tweede week in Malawi

(origineel bericht op be-more.nl)

tweede week in Malawi

<strong>Heeej iedereen, </strong>
<strong>Ik ben nu alweer in mijn derde week hier in Malawi. Alles gaat hier goed. Hoewel de voorzieningen natuurlijk beperkt zijn, hebben we wel eigenlijk alles hier wat we nodig hebben. Het wassen bijvoorbeeld is gewoon in een hokje. We gebruiken dan een emmer om onszelf te wassen. Ook de toilet is gewoon een gat. Maar je raakt eraan gewend en word gewoon vervangen door de luxe die je thuis gewend bent. </strong>
<strong>Voordat ik jullie wat meer ga vertellen over de afgelopen week, wil ik even in het kort benoemen hoe de dag hier ere en beetje uitziet. Hoewel iedere dag hier anders loopt en er verschillende dingen tussen de normale dagelijkse activiteiten kunnen komen, is er toch wel een dagindeling. Wij staan gewoonlijk rond 6 uur op. Dan is het eerst rustig tanden poetsen, wassen en meestal lees ik dan even wat. Tussen 7 en 8 uur gaan we dan samen ontbijten. Hierna komen de members naar ons vrijwilligershuis en beginnen we met het programma van de dag. We doen verschillende projecten tijdens een dagdeel. Wij worden dan ook iedere dag verdeeld over de verschillende projecten. De ene dag ga ik ‘s morgens bijvoorbeeld helpen met het bouwen van een nieuwe toilet voor de basisschool en de andere dag ga ik ‘s ochtends mee om activiteiten te gaan doen met de kinderen. We doen het ochtendprogramma meestal tot ongeveer half 11 en rusten dan uit bij het vrijwilligershuis tot we gaan lunchen. Na de lunch beginnen we met het middagprogramma en worden we weer over de verschillende projecten verdeeld. Rond half 5 komen we dan weer terug en doen dan bijvoorbeeld de was, helpen mee met koken of praten nog samen wat na. </strong>
<strong>We hebben dan tegen 7 uur avondeten. Daarna doen we nog wel eens een spelletje, kletsen wat na of gaan wat voor ons zelf doen. We liggen dan ook weer vroeg in bed, rond een uur of 9. Hier is het meestal rond 7 uur al donker. Omdat het ook al rond 5 a 6 uur licht is, is de dagindeling dus ook goed aangepast op het weer. </strong>
<strong>Ik zal jullie nu wat meer vertellen over de ontwikkelingen afgelopen week. </strong>
<strong>Na een vrije dag gisteren, hebben we ook vandaag geen projecten gedaan. Darlington, een van de members van Liyo, vertelde ons in de ochtend date en van de oud-leden van Liyo was overleden afgelopen avond. Hij was tevens de eigenaar van de community. Het community gebouw zou nog weel gebruit worden, maar als respect voor de overleden member werd de opslagkamer ontruimd. Er zal tevens een nieuwe community woning worden gebouwd. Hier vinden onder andere meetings plaats met het team, maar het huis wordt ook gebruikt voor scholing en voor opslag van materialen. Onder andere leesboeken voor de kinderen, spelletjes en administratieve spullen. Dit betekent date r ook nog meer ruimte is om bepaalde dingen te kunnen organiseren. </strong>
<strong>Al deze spullen hebben we dus meegenomen naar ons vrijwilligershuis. Ik heb me direct aangepast en heb de spullen op mijn hoofd gedragen. Voor mij werd het er helaas niet makkelijker door. Het is namelijk niet eenvoudig om de balans te vinden. </strong>
<strong>Hierna hebben we kort met alle members bij elkaar gezeten om de plannen voor de komende week door te nemen. We hebben een aantal nieuwe ideeen. We gaan een voetbaltoernooi organiseren met de kinderen. Daan heeft 80 verschillende voetbalshirts meegenomen. Deze gaan we door middle van een toernooi aan de kinderen geven. We willen hierbij niet zozeer het winnende team allemaal een shirt geven. Juist willen we kiezen voor onder andere de beste goalkeeper, de meest energieke voetballer, maar bijvoorbeeld ook de beste toeschouwer. Iedereen kan op deze manier een t-shirt winnen. </strong>
