Al gauw kreeg ik van Ineke een rondleiding om mij de nieuwe aanwinsten te laten zien.
De keuken en eetkamer waar de kinderen nu elke dag een maaltijd krijgen. Het komt hen erg ten goede want de meeste kinderen zijn flink gegroeid, wat voller geworden. Ze hebben duidelijk meer energie, zijn vrolijker en kunnen zich beter concentreren. Het is aandoenlijk om te zien hoe ze genieten van de maaltijd, en heerlijk kunnen “bunkeren”.
De aangelegde groentetuin waar de kinderen heel spontaan in planten, wieden, sproeien enz. Het goed gedijen van de plantjes beginnen ze al als een eigen stukje verantwoordelijkheid te voelen!!
Met de Engelse taal, het lezen en schrijven hebben de kinderen al een goede progressie gemaakt. Heerlijk om dat te zien en te horen, want vele van hen hoor je nu spontaan kleine zinnen zeggen. De Engelse leerkracht is in het lesgeven veel zelfverzekerder geworden, waardoor hij makkelijker de kinderen kan volgen en didactisch ook sterker in zijn schoenen staat. Voor mij natuurlijk een genot om te zien. Het leuke is ook dat hij nu mijn invallen om een oefening creatief aan te kleden kan waarderen.
Vandaag, donderdag, stond als eerste activiteit lezen op het programma. De kinderen mogen dan in de bibliotheek een boek kiezen en daaruit gaan lezen. Een van de kinderen stelde voor om eerst chi-kong te doen, een activiteit die ik vorig jaar elke dag met ze gedaan heb. Ik was erg verast hoe ze nog wisten hoe de eerste figuren zijn die ik ze had geleerd.
Ik begin me alweer echt thuis te voelen hier. De sfeer onder de vrijwilligers is ook weer prima!!
Vandaag ook nog even een bijzondere ervaring opgedaan. Ik heb me laten masseren door een blinde masseuse in een centrum waar gehandicapten kunnen werken en of een beroepsopleiding kunnen volgen, dat laatste vooral op het creatieve vlak.
Ik heb de massage als heel bijzonder ervaren, haar betrokkenheid bij het welzijn van mijn lijf was intensief.
Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html