Zomervakantie 2010, Reserveren noodzakelijk?

Beste reizigers,

11 Juli 2010 zullen mijn vriend en ik naar Mexico-city vliegen. Nu willen we een 3,5 weken durende reis maken naar Cancun, waar wij vervolgens een binnenlandse vlucht boeken terug naar Mexico-city.

Nu lees ik in onder andere de Lonely Planet dat het verstandig is om in de drukke periodes: juli en augustus, reserveringen te maken. We willen redelijk low budget gaan reizen. Wie heeft er ervaring met deze bestemming en weet of het noodzakelijk is om daadwerkelijk te reserveren. Tevens voor het vliegticket weet ik niet hoe ik dat het beste kan aanpakken. Tips zijn welkom!

groetjes Esther

Esther,
Als je low budget wilt gaan neem dan de bus en niet het vliegtuig. Vliegen kan - zeker in het hoogseizoen - tot 3 x duurder zijn dan de bus en het busvervoer is super geregeld in Mexico (heb zelf 8 reizen - in vier jaar- Mexico ervaring en het hele land doorgereisd per bus, zowel als huurauto en vliegtuig; Mexicans don’t trust trains zeggen mijn inlandse vrienden daar, dus treinen zijn er nauwelijks). Zie voor info nover het busvervoer de LP. De info over bussen is 100 % betrouwbaar. Als je daarenboven de nachtbus neemt spaar je een hotel uit. Dit geldt natuurlijk voor alle lange afstanden. De bussen zijn super comfortabel en de kosten vallen erg mee. Fijne reis! Theo

Hoi Theo,

Bedankt voor je reactie! We hebben maar 3,5 week een aangezien we een lange route willen bereizen; mex city tot aan yucatan hebben we een binnenlandse vlucht geboekt van cancun terug naar mex city. De reis daartussen doen we zeker met het openbaar vervoer.
Alleen vraag ik mij nog steeds af of het noodzakelijk is om te reserveren voor hostels? we willen redelijk low budget in 2 persoons kamers gaan verblijven…
Was niet helemaal duidelijk in mijn bovenstaande verhaal geloof ik.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!

Hoi Esther,

3,5 week is i.d.d. te kort om heen en terug te reizen van Mexico City naar Cancun.

Met de reserveringen kun je eventueel als test een hostel/guesthouse wat jullie eventueel op het oog hebben mailen en vragen hoe het is in de genoemde periode. Ik heb zelf geen ervaring in die periode, maar heb altijd plek weten te vinden, in welke periode dan ook. Hoogseizoen is natuurlijk wat anders, dus test het een paar keer.

De door Theo aangeraden nachtbus is zeker comfortabel, maar ik weet uit ervaring dat je niet echt veel slaapt, dus doe het niet te vaak achter mekaar. Voor eventuele prijzen en tijden op dat traject kun je kijken op Ticketbus. De ADO GL bussen zijn meestal de premium uitvoeringen en iets duurder dan de “normale” 1e klas.

Voor jullie binnenlandse vlucht kun je kijken bij het volgende lijstje

Ik heb zelf wel wat ervaring met reizen in het hoogseizoen in Mexico. Je moet er rekening mee houden dat er heel wat europeanen rondreizen, dus de goedkope middenklasse van hostels en hotels zit vlug vol. Als je voor de middag toekomt en je hebt geluk, dan vindt je nog iets, maar dat kan van veel afhankelijk zijn, zaken waar je niet altijd weet van hebt. Als je bv naar Oaxaca reist, en je komt aan tijdens de Guelaguetza, dan wordt het moeilijk. Wat ik meestal deed : neem een paar reisgidsen mee waar je voldoende info vindt om de hotels via telefoon op te bellen, en probeer 1 of 2 dagen voordien te reserveren. Dit lukt niet altijd, en sommige, meestal iets duurdere, vragen ook het nummer van je kredietkaart als soort van verzekering. Sommige vragen wanneer je aankomt en houden dan de kamer vrij tot ongeveer dat uur. Je kunt er niet altijd 100% op betrouwen, maar meestal geen probleem. Als je toch moeilijkheden ondervindt om iets te vinden, kan je meestal nog de lokale toeristische dienst raadplegen. In heel wat gevallen zullen die mensen je wel helpen om nog iets te vinden. Niet bang zijn om voorzichtig wat aan te dringen op hun persoonlijke tussenkomst, ook dat durft nog al eens lukken, zeker als je het Spaans niet of onvoldoende machtig bent. Het lijkt wat oneerbiedig, maar Mexicanen hebben nogal dikwijls het probleem dat zij moeilijk neen kunnen zeggen, en in geval van nood kan je hier wel gebruik van maken, door met een fluwelen handschoen vrij direct iets te vragen. Ga hier wel niet te ver in, want ook zij hebben een eergevoel …

Een huurauto raad ik niet aan, die zijn in alle geval vrij duur in Mexico, terwijl het busvervoer in Mexico bijna beter geregeld is dan de trein bij ons. De bussen hebben voorgenummerde plaatsen zoals vliegtuigen, deze nummers worden meestal gerespecteerd (maar niet altijd) en er worden niet meer plaatsen verkocht dan er stoelen zijn. Ik spreek hier wel van eerste klasse bussen. Voor langere reizen is een nachtbus wel interessant, als je er tenminste in slaagt van te slapen, de hogere klasse is hier aangeraden (bij ADO noemt dit GL, andere bedrijven hebben hier ook elk een eigen naam voor)

3.5 weken zijn misschien net (niet) genoeg om deze trip te doen, maar dan mag je jezelf al geen tijd geven om eens iets af te wijken van dat traject, iets wat je zeker zal willen doen eens je er bent. Zorg ervoor dat je in je planning een paar dagen extra voorziet. Probeer het bv te plannen in iets minder dan 3 weken. Als je denkt dat dat lukt, dan heb je nog altijd een paar dagen extra om een onvoorzien ommetje te maken, of een misrekening recht te zetten.

Groeten
Thierry

1 like