<strong>Daarna zijn we samen naar de plechtiging geweest van de overleden man. De vrouwen zongen binnen in het huis liedjes. Wij als mannen zaten samen buiten. </strong>
<strong>We hebben in de middag rustig aan gedaan. We hebben met de kinderen buiten gespeeld. Zij hebben de vogeldans geleerd. Het was een groot success, ze vonden het heel erg leuk om te doen. Ze pikten de dans erg snel op. ‘s Avonds hebben we ere en echte mannenavond van gemaakt. Grace was na de middag weg, omdat zij bij de plechtiging zou blijven tot woensdagmiddag. We hebben “ Afrikaanse” frietjes gemaakt met tomatensaus. Met afrikaanse frietjes bedoel ik gesneden partjes aardappelen in een groete pan met olie. Na het eten hebben we samen een biertje gedronken en een karaoke vol Nederlandse liedjes gezongen. </strong>
<strong>Woensdag moesten we alweer om 5 uur op. We gingen de stenen verleggen voor het nieuwe community huis. De stenen hier worden gemaakt in een kleine houten bak. Die bestaat uit twee delen. In ieder vak past een steen. De stenen worden gemaakt met zand en water. Deze stenen worden dan een aantal dagen gedroogd en kunnen dan gebruikt worden. Het kost dus heel veel tijd om een groot aantal stenen te maken. Hier zijn ze dus ook de hele dag mee bezig. Bij terugkomst was iedereen wel moe en hebben we een middagdutje gedaan. Ik heb een zelfgemaakt frisdrankje gehad. Dit wordt gemaakt van mais, millies, water en heel veel suiker. Het smaakt erg goed en is niet duur. Het zelfgemaakte bier bevat eigenlijk dezelfde ingredienten, er wordt dan echter alleen gist toegevoegd. </strong>
<strong>Donderdag hebben we spellen gedaan met de kids. We hebben onder andere een antal dansjes gedaan en een aantal spellen gedaan waarbij we liedjes zingen. Ook bowlen was een groot success. Hier gebruiken we een paar lege flesjes voor. Eigenlijk kunnen we hier met alle verschillende materialen wel een leuk spel doen en weten de kinderen zich hier te vermaken. Veel kinderen spelen bijvoorbeeld ook met velgen van de fietsbanden en rollen er overall mee naar toe. </strong>
<strong>Vrijdag zijn we naar de tuin geweest. De groenten die hier zijn geplant, worden aan de weeskinderen hier gegeven. Hoewel de ontwikkelingen wat gestaag lopen, zijn de mensen toch enthousiast. We helpen dan mee met het wateren van de tuin en proberen met hen meet e denken voor bepaalde andere inspiraties voor de tuin. Hoewel je zelf wel bepaalde dingen kent die in Nederland gebruikt, merk ik ook dat het nog niet gemakkelijk is om dat hier uit te voeren. </strong>
<strong>Het weekend is ook erg leuk geweest. Samen met Dave ben ik voetbal gaan kijken. Ze hebben hier een ruimte die special is ingericht voor het voetballen, voornamelijk Engels voetbal wat ze hier kijken. Hier staan allerlei houten bankjes bij elkaar. Ze hebben een aantal posters hangen van voetbalteams, zoals Real Madrid. Het is een oude kleurentelevisie, wel vrij groot. En hier kijken de mensen dan samennaar de voetbalwedstrijden. Ontzettend leuk!</strong>
<strong>Alles gaat dus goed hier. </strong>
<strong>Bedankt ook allemaal voor de berichtjes die ik krijg! Ik zal er zeker een mooie tijd van gaan maken. </strong>
<strong>Liesbeth, veel beterschap! Hoop dat het snel weer helemaal goed gaat met je knie.
</strong>
<strong>
Tot gauw!

Groetjes Luuk</strong>

(origineel bericht op be-more.nl)