Zomerski in Noorwegen

Hallo,

In juni vertrekken wij (24 en 25 jaar) voor een maandje naar Noorwegen met de mobilhome. Vorig jaar hebben we de route Kristiansand - Stavanger - Bergen - Laerdal - Oslo - Kristiansand gedaan (met auto/tent).

Nu zijn we zo verliefd geworden op dit land (net iets meer op Noorwegen dan op Zweden) en zouden we dit jaar graag wat hoger gaan omdat we dit jaar over een mobilhome beschikken.

We gaan waarschijnlijk de overzet Kiel - Goteborg nemen en via Zweden een stuk noordelijker te rijden en dan via Noorwegen terug te komen.

Heeft hier iemand ervaringen met zomerski in Noorwegen (of eerder snowboard)? Of misschien mensen met een mooie route (ongeveer 4 weken).

Alvast bedankt!

Hoi Mannie

Zomerski heb ik geen ervaring mee, ik dacht dat ik nog wel ergens een linkje had dus daar ga ik even naar zoeken.

Wat je route betreft, ideeen genoeg maar voor een leuke route heb ik wel wat meer info nodig. Hoeveel km wil je daar ongeveer rijden, hoe noorfelijk wil je gaan en heb je speciale wensen/plaatsen in gedachten?

Groetjes Thijs

Bedankt voor de reactie.

We zijn er nog niet uit welke route we gaan nemen omdat we nog niet weten welke ferry :). Maar enkele mogelijke routes zijn:

Bergen - Trondheim - Oslo
Goterborg - Lillehammer - Trondheim en dan terugkeren

We zouden een kleine 4 weken ronddtrekken (incl de heen/terug rit). We zijn wel van plan om in 1 keer naar de ferry te rijden vanuit Belgie (doordat we alle 2 kunnen rijden).

Grt

Je zou eens naar Kiel-Oslo kunnen kijken. (Wereldovertocht!)

Maar niet veel noordelijker dan Trondheim dus?

Neen, ik heb gezien dat de ski gebieden eronder liggen en het moet ook te doen zijn in 25 dagen.

Te doen is relatief… er zijn er die rijden in drie weken (uit en thuis) naar de noordkaap en terug. (Raad ik af overigens)

Ik zal eens kijken of ik nog leuke ideeen heb.

Had je deze al gevonden? Skiën in Noorwegen | Langlaufen, alpineskiën, snowboarden en toerskiën

Klein opzetje waarbij je langs twee skigebieden (Stryn en Galdhøpiggen) komt: Google Maps

Hey Theiz, ziet er een route uit die goed te doen is. Mag ik vragen hoe u aan deze route komt. Hebt u deze zelf al gedaan of zijn er leuke bezienswaardigheden onderweg? Wel goed dat deze langs de 2 skigebieden gaat :slight_smile:

Zelf verzonnen… :slight_smile:

Ik ben al erg vaak in Noorwegen geweest en heb dus al erg veel gezien. Dus vanuit mijn eigen ervaring kan ik meestal vrij makkelijk leuke routes verzinnen.

Ik zal straks (of morgen) wat ingaan op leuke dingen langs de route want die zijn er meer dan genoeg!

ps. Zeg maar je hoor… U is niets voor mij. :slight_smile:

Je zou overigens kunnen kiezen om wederom vanuit Kristiansand over te varen en daar je begin en eindpunt te pakken. Is waarschijnlijk heel stukje goedkoper qua overtocht. (Wel iets verder rijden in Noorwegen maar dat hoeft in deze route niet zo’n probleem te zijn.)

Vanuit Bergen rijd je richting Norheimsund, vanaf daar kun je nog een stukje meepikken van de National Tourist Route “Hardanger”.

Je rijdt nu richting Gaupne, net voor Gaupne kun je gaan kijken bij Urnes. Daarnaast kun je bij Gaupne een leuke gletsjertocht maken. (Erg leuk om te doen!) Bij Skjolden, net voorbij Gaupne ligt een vrij goede camping. Beter dan de camping bij Gaupne.

Er nu voor gekozen de route over weg 55 naar Lom te laten lopen. Uiteraard kun je ook de korte route naar Olden pakken (links om de Nigardsbreem om) pakken, echter, weg 55 is een ontzettend mooie weg dus die zou ik zeker meepakken! Overigens kom je hier ook het eerste skigebied tegen, Galdhøpiggen. (Site wil bij mij niet naar het engels maar Noors is ook wel te lezen)

Je kunt vanaf Lom naar Stryn, tweede skigebied! Zit hier klein foutje in de route, je moet net voor de afslag Geiranger weg 258 pakken, das een net iets leuker en mooiere weg!

