Foto's komen straks

(origineel bericht op be-more.nl)

Foto’s komen straks

Terwijl Arno en Eveline zich voorbereiden op hun afscheidsfeestje voor de community, heb ik de weblogs van de nieuwe vrijwilligers gelezen. Dick en Lisette en Wilma, leuk dat jullie komen. Jullie zullen merken dat jullie aanwezigheid hier erg gewaardeerd wordt. Zoals iedereen hier op Mawa zegt: “You are most welcome”. Het leven zonder elektriciteit went erg snel hoor. Neem wel een goed hoofdlampje mee. Een groot voordeel van leven zonder elektriciteit is dat je zeker weet dat je vanaf ’s avonds 6 uur tot de volgende morgen half 6 in het donker leeft. In Zomba valt erg regelmatig, vaak elke dag de stroom uit. Dit kan ’s morgens vroeg, ’s middags of ’s avonds zijn of een combinatie van deze 3 dagdelen. Erg leuk als je net aan het skypen bent of je weblog aan het vullen bent. Maar laat dit de pret niet drukken.
De boeken zijn gekocht. Er zijn 2 boekenwinkels in Zomba. De boeken de je koopt zijn bijna allemaal 2e hands en erg oud. Zelf hadden we Engelse leesboekjes meegenomen en die krijgen een plekje in de bieb. We hebben nog erg veel boeken nodig, dus wie deze kant op komt, maakt ons erg blij met Engelse boeken; van kinderboeken tot aan literaire werken (in het Engels). De grootste wens van de community was om in de bieb de bijbel te kunnen lezen. Daarom liggen volgende week de Bijbel en de Koran naast elkaar op de plank.
Afgelopen weekend hebben we het Zomba Plateau beklommen en afgedaald. Super mooi met als resultaat 2 dagen gruwelijke spierpijn. Komend weekend gaan we naar Cape Maclear. Drie dagen genieten van Lake Malawi. Zwemmen of duiken ga ik niet doen, ook al kan ik makkelijk aan pillen tegen Bilharzia (wormziekte) komen, neem ik toch het risico niet om te gaan zwemmen.
Het blijft heerlijk om hier in Malawi te zijn. Wij hebben geen kachel aan, zien ’s morgens geen wit bevroren daken. Vanaf ’s morgens 8 uur loopt de temperatuur snel op. Op het heetst van de dag blijven we in huis. Vanaf 3 uur ’s middags is de temperatuur heerlijk en ’s avonds heb je geen trui nodig. Wel hebben we een aantal tropische regenbuien gehad en dagen zonder zon. Slapen doe ik onder een dunne slaapzak en tegen de morgen trek ik een deken over me heen. Nu nog 7 nachten slapen voor ik naar Lilongwe vertrek om Bé op te halen, ik kijk er naar uit.

(origineel bericht op be-more.nl)