Na 8 pogingen dan toch eindelijk foto's!

(origineel bericht op be-more.nl)

Na 8 pogingen dan toch eindelijk foto’s!

Dag iedereen,

Het is weer eens tijd om jullie op de hoogte te brengen van alle avonturen hier in Malawi!

De tijd gaat hier echt snel! Morgen begint de vierde week alweer. Dat betekent dat we vrijdag twee weken vakantie hebben. Dat is niet verkeerd, want we gaan dan met 3 andere vrijwilligers naar Mozambique. We reizen dan af naar de kust van Mozambique om daar kerst te vieren. Dan zijn we voor nieuw jaar weer terug in Malawi, want dat wordt aan het strand van lake Malawi gevierd. Dus niet raar dat ik daar heel veel zin in heb!

Het kosten nog wel moeite om het te regelen voor Mozambique, want je moet je visa voor Mozambique met dollars betalen. Maar er is ontwikkelingshulp aan malawi stop gezet, waardoor er hier een tekort aan dollars is. Je kunt die nu alleen kopen op de zwarte markt waarbij je er de hoofdprijs voor betaald. Dat is niet het enige gevolg waarmee dit land te maken heeft. Ze kunnen nu ook niet meer genoeg brandstof inkopen, waardoor er dus een super groot te kort is aan diesel. Vrijdag waren er bij twee tankstations in Zomba diesel en dan staat daar echt een mega lange rij, maar laat er nou vrijdag ook nog de hele dag geen elektriciteit waardoor de diesel niet opgepompt kan worden. Dat beteked dat mensen hier al 12 uur in de rij voor het tankstation stonden en nog steeds geen meter vooruit zijn gekomen! Ik hoorde trouwens van andere vrijwillegers dat mensen soms wel 3 dagen in de rij staan voor diesel! Nog een gevolg is dat alle prijzen van voedsel ontzettend snel stijgen. De prijs gaat namelijk echt iedere maand omhoog! Je kunt dus wel stellen dat het hier echt crisis is momenteel.

De afgelopen twee weken alweer veel leuke dingen gedaan. Zo zijn we weer op het land wezen werken om half vier ´s ochtends. Nog een paar keer de community bezocht. Bij de engelse les geweest die Maartje hier verzorgt (is trouwens ook wel nuttig voor mijzelf!). Het meest leuke van deze week was donderdag middag toen we een afscheidsfeestje voor de nursery gingen voorbereiden. De nursery gaat namelijk 3 weken dicht voor vakantie en dat feest was vrijdag. Ter voorbereiding hebben we ballonnen op geblazen. Natuurlijk zag 1 kindje dit en die roept dan in het wilde weg. Het gevolg is dat er dan ineens 30 kinderen er staan die je lief aankijken of ze een ballon mogen hebben! Naast de ballonnen hadden we het idee om de kinderen te sminken, maar dit moesten we natuurlijk wel even uitproberen. Dus wij elkaar lekker sminken en laat het sminken nou net geen verborgentalent van mij zijn. Het gevolg was dat ik Michael een onzettend lelijke clown was geworden. Maar dat was dus wel de grootste lol! Trouwens wel grappig, want wij dachten dat die kinderen vrijdag helemaal enthousiast zouden worden van de smink, maar dat kende ze natuurlijk niet en ze waren er eerder bang voor! Verder was het wel heel leuk voor zo.

Zo als je eigenlijk al uit mijn verhaal kunt lezen doen we op het project niet zo super veel als je het vergelijkt met een Nederlandse werkdag. Daar ben ik nu wel aan gewend. Soms heb je bijvoorbeeld een activiteit en dan komen er maar twee members. Dan gaat het door met twee members of het wordt verschoven naar een andere keer. Je moet dus gewoon heel flexibel zijn. Maar het is wel super leuk allemaal. Eigenlijk ben ik al zo gewend dat zelf mijn gevoel van luxe is aangepast aan Afrikaans niveau. We hadden het de afgelopen week over een gezin hier en zeiden: die hebben het echt wel luxe, want die hebben gewoon een bank!

De weekend uitjes moet ik natuurlijk niet vergeten! Vorige week zijn we naar Blantyre geweest. Dat is een stad ongeveer een uur rijden vanaf Zomba. Daar was even heel veel contrast, want het was ineens een best westerse stad. Er waren bijvoorbeeld gebouwen met meerdere verdiepingen. Dit was dus wel even heel leuk om weer eens te zien. Hier zijn we ook wezen stappen en dat beviel goed want we kwamen om half 5 ´s ochtends terug! De volgende dag weer terug naar Zomba, want er was vanuit Be More een sinterklaasavond georganiseerd. We hebben toen een dobbelspel gedaan met sinterklaas muziek, maar ik moet zeggen dat het sinterklaas gevoel met deze hitte nog steeds niet echt bij mij op kwam.
Dit weekend wouden we even rustig aan doen. We zijn daarom vrijdag met Michael (onze huisman die iedere dag heerlijk voor ons kookt) lokaal wezen eten en daarna nog naar de lokale pub. Dat was uiteindelijk wel een erg geslaagd avondje! Vooral omdat Michael eigenlijk thuis moest blijven om op het huis te passen. Dan voelt het zo lekker puberaal! Zaterdag zijn we op en neer geweest naar Blantyre, omdat we nog een tent moesten kopen voor nieuwjaar en dat is dan wel een bezigheid voor een hele dag! En zondag hadden we het plan om naar de kerk te gaan, maar we waren helaas vertraagd dus dat wordt een andere keer.

Dit was het weer voor nu even, want anders wordt het echt een veel te lang verhaal. De volgende keer de verhalen over Mozambique! Ik zal nog even proberen om er wat foto´s bij te plaatsen, want dat is de vorige keer niet gelukt.

Heel veel liefs,

Dian

(origineel bericht op be-more.nl)