Vanuit Stryn zou ik nog even doorrijden naar Olden (dit kun je overslaan bij gebrek aan tijd). Ligt een erg mooie camping op de weg van Olden naar Briksdalsbre. Bij Briksdalsbre kun je ook naar een gletsjer lopen. Leuke, niet al te moeilijke wandeling. (wel pittig)

Nu op naar Geiranger, dat is gewoon een ontzettend mooie weg. Eerst het stuk naar Geiranger, dan het stuk tussen Geiranger en Andalsnes (beter bekend als Trollstigen). Vergeet in Geiranger het fjord niet af te varen, erg leuk! Daarnaast zijn er daar tal van leuke activiteiten!

Dan richting Alesund, je zou er voor kunnen kiezen een uitstapje naar Runde te maken. Vanuit Alesund kun je door naar Kristiansund. (Gekozen voor de kustweg, das gewoon leuker.) Je rijdt voor een deel over de beroemde Atlanterhavsvegen(Ook hier, klein foutje in mijn route, je moet vanaf weg 64 bij Moen weg 664 naar Bud pakken voor het mooiste effect)

Nu richting Trondheim en dan weer naar het zuiden. Stukje E6 is niet zo heel spannend maar schiet lekker op.

Uiteindelijk ga je via de E6 naar weg 15 en dan naar weg 51, dat is wederom een heel mooie weg! Bij het plaatsje Besseggenkun je een prachtige wandeling maken!

Bij tijdgebrek kun je doorsteken naar Oslo, bij voldoende tijd heb je nu nog een leuke lus. In die lus kun je kiezen, of je pakt de Laersdalstunnel of je pakt de Auerlandsvegen (is mooier dan de tunnel, maar tunnel is ook wel een bijzonder ervaring). Vanuit hier rijd je naar Oslo, stukje langs de Hardangervidda is uiteraard ook nog erg mooi.

Zo, dat was hem wel denk ik… Ik heb alleen de hoogtepunten benoemd, via Google, VisitNorway en wat boekjes kom je vast nog meer leuke dingen tegen. (Ik neem altijd ANWB Goud Noorwegen mee, erg fijn boekje als je met auto/camper gaat).

Groetjes Thijs

ps. Ik weet zeker niet alles, dus het zijn puur suggesties die ik plaats. (Hintje: Bier is duur, neem lekker wat mee, doe ik ook altijd.)

O ja… Heb je al een camper? Zo niet: www.crazycampers.nl, tis erg basic maar een geweldige ervaring!

Wow Theiz, zo uitgestippeld! Van een goede basis gesproken om onze reis te plannen ;). Wel heb ik nog enkele vraagjes hehe:

  1. zo een gletsjertocht is een droom van ons maar vorig jaar hebben we gezien dat deze daar redelijk duur zijn in Noorwegen. Weet jij een betaalbaar adres en over welke prijs hebben we het zo ongeveer (we nemen niet zo een reuze budget mee :wink: )
  2. we nemen de camper van mijn vriendin haar ouders (welke is voorzien van zonnepanelen etc), al 2 keer 4 dagen mee weggeweest en nooit moeten opladen ofzo, enkel ons water moeten lozen. Dus we zouden eigenlijk liefst zo weinig mogelijk campings doen. En zo veel mogelijk wildkamperen , ik veronderstel dat er veel prachtige plaatsen zullen zijn langs deze route.
  3. vorig jaar hebben we de overzet Hirtshals - Kristiansand genomen maar als we dit nu met de camper gaan doen, het een tijdje zal duren eer we van Kristiansand in Bergen ofzo zullen toekomen. We weten niet echt wat het voordeligst zal zijn. Een boot nemen die hoger toekomt of wat meer km’s rijden.
  4. U hebt toevallig geen folders ofzo van de wandelingen die u zegt?
  5. Hehe ja bier is inderdaad duur daar, vorig jaar hadden we een bakje van trappisten meegenomen (er staat wel een maximum op zeker maarja ik veronderstel niet dat ze in de frigo van de camper zullen kijken).
  6. Hebt u al ski ervaring in deze ski gebieden want ik vind bijna nergens persoonlijke ervaringen van mensen die in NO gaan skieen zijn.
  7. Vorig jaar hebben we die Laerdaltunnel gedaan, amai wat een lange tunnel zeg :D, we zullen dit jaar maar die andere weg nemen :smiley:

En ten slotte, al bedankt voor de tijd die je hier hebt ingestoken en als je niet meer op deze vragen wilt antwoorden, no problemo. Je hebt ons al een heel eind verder geholpen!!

