Zomba

(origineel bericht op be-more.nl)

Zomba

Lieve allemaal,

Vandaag is het weekend voor ons weer begonnen.
Iets eerder dan gepland, want onze gastvrouw heeft last van malaria-aanvallen en hoofdpijn en wildenaar het ziekenhuis, dus is met ons mee gereden naar Zomba, waar we dit weekend blijven.
Sinds gisteren zijn de benzine prijzen wederom gestegen, kost hier 10 euro voor 5 liter!!!
Buiten dat is er geen benzine en dus staan ze weer in de rij, deze x 3 dubbeldik, om aan benzine te komen.
Op het moment dat men hoort dat er ergens benzine geleverd wordt, gaat men daar in de rij staan, zelfs de politie moet er aan te pas komen om de boel in goede banen te leiden.
Het wordt maar mondjesmaat uit gedeeld en de sfeer wordt dus ook grimmiger, want iedereen moet nu vechten om weg te kunnen.
Wij hebben mazzel gehad dat we vorig weekend naar Cape mc Clear zijn geweest, want de mensen die vandaag zouden gaan konden niet weg door gebrek aan benzine.
Nu zitten we dus in de stad Zomba waar we lekker kunnen eten en een wijntje drinken, souvenirs kopen lekker douchen en naar een normaal toilet…
Dat is toch wel fijn als je last van je darmen hebt ; )
We hebben van het sponsorgeld 17 dekens gekocht voor de 17 gehandicapten die er hier bekend zijn in de community, ik zeg er expres bij die bekend zijn, want vanochtend hebben we een klein meisje van een jaar of 3 ontmoet die gezond geboren is, maar een hersenvliesontsteking heeft gehad als je het verhaal hoort.
Ze wilden weten of ze nog op kon knappen, maar heb uitgelegd dat dat nooit meer het geval zal zijn.
Je zou denken dat ze op de hoogte zouden zijn, omdat ze later toch een x in het ziekenhuis zijn geweest voor therapie, maar blijkbaar moeten ze dat toch telkens opnieuw horen.
Je moet sowieso vaak dingen herhalen hier en controleren, anders loopt het toch niet altijd zo je het wenst, maar dat hoort ook bij Afrika…
Verder hebben we het idee geopperd om gereedschap te kopen voor de lokale timmerman hier.
Hij heeft te weinig gereedschap en dat willen we best voor hem kopen onder de voorwaarden dat hij dan een aantal jongens en of meisjes het vak wil leren, zodat ook zij hier straks hun geld mee kunnen verdienen.
Dit is ook voor de langere termijn goed, dus hopelijk dragen we op deze manier ook weer bij aan een wat betere toekomst voor een aantal mensen hier.
Verder vroeg ik me af of de gehandicapten niet beter eerst goed te eten moesten hebben i.p.v. een deken, maar toen zei Lewis :
Het is soms beter om samen overdag honger te hebben, dan ‘s avonds alleen in de kou te liggen.
Tja, wat kun je dan nog zeggen… zo is het leven hier en bovendien gaan de dekens langer mee dan maar 1 keer…
Ondanks alle armoede en honger, is het een prachtig mooi land om te zien, ondanks de warmte heel mooi groen en prachtige palmbomen.
De mais hangt slap, want het heeft tot nu toe nog amper geregend, terwijl officieel het regenseizoen in november al begonnen is.
Wat betreft die regen, terwijl ik hier zit te typen, is het ineens super donker geworden en is het aan het onweren, niet normaal.
Het komt er met bakken uit, ben ik blij dat we op tijd hier in een andere accomodatie zitten, het moest weer eens zo zijn, ha ha.
De stroom is inmiddels uitgevallen evenals internet, wat hier een drama is.
Ik zit in word te typen, is toch handig, zeker als de accu net volgeladen is, ga alles nu gauw opslaan voordat die ook leeg is…
Tot snel!
Liefs Angelique
Ps. Leuk dat de sint is geweest, namens ons hartelijk dank!

(origineel bericht op be-more.nl)