Vandaag terug gekomen uit Maleisie. Een geweldige vakantie gehad, met als hoogtepunten Kuala Lumpur, Sabah(Borneo) en Perhentian Islands.
Omdat ik altijd veel informatie, inspiratie en ideeën op doe op dit forum, probeer ik nu wat tips ‘terug te geven’.
-Buta Caves. Deze trip wordt vaak aangeboden als ‘tour’. In de meeste gevallen betaal je al snel 80 RM hiervoor. Zelf hebben wij dit met het openbaar vervoer gedaan. Eerst naar KL Sentral –> vervolgens de trein naar Buta Caves. Buta Caves is tevens eind station. Vanaf het station is het ongeveer een paar honderd meter lopen. Kosten? : 4 RM p.p.
-Hop on - Hop Off bus. Deze bus rijd langs hoogtepunten in Kuala Lumpur. Je betaald 38 RM p.p. Dit kaartje is 24 uur geldig. De bus heeft 24 opstap plaatsen. Elk half uur komt er een bus langs. Zelf vonden wij dit ideaal om een dagje te doen.
KL Tower in het donker. Prachtig uitzicht over Kuala Lumpur. De toren ligt op een heuvel. Als je graag lopend hierna toe wilt, dit is ECHT een heuvel. Een flinke klim, zeker met de warmte. Je kunt trouwens als je een taxi te duur vind, eerst zelf een stukje omhoog lopen, en waar de weg links omhoog afslaat kun je gebruik maken van een gratis taxi service.
De KLIA express. De trein vanaf het vliegveld naar KL Sentral. 35 RM p.p. Binnen 28 minuten ben je in het centrum. Een taxi kost je al snel 100 RM.
We zijn zoals al eerder gezegd naar Sabah geweest. Voor vliegtickets moet je goed de site van AirAsia in de gaten houden. Daar vind je soms hele goedkope actie tickets. Ditzelfde geldt voor vliegtickets naar Khota Baru. In Sabah hebben een safari trip gemaakt voor meerdere dagen naar Abai. Een mooie lodge gelegen aan de rivier. Veel wild, mooie kamers.
Tegenwoordig met alle smartphones met internet. Het is zonde van je geld om een buitenlandse bundel ‘te kopen’ om te internetten. Maleisie loopt zoveel voorop op Nederland t.a.v. van mobiel internet. In vele cafes/restaurants/hotels/vliegvelden kun je gratis gebruik maken van WiFi.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips. Mocht iemand graag iets anders willen weten, stel gerust je vragen.
Perhentian Islands. We hebben geslapen bij Coral View Resort. Het resort ligt op een prachtige plek. We hadden huisje aan het strand. Alle snorkjeltrips kwamen naar de baai waar Coral View aanligt om te snorkelen. Je kunt er inderdaad ontzettend goed snorkelen, veel mooie vissen en gezwommen met grote schildpadden.
Over Coral View Resort ben ik zelf niet zo over te spreken. Prijs/kwaliteit verhouding is ver te zoeken. De kamers gaan op zich wel, maar de badkamer is erg oud.
Het eten in het restaurant is niet goed, ontbijt ontzettend karig, en het personeel is onvriendelijk, kunnen erg slecht Engels en zijn niet behulpzaam.
We hebben 1 avond bij Tuna Bay Resort gegeten. Je kunt met de taxiboot vanaf je hotel naar alle andere hotels varen namelijk. Het eten was daar heerlijk. We wilden in eerste instantie ook slapen bij Tuna Bay Resort, maar helaas zat dit al vol. Maar de huisjes leken er van de buitenkant goed uit, en het restaurant ook. Wel opvallend: ontzettend veel gezinnen bij Tuna Bay Resort.
Bij sommige resort kun je geen alcohol kopen, waaronder Coral View en Watercolors.
Perhentian Islands is gewoon een ontzettend mooi eiland. Echte aanrader. Het vergt wel wat reistijd: Kuala Lumpur vliegen 1 uur naar Khota Baru. Khota Baru met de taxi naar Jetty Kuala Besut, 1 uur rijden. En vervolgens met de boot naar het eiland, nogmaals 30 minuten.
Wij willen volgend jaar maart ook naar maleisie/borneo en ik vroeg me af welke plaatsen je nog meer had bezocht? Ben ook van plan om in sabah een jungletour te maken, welke accomodatie hebben jullie daar gehad?
We hebben ons verblijf op Sabah geregeld via Olaf. Olaf is een nederlander die woont op Sabah. www.sabah-borneo.nl .
We zijn nadat we geland waren in Sandakan eerst naar Sepilok gegaan. Geslapen in Sepilok Forest Edge Resort. Een prima resort. Mooie kamers. Wel eenvoudig, maar van alle gemakken voorzien. Het aanwezig restaurant is prima. Lekker eten, gratis Wifi. Daarnaast is het resort vlak nabij het Sepilok OrangUtan opvangcentrum. Daar zijn we natuurlijk ook geweest. Erg toeristisch, maarja, wel fascinerend om te zien.
Vervolgens gebracht naar de haven van Sandakan, om met een speedboot naar Abai Jungle Lodge te worden gebracht. Geweldig!! Prachtige ruime lodges. Resort is in de jungle gebouwd aan het water. Goed eten, alles goed geregeld, je kunt een wandeling achter de lodge maken door de jungle. Vanuit de lodge elke dag meerdere keren een boot safari gemaakt, op zoek naar wilde dieren.
Daarna was de planning dat we naar Kinabatangan Riverside Lodge verder zouden gaan. Dit hebben we alleen niet gedaan, omdat het verblijf bij Abai Jungle lodge ons prima beviel. Men zegt dat Kinabatangan Riverside Lodge te vergelijken valt met Abai Jungle Lodge.
Mensen die tijdens ons verblijf ook verbleven bij Abai Jungle lodge waren ook daarvoor naar naar turtle island geweest. Dat was op zich mooi, maar alleen niet super enthousiast over de schildpadden(prijs/kwaliteit verhouding) maar je kon er wel mooi snorkelen.
Dankjewel, daar heb ik wat aan! Ga dit weekend alles op een rijtje zetten en kijken wat het gaat worden.
Heb je veel dieren gezien langs de rivier en was het mogelijk om de jungle zelf in te gaan?