busreservering

Hai beste medereizigers,

Wij gaan met z’n 3en op reis door Mexico, Guatemala en Belize en willen de dag na aankomst in Cancun direct met de bus doorreizen naar Palenque. Dit is een directe verbinding maar is deze over het algemeen de middag ervoor nog te boeken? Ik wordt niets wijzer van de ADO site, kan er geen tijden en prijzen noch reserveringsmogelijkheden vinden.

Wie heeft er ervaring met het boeken/reserveren van bustickets, liefst deze lijn, of met vooraf boeken vanuit Nederland?

Figaro.

Hi Figaro,

ik neem aan dat je op www.ticketbus.com.mx hebt gekeken. Je kan daar geen directe lijn van Cancun naar Palenque oproepen, heb ik ook al vaker geprobeerd… Verdeel het in 2 of 3 stukjes en tel dan de reistijd bij mekaar. Boeken is me tot op heden niet gelukt, maar is op drukke route’s sowieso niet nodig, bussen genoeg. Je vlucht kaan ook een boel vertraging hebben en dan heb je eventueel niets meer aan je reservering, omdat je te laat aankomt. Wij hebben wel vaker bij het busstation of een bij een ticketoffice in een stad(bv Oaxaca) onze kaartjes vooraf gekocht.

Wij doen dit jaar de Copper Canyon met de trein en vanuit Los Mochis richting zuiden met de bus. Reserveren doen we helemaal niets, omdat we nog altijd plaats hebben gekregen.

Lijkt me trouwens wel een behoorlijke reistijd inclusief de vlucht et cetera, want het is toch zeker nog een halve dag met de bus.

Succes, Robert

Hey Figaro!!

Ik ben vorig jaar in Mexico geweest,alsook in cancun en Palenque. Ik heb steeds een dag, soms enkele uren maar op voorhand gereserveerd!! Je kan dit idd altijd het beste doen, alhoewel ik vermoed dat je alsnog plaats zal hebben op de bus van Cancun tot Palenque!! Het is in één keer een vrij lange afstand, vandaar dat ik denk dat je wel plaats zal hebben!!

Ik wens je in ieder geval veel succes ermee!!
En Mexico is een buitengewoon prachtig land, het zal de moeite worden!!

Saludos Martita

Hoi…

Als jullie een ticket willen boeken via ticketbus.com.mx moet dat niet zo’n groot probleem zijn… De site is vaak down maar het lukt wel - het moet (waarschijnlijk) wel betaald worden met een Mexicaanse kaart - ik gebruik daar een bancomer-kaart voor. Als je een Nederlandse kredietkaart hebt, kun je ze gewoon opbellen op nr. 00-52-55 51332424 - daar kun je telefonisch het nummer van de kredietkaart opgeven en het ticket betalen. Wel moet de kredietkaarthouder bij het ophalen van de tickets in persoon aanwezig zijn. Er is o.a. een ticketbus-kantoor op het vliegveld in Mexico Stad (of in Cancún in het centrum aan de López Portillo (Manzana 101, Lote 14, Local 1, Av. López Portillo Supermanzana 94)), maar je kan de tickets ook bij het station van vertrek ophalen.

Succes, groeten.

Het mooie van Mexico is dat je binnen de kortste keren doorhebt dat je niets hoeft te plannen, pak gewoon een bus de goede richting op en stop op mooie plaatsjes!

Pas je aan, aan het tempo!

Dat is waar, natuurlijk kun je ook meeliften achterop een camioneta en stoppen in gezellige dorpjes, of een goedkope bus nemen die op veel plekken stopt, zodat je onderweg het besluit kunt nemen waar je meer tijd wilt doorbrengen.

Alleen heb ik het idee dat Figaro en gezelschap meteen op dezelfde dag willen doorreizen naar Palenque. Dan is een busreservering handig, voor mensen die na een lange reis uitgeput aankomen en zeker willen zijn dat ze op een comfortabele manier verder kunnen reizen. Ook als je maar weinig dagen hebt en zeker weet waar je heen wilt, kan een reservering handig zijn - ik moet dinsdag naar Campeche en heb daar maar twee dagen tijd - als ik niet had gereserveerd, zou het niet goedkomen met mijn twee dagen - alle snelle bussen zijn vol. Toen ik een keer van Cancún naar Villahermosa moest, waren ook alle ADO-bussen vol - gelukkig was er nog wel plaats in de tweedeklas en “derdeklas”-bussen (van minder bekende transportfirma’s) - het nadeel daarvan is dat de reis bijna 18 uur i.p.v. 11 of 13 uur duurt. In dat geval was een reservering handig geweest, want urenlang op een busstation is misschien leuk en romantisch als je er op een (lange) vakantie bent, maar niet als je ook daadwerkelijk ergens heen moet.

Het ticketbus-reserveringssysteem is erg effectief en overboeking heb ik nog nooit meegemaakt.

Als je wilt reserveren - bel gewoon 51332424. Zo niet, dan is er iets dat nog wel handig is om te weten: Je komt er altijd wel - zelfs al zijn alle bussen directe bussen vol, dan zijn er altijd nog alternatieve routes - desnoods kun je bijvoorbeeld i.p.v. Cancún-Palenque ook Cancún-Villahermosa doen en dan transport naar Palenque vinden. Als er geen plaatsen op de alternatieve routes zijn met de grote busmaatschappijen, dan zijn er altijd nog de kleinere (typisch “Transportes turísticos … S.A.”) waar je altijd wel een plekje vindt, mits je bereid bent om wat minder comfortabel te reizen. Mochten die ook vol zijn, dan kun je liften - en dat is veel gebruikelijker dan in Nederland - ook is het voor locals gebruikelijk om een kleine bijdrage te leveren voor de ‘lift’, maar bij toeristen is dat vaak anders - van velen hoor je dat ze gewoon gratis meereizen. Hoe dan ook, uiteindelijk kom je er altijd wel.