Reisplan maken

Hallo,
Volgend jaar juni gaan wij voor de eerste keer naar Maleisië. Wij zijn 2 koppels en zijn voor vervoer dus aangewezen op een minibusje met chauffeur want zelf rijden zien we niet zitten.
Ons hoofddoel is snorkelen op Perhentians. We willen graag 2 nachten in KL verblijven, 2 nachten CH en 2 nachten TN. Totaal hebben we 22 dagen.
Wat doen we best eerst, CN of TN? Zullen we makkelijk ter plaatse een chauffeur met minibusje vinden? De afstanden lijken ons allemaal nogal ver uit elkaar. Of is er onderweg naar Perhentians nog ergens een Nationaal Park dat de moeite waard is om te bezoeken.
We willen ook CN of TN helemaal laten vallen als er alternatieven zijn.
Als we maar op de makkelijkste manier richting Perhentians raken, al is daar dan onderweg hier of daar nog een overnachting nodig, we hebben de tijd.
Hopelijk geeft iemand wat tips.
Dank

Persoonlijk zou ik langer dan 2 nachten in KL blijven. De stad heeft zoveel te bieden!

Qua logistiek is het denk ik handigers om eerst naar Cameron Highlands te gaan, en dan naar Taman Negara en dan naar Perhentian. Maar wederom: je bent de nodige uren kwijt om in de CH te komen, weet je zeker dat je daar voldoende hebt aan een hele dag en dat je niet wat meer tijd wilt nemen om van de omgeving te genieten?

Je hebt het in je post over een auto met chauffeur, dat kan, maar heel veel dingen in Maleisie zijn ook prima met bussen en treinen te doen!

Hoi Jenny,
2 nachten in KL vinden we voldoende. De eerste avond de straten wat afschuimen, de volgende dag iets zien is voor ons al vodoende, we zijn niet dat soort reiziger dat “alles” moet zien. Beter 3 overnachtngen in CH dan? Meer willen we daar ook niet aan besteden.
Wat betreft het openbaar vervoer: we zijn geen backpakkers en ook geen 20 meer. We willen toch op een aanvaardbare en min of meer comfortabele manier (koffers en zo) van A naar B geraken ipv van hier en daar op een bus of trein te moeten staan wachten. Maar ik geloof je wel als je zegt dat het goed te doen is. Maar nee, niet voor ons.
Als je nog tips hebt : welkom

Hallo Balitrotter,

KL in 2 dagen moet lukken. Ik kan je vooral meegeven naar Pentaling Street te gaan, hartje Chinatown en de Petronas Torens. Voor deze laatste moet je wel vroeg je bed uit aangezien ze maar 2000 kaarten per dag weggeven…

Na KL zou ik naar Jerantut reizen vanwaar je weer verder kan reizen naar Kuala Tembeling, vanwaar je met een 3uur durende longtailboot eindelijk in de TN aankomt. Vooral deze boottocht is een groot deel van de ervaring van de TN. Nogmaals Jerantut is een plaats waar je alles mbt de TN kunt regelen zowel vervoer als tours (mocht je het niet zelf willen doen).

Wanneer je na een dag of 2 de TN achter je laat kun je kiezen de boot weer terug te nemen of vanaf Kuala Tahan de bus te pakken terug naar Jerantut. In Jerantut kun je verder vervoer nemen naar Kuantan. Daar zul je moeten overstappen om via Kuala Terenganu door te reizen naar Kuala Besut, de opstapplaats voor de Perhentians. Let op dat deze reis wel 2 dagen kan duren.

Wat betreft de Perhentians kan ik je aanraden voor het grotere eiland te kiezen gezien je goed wilt kunnen snorkelen etc. Dit eiland heet Besar.

Wanneer je uitgesnorkeld bent kun je weer van Kuala Besut verder reizen naar de Cameron Highlands. Zowel op de eilanden als in Kuala Besut worden directe verbindingen aangeboden. Dit is wel een lange zit, maar goed wel gemakkelijk.

De Cameron Highlands zijn een verkoeling in het warme Maleisiche klimaat en bieden voldoende wandelgelegenheid voor 2 dagen. De mooie groene theeplantages zijn het hoogtepunt. Ik moet wel toegeven dat de wandelroutes zoals bijv. in de LP vermeld, een beetje achterhaald zijn.

Vanuit Tanah Rata, het middelpunt van de CH kun je naar KL reizen.

Ik moet tevens Jenny gelijk geven met het feit dat het busvervoer in dit deel van Maleisie perfect geregeld is en zeer luxe kan zijn. Je kunt namelijk kiezen voor verschillende klassen zoals SUPER V.I.P, V.I.P en Express. Ook zijn kaartjes gemakkelijk te regelen. Ook minibusjes zijn er in overvloed. Tenzij je echt op je privacy gesteld bent zou ik deze laatste niet prive huren.

Nog vragen? Dan hoor ik het wel!

Groet,
Bas