Warm Malawi

(origineel bericht op be-more.nl)

Warm Malawi

<em> Goeden avond, trouwe supportes allemaal.</em>

Inderdaad een warm Malawi, want dat wordt het met de dag. Omdat wij in het weekend op het Zomba plateau waren, waar het ook wel warm was, hadden wij het toch niet zozeer in de gaten.
Ten 1ste: ligt het plateau op op ongeveer 1750 mtr, en lopen we daar ook veel in de schaduw, maar het is in het weekend 42 gr geweest en vandaag was het daar ook niet ver vanaf.

Vrijdag hebben we de botanische tuin hier in Zomba bezocht en 's avonds hadden we Afrikaanse kookles, heb zelf een kip geplukt en dat was al erg lang geleden, dat ik dat deed.

Het was gezellig en lekker.

Het Zomba plateau is heel erg mooi, maar het had mooier kunnen zijn, als er vorige week niet zoveel verbrnd was, ziet er erg triest uit zo.

Je ziet daar ook veel mensen werken in de bosbouw, bomen kappe en houtzagen, maar ook sjouwen. Zie de foto’s. En dan niet een klein bosje, maar bijna een half bos, dan ook niet over een geasfalteerde weg, maar over los zand, maar ook erg veel rotsen en dat bovendien ook nog op blote voeten. Ik moet er niet aan denken.
Dit hout is om te stoken, maar ook voor de verkoop.
Er loopt ook het zogenaamde: “potatopath”, loopt helemaal over de berg heen en dan naar Zomba, vrouwen gaan 1à2/week hierover naar Zomba om hun aardappels, die daar boven groeien te gaan verkopen op de markt. Ook zij gaan op blote voeten over de rotsen. Ik heb het pad gelopen, op schoenen zonder aardappels en het is zwaar.

Vandaag zijn we weer bij H for L geweest, vanmorgen eerst de weekplanning gemaakt, daarna voor Molly patiënten files ingevuld, porridge gekookt en vanmiddag kinderjuf geweest, met hun gememoriet en geborduurd, de kinderen hebben zich uitstekend vermaakt.

Morgen gaan we met Molly naar het ziekenhuis in Zomba, ben benieuwd, hoe dat eruit ziet.

Patrick onze housepappie, had gisteren voor ons tomatensoep gekookt, had hij geleerd van de vorige vrijwilligers, hebben ze goed gedaan, want hij was heerlijk.

Maar nu moesten ook wij iets typisch Nederlands maken, hebben dus maar wortel stamp gemaakt. Hij vond het lekker, dus volgende vrijwilligers, je weet, wat je te eten krijgt.

De voetballen zijn geweldig, want zoiets hebben ze hier helemaal niet, alleen hele kleine en dan plastic ballen. Dus mijn leren vinden ze heerlijk stoer.

Ook mijn kleine knuffeltjes liggen goed in de markt, neem ze mee als we op Home based Care gaan, naar de allerarmste.

Het nieuwe kantoor, is bijna rond, de papieren voor de grond zijn gestempeld, wat dat betreft kunnen ze beginnen, maar de 1ste steen, zullen wij wel niet zien leggen, want de tekening moest nog wat aangepast worden, hebben we vandaag gedaan. Maar dat is dan wel een tekening, zoals wij een huis tekenen, kamer ernaast weer een kamer een hal een raam etc. Als maten staat er alleen maar de buitenafmetingen op, lengte en breedte. Ik weet niet of ze daar mee kunnen bouwen.

Ik wens jullie allemaal alle goeds toe en tot de volgende keer.
Joke

(origineel bericht op be-more.nl)