Eerste week Malawi

(origineel bericht op be-more.nl)

Eerste week Malawi

Het is heel gezellig met ons 4 tjes in het communityhuis,
het ziet er echt super goed uit. Boven verwachting! Eigenlijk wist ik niet wat ik moest verwachten, maar het valt me tot nu toe erg mee!
We hebben een huismoeder Florence, ze kookt voor ons 3x per dag.
Smorgens om 6uur is ze er en begint ze water voor ons te koken om mee te douchen. Echt super luxe! Als we onze kleding gewassen willen hebben doet ze dat ook tegen betaling, daar is ze dan echt heel blij mee. Omgerekend een euro maar goed dan hebben jullie een idee waar zij al tevreden mee is!
De mensen hier zijn echt te lief, en kinderen zijn om op te vreten, ik neem er 1 mee naar huis dus Bart dan weet je ervan;)
Ze vlogen ons om de nek tijdens de eerste ontmoeting, en tot op de dag van vandaag nog steeds elke ochtend. De mensen verwachten echt niks van je, alleen de aandacht voor de kinderen is in hun ogen genoeg!
Maar uiteraard willen wij meer voor hun betekenen!!
Dus proberen we van het donatiegeld nieuwe voetbalschoenen te kopen, en een nieuwe bal en wanneer er geld over is zijn de goals ook aan vervanging toe. Helaas kan ik het geld niet allemaal besteden wat ik contant heb meegekregen omdat er ook wat geld moet worden bewaard om op langere termijn wat van aan te schaffen. Dat geld komt op een rekening waarvan ik op de hoogte word gehouden!
We hebben ballonnen uitgedeeld, stiften pennen potloden etc. Jullie hadden die gezichtjes moeten zien, echt heel erg leuk!
We hebben de spulletjes verdeeld over 3 groepen, de tienermoeders krijgen schriftjes en pennen. En er zijn 2 kleuterscholen, daar moet nog 1 tas worden afgeleverd, dat doen we maandag die anderen hebben hem al en zijn jullie heel dankbaar!
Ook zijn we op huisbezoek geweest bij een meisje met een verstandelijke en lichaamlijke beperking, alinaffe heet ze. Hier zien ze deze geboorte als een straf van god. Ze word overal van afgezonderd! Heel zielig, ze zit op de grond, zelfs dat is al moeilijk want zelfstandig op een stoel zitten lukt niet. Ze kan ook niet kruipen, en ze beukt telkens heel hard met haar hoofd op de stenen dan valt ze als het ware naar voren en ze heeft daarvan een hele grote eelt bult op haar hoofd! Waarom ze dat doet is voor mij onduidelijk, het enige wat ik kan bedenken en wat mij logisch lijkt is dat ze het doet uit frustratie of om iets duidelijk te maken. Ze kan niet praten!
Haar familie vond het heel leuk dat we langs kwamen, en alinaffe zelf ook want ze lachte van oor tot oor! We willen elke week 1 ochtend naar haar toe om de familie zo aandacht te geven!
Verder dansen ze hier de hele dag, echt super gaaf! Op school beginnen ze al, dan word er een kring gemaakt en dan moet er telkens een kindje in het midden staan die gaat dansen. Kindjes van 2 of 3 jaar dansen met de heupen alsof ze het al jaren doen! Ik hou d’r van:D:D En uiteraard doen wij mee, 4 van die blanke dames aan het dansen: Om te gieren. Ook hebben we vd week meegedaan met chayof United, voetbal met de jeugd! Helemaal kapot natuurlijk, maar goed wij kunnen zeggen dat we mee hebben gedaan. Na de tijd was er disco voor jeugd rond de 18 en ouder. En jullie raden het al, wij mochten ook komen. JAWEL!! Het werd in een klaslokaal gehouden, als je naar binnen wou ging daarna de deur dicht omdat er allemaal peuters en kleuters stonden te kijken en het dansen wat ze daar deden niet bepaald voor hun ogen geschikt was. Beetje Dirty Dancing achtig toen Baby een watermeloen naarboven draagde, voor de filmliefhebbers onder ons hahahaha!!! LOL
We willen ook voorlichting gaan geven over HIV/AIDS, maar zie de bevolking hier maar eens bij elkaar te krijgen! Dat is een project op langere termijn, maar ook het belangrijkste! Er zijn zelfs vrouwen die denken dat als je een condoom over een bezemsteel afrolt en in de hoek zet je ook beschermt bent. Dit zegt volgens mij genoeg over hoe belangrijk voorlichting is.
De portugees is op dit moment een groot begrip in Malawi, hij is kledingmaker! Ik heb daar 2 broeken laten maken, je betaalt daar nog geen 2 euro voor! Echt mega cheapJ
Ik ben niet heel bereikbaar met sms ofzo, dus mochten jullie iets gestuurd hebben naar mijn nummer hier en krijg je geen bericht terug dan heb ik of niks gekregen of ik kan niks terug sturen! Mijn telefoonnummer in Nederland is niet in gebruik dus geen app’s… Mocht je mijn nummer willen gebruiken dan heeft Bart dat!
Wij gaan zo lekker eten en morgen op safari tussen de nijlpaarden en krokodillen! Tot snel allemaal.
Toedelsssss,
Manon

(origineel bericht op be-more.nl)