1e week al voorbij!

(origineel bericht op be-more.nl)

1e week al voorbij!

Week 2 is begonnen!
Zo ik ben alweer een week in Malawi. In het begin is het even wennen, maar het bevalt me goed hier. De mensen zijn aardig, het weer meestal goed (vandaag is het bewolkt en koud), het leven is heel anders dan in Nld. Hier gebeurt de was met de hand, koken wordt gedaan op kolen en als mensen naar de markt gaan dan hangen ze kippen aan het stuur of ze binden geiten achterop de bagagedrager. Je kunt hier echt van alles voorbij zien komen J Langs de weg verkopen ze rietsuiker en dat wordt veel gegeten. Ik heb het al geprobeerd en het is heel lekker! Mensen leven voornamelijk buiten, als het donker wordt dan gaan ze ook vroeg naar bed en dan staan ze ook heel vroeg op.
Vorige week was ik gebleven bij dinsdag. In de middag hadden we office meeting met alle locale vrijwilligers. Iedereen moest zich voorstellen en daarna gingen we een onderwerp bespreken: tienerzwangerschap. Hier lopen best veel jonge moedertjes rond. Dit soort onderwerpen bespreken ze ook met de jeugd (office Youth).
Ons ‘werk’ is meestal tussen 7/8 uur en 10/11 uur in de ochtend en ’s middags vanaf 14.00 uur tot 16.00/17.00 uur. Tussendoor hebben we dan tijd om een handwasje te doen of naar Zomba (stad in de buurt) te gaan om te pinnen of boodschappen doen. Vandaag hebben we een vrije dag, afgelopen weekend was het onafhankelijksdag en dat wordt vandaag gevierd. Al merk je er verder weinig van hoe dat dan gevierd wordt, iedereen doet volgens mij z’n normale ding.
Woensdag ging ik met de office HBC (meer het bouwwerk en home visits) mee, we moesten stenen sjouwen naar een huis wat ze aan het bouwen waren. Dat was een goede fitness op de vroege ochtend. Het was namelijk rond een uur lopen daarheen en toen dus stenen sjouwen. Het was al weer lekker warm. Ik vond het wel leuk om te doen, lekker actief bezig. We gingen na het ochtendprogramma naar Zomba, een poging doen om te pinnen. Er staat altijd een hele lange rij, gelukkig duurde het nu maar een half uur. Terug naar ons huis gingen we met public taxi, dat zijn echt hele gammele taxi’s. Ik vind het wel erg grappig, je wordt van de parkeerplaats geduwd om de auto aan te krijgen. Verder hangen er allemaal draden los en de voorruit is in geen enkele auto heel. Het laatste stuk naar huis moeten we over zo’n bobbelige weg, je wordt dan flink door elkaar geschud en alles kraakt aan de auto haha!
Woensdagmiddag mee geweest op huisbezoek bij mensen met AIDS/HIV. We gingen bij 5 huizen langs, je gaat dan buiten het huisje op een plastic kleed zitten of op een steen. Er werd aan de mensen gevraagd hoe hun conditie was en of ze nog iets nodig hadden. Bij 2 gezinnen was er ook een kind dat HIV/AIDS had, waarschijnlijk omdat hun ouders het allebei hebben. Er is ook een medicijn wat ze kunnen krijgen, de meesten voelen zich goed als ze dat gebruiken. Het probleem is dan soms dat ze te weinig eten hebben. Bij die medicijnen moet je goed eten en drinken, maar omdat ze toch verzwakt zijn (sommige) kunnen ze bijna niet werken voor hun eten. Heel veel mensen hier moeten nog elke dag naar een waterput lopen om water te hebben. Het kraantje buiten bij ons huis is dus echt een luxe.
Op donderdag en vrijdag ben ik met de office ECD (activiteiten met kinderen) mee geweest. We gingen naar een schooltje waar kinderen tussen 3 en 5 jaar komen. Het klasje is een lokaal met op de grond een plastic kleed waar de kinderen op kunnen zitten. Op de muren zijn wel wat tekeningen geschilderd van dieren en cijfers. Wat ook zo apart is hier, die kleintjes komen alleen naar school toe. Dus niet weggebracht door pa of ma. Verdwalen kan blijkbaar niet of doen ze niet. Veel kinderen komen ook niet opdagen wat de reden daarvan is bij mij niet bekend. Dan komen ze 1 dag wel en de andere niet. Ze lopen op blote voeten of sommigen hebben wel schoentjes. Kleding is meestal vies en kapot. Maar ondanks dat zijn ze heel blij. Ze hebben ook geen speelgoed. Je kunt dus alleen spelletjes doen in een kring of andere spelletjes waarbij je geen speelgoed nodig hebt. Dat is bijna niet voor te stellen voor ons. Kinderen in Nederland gaan op speeltoestellen en ze hebben bergen speelgoed. Die kleintjes op deze scholen hoeven nog niet echt veel te leren, het is vooral spelen.
Deze week heel veel kilometers gelopen, alles is ongeveer minimaal een half uur lopen. Het was dus ook heerlijk om vrijdagmiddag weekend te hebben.
We gingen naar Liwonde National Park. We gingen met een kleine boot, maar het duurde een uur voordat we konden vertrekken omdat er iets met de motor was. We gingen naar een grotere boot, waarop we ook zouden overnachten. Na een heerlijke lunch gingen we om 3 uur het park in. We zagen al snel een olifant, super gaaf! Verder zagen we heel veel nijlpaarden. Grappige dieren zijn dat, dan lijkt het of ze je zien en dan duiken ze onder water. We waren omringd door heel veel nijlpaarden toen de motor weer uitviel, gelukkig was dit met een andere accu snel verholpen. Verder zagen we krokodillen, je zag ze bijna niet vanwege hun beschutte kleur. Bij zonsondergang zagen we allemaal olifanten de weg oversteken, dat was echt heel mooi. Ze deden dat ook heel snel. De volgende dag kregen we nog een jeepsafari toen zagen we waterbokken, Impala’s, zwijntjes, apen, en vogels. Het was een heerlijk uitstapje.
Vandaag dus vrij en morgen begint het programma weer. De tijd gaat snel hier! Bedankt voor de leuke reacties! Heel leuk om te lezen. XX Anouk.

(origineel bericht op be-more.nl)