Matthias & Sofie

  1. zo een gletsjertocht is een droom van ons maar vorig jaar hebben we gezien dat deze daar redelijk duur zijn in Noorwegen. Weet jij een betaalbaar adres en over welke prijs hebben we het zo ongeveer (we nemen niet zo een reuze budget mee :wink: )

De mooiste kun je maken bij het linkje dat ik gegeven heb. (Althans, voor zover ik weet) De prijzen vallen op zich mee, voor een toch van 5 uur betaal je zo’n 90 euro, voor een tocht van 3 uur 64 euro. Als het een droom van je is zou ik het zeker doen! (Ik vond het echt leuk en bijzonder)

  1. we nemen de camper van mijn vriendin haar ouders (welke is voorzien van zonnepanelen etc), al 2 keer 4 dagen mee weggeweest en nooit moeten opladen ofzo, enkel ons water moeten lozen. Dus we zouden eigenlijk liefst zo weinig mogelijk campings doen. En zo veel mogelijk wildkamperen , ik veronderstel dat er veel prachtige plaatsen zullen zijn langs deze route.

Tsja… Er zijn redelijk wat mooie plaatsen om te gaan staan. Echter, er zijn ook veel campers in Noorwegen die graag vrij kamperen. Gevolg: Op veel mooie plaatsen staan mensen echt op elkaars lip. Ik kies daarom bewust voor campings. Meer plek en warme douche (ik heb een caravan, dus wildkamperen is dan wat lastiger). Vrij kamperen kan op veel plaatsen nog goed hoor, maar ga er niet 100% vanuit. Zorg voor campings wel voor een campingkaart. (Hoe dat in België zit weet ik niet maar in Nederland haal je die gewoon bij de ANWB na even googlen in België hier geloof ik.) Ze vragen er niet altijd naar maar is wel handig om bij te hebben.

  1. vorig jaar hebben we de overzet Hirtshals - Kristiansand genomen maar als we dit nu met de camper gaan doen, het een tijdje zal duren eer we van Kristiansand in Bergen ofzo zullen toekomen. We weten niet echt wat het voordeligst zal zijn. Een boot nemen die hoger toekomt of wat meer km’s rijden

Tjsa… Keuze die je zelf moet maken. :slight_smile: Als je beperkt budget hebt zou ik eerder kiezen voor iets goedkopere overtocht en bijvoorbeeld die gletsjerwandeling. Maar das aan jullie! Alternatiefje in de route als je Kristiansand als start/eindpunt pakt.

  1. U hebt toevallig geen folders ofzo van de wandelingen die u zegt?

Ik kan even zoeken… Maar Google doet wonderen.

  1. Hehe ja bier is inderdaad duur daar, vorig jaar hadden we een bakje van trappisten meegenomen (er staat wel een maximum op zeker maarja ik veronderstel niet dat ze in de frigo van de camper zullen kijken).

Blijft risico(tje) maar ik neem altijd veel mee. :slight_smile:

  1. Hebt u al ski ervaring in deze ski gebieden want ik vind bijna nergens persoonlijke ervaringen van mensen die in NO gaan skieen zijn.

Nope, sorry… Je zou visitnorway.nl eens kunnen mailen.

  1. Vorig jaar hebben we die Laerdaltunnel gedaan, amai wat een lange tunnel zeg :D, we zullen dit jaar maar die andere weg nemen :smiley:

Goed plan!

De alternatieve route ziet er goed uit. Enkel zouden we Stavanger & Bergen overslagen omdat we deze vorig jaar hebben bezocht. Zouden we wanneer we deze dit jaar aan de kant laten liggen niet tot in Trondheim geraken?

Oja heb je het al gelezen: DPG Media Privacy Gate
Vorig jaar nog 2 leuke dagen beleefd daar!

Ah, ik dacht dat je daar juist wel langs wilde! Vandaar dat ik het er in had staan. Als je het niet mee pikt zou ik het zo doen. Door bij Odda dat weggetje zo te pakken heb je bijna de hele Hardangerroute. Erg leuk! Ik heb hem bewust op de linkeroever gezet, de rechter is de officiële route maar dit scheelt je een overtocht en is zeker zo leuk.

Trondheim is gewoon te halen hoor, makkelijk zelfs! Persoonlijk zou ik gewoon bij Kristansund kijken hoeveel dagen je nog over hebt en dan de beslissing nemen of je Trondheim mee pakt. Hoe meer flexibiliteit in je route hoe fijner. (Want heb je een dag geen zin om verder te trekken is het altijd fijn als je kunt blijven staan.)

Dat artikel had ik nog niet gezien, heftige brand… Pffff. Stond hier in NL volgens mij niets over op internet. Vreemd.

Uit nieuwsgierigheid nog even overtocht zitten kijken, Hirtshals - Bergen (Fjorof Hirtshals - Kristiansand scheelt, bij een camper lager dan 2,95 al 200 euro enkele reis en dan heb ik de hut die je naar Bergen nodig hebt nog niet meegerekend. Vanuit Oslo is het zeker ook stuk duurder op de terugweg dus met laag budget zou ik daar niet voor kiezen.

ps. Vergeet je tol niet vooraf te regelen. (Zie elders Noorwegenforum)

Linkje naar oa de wandelbrochure Visit Norway - De officiële reisgids voor Noorwegen