(origineel bericht op be-more.nl)
Zomba Plateau
Hey Hallo,
daar ben ik weer met mijn weekend verhaal.
Vrijdag avond lekker geBBQt bij Pakachare, laat naar bed en vroeg weer opgestaan om het Zomba Plateau een bezoekje te brengen. Een berg van 2088m hoog, niet heel hoog maar wel een spektakel.
Eerst met de auto naar boven gereden om onze hut te bezoeken en daar onze spullen achter te laten. Een mooie hut op palen in een mooie groene omgeving.
We vertrekken met mooi weer en al snel staat het zweet overal.
Het is een behoorlijke klim omdat er niet echt een pad is maar eerder een natte klei weg en veel rotsen waar we onszelf over moete hijsen.
We stijgen 600 m in een uur, we worden helaas niet beloond met mooi uitzicht want wanneer we boven komen is het bewolkt…ach ja daar kunnen we wel mee leven.
We stijgen snel verder naar het hooste punt om daar lekker te lunchen maar onderweg worden we helaas verast door regen…okay dat is ook nog niet het ergste.
Het gaat helaas steeds harder regenen en ik krijg de poncho van Sjaak, die van mij heb ik immers aan de bewaker gegeven van de week. nat ben ik al maar mijn tas moet droog blijven met al mn hi tec spul erin…
Het begint al snel te onweren…dat is heel wat minder! We moeten gehurkt gaan zitten wachten totdat het wegtrekt. Helaas duurt dat even. Wat schietgebedjes gedaan, een enge ervaring. Je kan geen kant op!
De tocht zou 8 uur duren, een hele ronde over de kam. We besluiten na de onweer om de tocht af te kappen en de gewone weg terug te nemen. We moeten eerst nog het hoogste punt bereiken om naar de weg te kunnen.
De weg naar beneden was vervelender dan het klimmen omdat het allemaal modderstroompjes waren. Iedere stap die je zet moet je bedachtzaam nemen anders ga je op je plaat, bergschoenen of niet het maakt niets uit.
Na 6 uur zwoegen zijn we thuis, een warme douche zou op zijn plek zijn maar helaas…geen warm water.
dus al je kleding uit en in de warme dekens gaan zitten. het is net of je in een ander land bent dan Afrika, ik heb het in deze 2 weken nog nooit zo koud gehad.
Al met al een mooie tocht en een gezellig weekend. Wel te hopen dat het volgende week beter weer is want dan gaan we naar een mooi wit zandstrand en een blauw waterje voorzien van jawel, Bilharzia (zie eerdere blog).
Eerst nog een weekje werken. Mooie vooruitzichten met de disco en een bezoek aan de andere projecten.
Nog een fijne zondag en tot de volgende berichtgeving!
Veel Liefs!
Ps: Bedankt voor de leuke berichten! Ik lees ze wel een paar keer door!