Zomer 2016 Vietnam icm China

Oh dan zouden we idd marble mountains nog kunnen mee pakken!
:slight_smile: bedankt voor alle tips erg fijn! Nu nog wachten totdat er vliegtickets beschikbaar zijn voor die datum en dan kunnen we het definitief maken!

Ik denk dat 1 dag Ha Long Bay genoeg is. Wij hebben 2 dagen gedaan en de laatste dag voegde niks toe. Het is ontzettend duur en commercieel.
Sapa moeten jullie echt niet overslaan! Dit was namelijk het hoogtepunt van onze reis. Wij lazen overal dat het te touristisch aan het worden is, maar dat is ons ontzettend meegevallen. We hebben een twee daagse trekking met Sapa Sisters gedaan. Echt een aanrader! Kijk maar eens op tripadvisor, daar staat deze trekking bovenaan. Vooral het slapen bij je gids in huis is een hele ervaring!
Ik zou ook sowieso langer in Hanoi blijven dan in HCMC. In Hanoi, een heel gezellige stad, kan je je wel even vermaken. HCMC vonden wij een verschrikkelijk drukke stinkstad haha.
Dus als je een van de steden over wilt/moet slaan zou ik niet naar HCMC gaan.
We hebben veel lange stukken gereisd met de nachttrein. Ideaal! In bussen/vliegtuigen vallen we nooit in slaap, maar hier hebben we heerlijk gelegen!

We hebben de hele reis in goedkope guesthouses geslapen (denk aan 5 tot 13 dollar p.p.), maar ze waren allemaal erg goed!

1 like

Ik heb Halong Bay twee keer bezocht. De eerste keer met een overnachting en iets meer tijd voor een strandje en nog aanleggen bij een ander eiland naast de gebruikelijke stops bij het drijvende visserseiland, kanotocht en wandeling door grot. De tweede keer was met een dagtrip. Voor slechts $18 geboekt in Hanoi, hoeft dus helemaal niet duur te zijn en er is ook een markt voor budgetreizigers. Mijn eigen budgethotel rekende $35 voor precies die zelfde dagtrip, dus een kwestie van even rondlopen op zoek naar een scherpere prijs die ik op een prijslijst op de website van een ander hotel had gezien. Een dagtrip is wel vermoeiender omdat je 2 x ruim 3 uur onderweg bent wanneer het tegenzit, maar beide bezoeken waren de moeite waard. Lunch aan boord was inclusief, drinken moest je betalen. Een dagrtrip ter plekke boeken is ook flexibeler wanneer je wil inspelen op het weer.

Sapa is inderdaad een absolute aanrader! Vooral in combinatie met de zondagmarkt van Bac Ha en eventueel zaterdagmarkt van Can Cau, daar tref je namelijk de ongeevenaarde Flower Hmong. Maar je moet er wel de tijd voor nemen. Ik had 2 dagen bij Sa Pa en nog 2 nachten Bac Ha, want in Bac Ha zijn ook hotels en restaurants. Je hoeft overigens behalve het vervoer naar die regio geen tour te boeken, de uitstekend Engels sprekende Hmong dames op het centrale plein van SaPa nemen je maar al te graag mee voor een mooie wandeling (traditioneel woord voor het modieuze woord trekking :wink: … ) met lunch bij hun thuis. In mijn geval mocht ik die prijs zelf bepalen… Vooral de vallei bij SaPa is schitterend (!), met dorpen van verschillende minderheden. Voor de Flower Hmong moet je wel net tijdens het weekend in Bac Ha kunnen zijn.

Over het verschil tussen HCMC en Hanoi. Ik geef Isja groot gelijk, maar anderen (zoals Ton) zijn weer lovend over HCMC/Saigon. Het bijzondere aan Hanoi vind ik de smalle en oude straatjes in het hart van de oude stad, oorspronkelijke architectuur en meer communistische uitstraling. HCMC was in mijn ervaring heter, drukker en moderner. Maar beide steden hebben zo hun ‘verplichte’ bezienswaardigheden en kunnen dienen als basis voor 1 of meerdaagse uitstapjes in de omgeving. Hanoi is één van mijn favoriete steden in Azië en ik ben er al diverse keren terug geweest, HCMC heeft onvoldoende indruk gemaakt om terug te keren.

Voor nette budgethotels of -guesthouses met eigen badkamer, airco en ontbijt en goede reviews op tripadvisor betaalde ik de laatste keer $12 (Ninh Binh) en $15 tot $20 in Hanoi en Hue en $25 in Hoi An.

Johan

2 likes

Ik ben het met Isja eens dat 1 dag eigenlijk wel voldoende is voor Halong.
Heb ook 1x een dagtrip gedaan en 1x een meerdaagse cruise.

Natuurlijk is Sapa geweldig, maar dat is Mai Chau ook.
Omdat ik in beide diverse malen ben geweest moet ik bekennen dat ik Mai Chau toch net wat mooier mooier vind.
Ook hier vind je rijstvelden, terassen, diverse minderheden , witte thai , Hmong, lokale markten.

Je kan de vallei prima met de fiets verkennen, trekkings maken, vaartochten op de rivieren enz.
Ook homestays bij de minderheden behoren tot de mogenlijkheden.

Ook is het, in geval van Danielle, het ideaal om een loop te maken vanaf Ninh Binh stad, naar Tam Coc regio naar de Perfume pagode, naar Mai Chau en dan naar Hanoi.
Scheelt reistijd en de excursie naar de pagoda vervalt; je komt erlangs via deze route.

Hanoi en Saigon.
Ik zou Saigon zeker niet overslaan.

Natuurlijk zijn is het een kwestie van smaak, maar Saigon heeft wel een plaats in de geschiedenisboeken.
Wil je tips voor kleine smalle straatjes , bezienswaardigheden buiten de reguliere,enz. laat het maar weten.

Gr.
Ton.

Wat betreft het weer: ben de afgelopen 2wk van noord naar zuid Vietnam gereisd. Het was ronduit heet (tot 40gr) met 2 keer een flinke regenbui, samen met de afkoeling zijn die soms zelfs welkom. In de Mekong was het wisselend bewolkt en wat koeler, maar aangenaam. Zit nu op Phu Quoc met typisch weer voor regenseizoen op een eiland: afwisselend en geen peil op te trekken. Ben al meerdere keren met regenseizoen in Zuidoost Azië geweest en nog nooit problemen gehad. Just so you know.

Bedankt voor de reacties:chin: