Eindelijk een berichtje uit Malawi

(origineel bericht op be-more.nl)

Eindelijk een berichtje uit Malawi

Moni (hallo) allemaal,

Eindelijk even op mijn blog schrijven, nergens was internet in de omgeving en helaas ook de internet kaartjes uitverkocht… We zijn na een prima vlucht geland in Lilongwe waar we het weekend in Mabuya Camp zijn gebleven. Samen met Erna de stad in geweest, maar al lopend op de markt werd het toch wel erg donker, wij als enige blanken, potentiele kopers…we worden voortdurend nageroepen: “azungu”, vanuit busjes hangen ze om ons te zien. Wat zijn we wit! De eerste heftige regenbuien hebben we al doorstaan. Het stort een half uur naar beneden, iedereen schuilt (er is ook geen andere optie) en gaat dan weer door met waar ze naar op weg waren. Goed voor de mais, want het was te lang droog en veel van de oogst is al verloren. Ze verwachten de komende maanden weer flinke hongersnood en door de enorme inflatie is er niet veel over om te besteden. Benzinecrisis zorgt voor prijzen op de zwarte markt van 5 euro per liter en bij de pomp staan kilometerslange files. Maandag met alle vrijwilligers (13 man) en 20 stuks bagage in een busje voor 8 personen gepropt (“no problem”)naar Zomba gereden. Onze projectleider Thonix haalde ons daar op en met ons 4 naar Chayof, ons project gereden. Wat we daar zagen was nog heftiger dan ik op de beelden had gezien en verwacht had.We zitten in een soort township. Wat een armoede. Iedereen probeert nog wat te verkopen langs de weg. Nu veel mango’s en tomaten, maar ook plastic tasjes en veel 2e hands kleding. Iedereen schoot te hulp en onze bagage werd naar ons huisje gedragen, wat bergopwaarts ligt, geen weg,alleen klei en stenen, wat dus met een regenbui lekker gaat stromen…Huisje is prima en Rachel, onze ‘mama’(zie foto), is een fantastische vrouw die voor ons kookt, schoonmaakt en zelfs mijn voeten waste van de week (je kan ook te ver gaan…). WC is een hok buiten met een gat in de grond, waar regelmatig giga kakkerlakken zitten(mijn angst). De keuken is ook een klein huisje buiten en de ‘douche’ is een lemen hokje waar we heerlijk iedere ochtend met een emmer warm water uitgebreid kunnen wassen. Na een dag al volledig gewend aan deze eenvoud. Het is prima hier! Iedere dag naar projectonderdelen geweest: iedere ochtend komen er ongeveer 60 (wees)kinderen van 2-6 jaar die in een klasje op rieten matten zitten en van 8 tot 11 uur liedjes zingen, alfabet opdreunen, dagen van de week etc. allemaal in het engels. Alles was je roept roepen ze na! Ik ben ook al 2 ochtenden begonnen met de ‘lessen’. De oudsten krijgen nog les in hele kleine lokaaltjes. Ze hebben van Erna een schriftje gehad en pennen van mij (leve de farmaceuten…)waar ze dolblij mee zijn en alles van het bord overschrijven. Vanochtend heb ik lesgegeven in rekenen met de 6 jarigen. Leuk om te doen! Er is hier nog wel veel te leren over lesgeven en ze willen het heel graag weten, ik zet nu samen met de teacher een programma’tje op (komt mijn PABO toch nog eens van pas!) Verder komen er in de middag een groep HIV vrouwen die met elkaar hun ervaringen delen. Ik heb ze reiki gegeven, iedereen wilde dat ook ervaren en schoven gretig aan. Ik ben blij dat ik zo wat voor ze kan betekenen. Ook hebben ze een village bank waar vrouwen geld inleggen en anderen het kunnen lenen voor small business tegen 10% rente en binnen een maand terug betalen. Het loopt nu 3 maanden en is een succes. Vrouwen kunnen nu groente/fruit inkopen en verkopen op de markt of een fiets kopen om zo bij het meer visjes in te kopen en zo winst maken. Een ander onderdeel is de youthclub, jongens die ze van de straat halen (veel drugs en drank) om te voetballen en ze bij elkaar te houden, gaan we volgende week ontmoeten.Jilke gaat ze compunterlessen geven in tweetallen. Een ochtend hebben we op het land gewerkt. Een foodprogram van Chayof, verbouwen van maïs om na de oogst de kinderen iedere dag eten te geven.Het laatste onderdeel van Chayof is de homebased care, thuiszorg. Vanmiddag zijn we met een groepje vrijwilligers bij oudere en/of zieke mensen langsgeweest(waaronder meisje van 15 met aids…) Al met al ze zijn heel goed bezig en wij gaan nog even goed kijken waar wij ons geld aan zullen investeren. Ideeen zijn: bankjes en tafeltjes voor de klasjes, kinderen zitten nu op de grond en schrijven op hun schoot, werkt niet. Toch wel heel moe het weekend ingegaan.

(origineel bericht op be-more.nl)